سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محسن رضایی: انتخابات دو قطبی نخواهد بود

محسن رضایی: انتخابات دو قطبی نخواهد بود
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه به هیچ وجه از حضور در انتخابات انصراف نمی‌دهم، افزود: احتمال کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد.

محسن رضایی درباره حضور دقیقه 90 آیت الله هاشمی در صحنه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: من فکر می‌کردم غیر از آقای هاشمی، خاتمی هم به صحنه انتخابات بیاید اما حالا فقط آقای هاشمی و مشایی به صحنه آمده‌اند.


فکر می‌کردم خاتمی هم به صحنه انتخابات بیاید

محسن رضایی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره حضور هاشمی در انتخابات و برهم زدن معادلات سیاسی، افزود: اگر حضور هاشمی مسئله رقابت باشد اشکالی ندارد ولی اگر خدای ناکرده این آمدن بخواهد به یک منازعه سیاسی کشیده شود صلاح نیست چراکه در این صورت جامعه آسیب می‌بیند و از همین رو امیدوارم هاشمی و مشایی برای رقابت آمده باشند نه برای یک منازعه سیاسی.


انتخابات میان هاشمی و مشایی دوقطبی نمی‌شود

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره احتمال دوقطبی شدن انتخابات با حضور هاشمی و مشایی در صحنه، تصریح کرد: با حضور هاشمی و مشایی انتخابات چند قطبی خواهد بود و دیگر دوقطبی نیست بلکه پیش بینی می‌کنم چهار یا پنج قطبی بشود.


وی درباره اجماع اصولگرایان جهت حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: با حضور هاشمی و مشائی به هرحال اگر اصولگرایان به اجماع روی یک نفر نرسند تعداد آنها کمتر می‌شود.


به هیچ وجه از انتخابات انصراف نمی‌دهم

رضایی درباره احتمال انصراف خود از صحنه انتخابات به نفع یک نامزد دیگر، تاکید کرد: به هیچ وجه از حضور در انتخابات انصراف نمی‌دهم چراکه از نظر اقتصادی کشور را در معرض یک آسیب جدی می‌بینم و باید تلاش کنیم تا نگذاریم خطری مردم و نظام را تهدید کند.


احمدی‌نژاد برای ادامه حضور خود نباید رفتار منازعه‌جویانه انجام دهد

رضایی درباره پیروی احمدی نژاد از مدل پوتین-مدودف و آینده سیاسی او، توضیح داد: ادامه حضور احمدی نژاد بستگی به رفتار وی دارد اگر رفتارها، رفتارهای منازعه جویانه نباشد و در اثر یک رقابت سالم شکل گیرد، می‌تواند حضور وی ادامه پیدا کند.

 

منازعه سیاسی مردم را له می‌کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت‌های قبل هم مانند احمدی نژاد به انتخابات آمدند حال ممکن است نوع ورود آنها متفاوت باشد، مهم این است که به سمت یک منازعه سیاسی حرکت نکنیم چرا که منازعه سیاسی سم مهلک جامعه است و بر اثر آن مردم زیر دست و پا له می‌شوند و زندگی مردم با مشکلاتی جدی مواجه می‌شود.


احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و احتمال کشیده شدن آن به دور دوم، تصریح کرد: احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد.

 

103

http://jamnews.ir/detail/News/181290

 



کلمات کلیدی : محسن رضایی: انتخابات دو قطبی نخواهد بود

ناگفته های ائتلاف از زبان منوچهر متکی

ناگفته های ائتلاف از زبان منوچهر متکی
گفتند بیایید قرعه کشی کنیم و من گفتم منطقی پشت قرعه انداختن نیست ما چهارچوب تعیین کرده ایم و لذا گفتند بین خودمان رای گیری کنیم من گفتم شرکت نمی کنم!
منوچهر متکی اظهار داشت: چهارشنبه هفته گذشته نظرسنجی ها در جلسه ما مطرح شد اما به دلایلی نتیجه نظرسنجی مورد اقبال قرار نگرفت و دوستان گفتند باید خودمان یک نفر را انتخاب کنیم ، بنده گفتم نمی شود ما قاعده گذاشته ایم ، گفتند بیایید قرعه کشی کنیم و من گفتم منطقی پشت قرعه انداختن نیست ما چهارچوب تعیین کرده ایم.

 

به گزارش عصرایران، منوچهر متکی امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص ائتلاف پنج نفره و ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: روحیه  کار جمعی داشتن لازمه پذیرش مسئولیت هاست  و بنده به این حرف اعتقاد کامل دارم. در بحث ائتلاف ما فکرکردیم تعداد کاندیدهای اصولگرایی را کاهش بدهیم کار خوبی است و توصیه بزرگان هم همین بود.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در ابتدا ائتلافی 3 گانه بودیم و بعد 2 نفر دیگر که از  طرف جامعه روحانیت می خواستند نامزد بشوند آمدند و  5 نفر شدیم برای چگونگی کار وتصمیم گیری در جلسات ائتلاف دو مصوبه داشتیم.

 

اولین مصوبه این بود که هر تصمیمی بین این پنج نفر گرفته می شود  بر اساس اتفاق آرا باشد یعنی هر پنج نفر موافق باشند و مصوبه بعدی هم این بود که این جمعیت یک خروجی داشته باشد و آن یک نفر هم براساس نظرسنجی ها انتخاب شود . ما بین خودمان سازکار داشتیم و بنده هم تماما" به این ساز کار اعتقاد دارم  و این را یک مبنای درست می دانم.

 

متکی در ادامه علت ثبت نامش اظهار داشت:چهارشنبه هفته گذشته نظرسنجی ها  در جلسه ما مطرح شد اما به دلایلی  نتیجه نظرسنجی مورد اقبال قرار نگرفت و دوستان گفتند باید خودمان یک نفر را انتخاب کنیم ، بنده گفتم نمی شود ما قاعده گذاشته ایم.

 

وی افزود: گفتند بیایید قرعه کشی کنیم و من گفتم منطقی پشت قرعه انداختن نیست ما چهارچوب تعیین کرده ایم و لذا گفتند بین خودمان رای گیری کنیم من گفتم شرکت نمی کنم!

 

وی تصریح کرد: همانطور که مولا علی (ع) گفت : ما فرزندان منطقیم و به هرسو منطق و دلیل سیر کند ما به آن تمایل داریم . نهایتا دوستان آمدند و به گونه دیگر که فعلا قصد گفتن ندارم  به برادر و دوست عزیزم آقای ابوترابی رسیدند.

 

این فعال سیاسی در پایان گفت: تنها کسی که در ائتلاف باقی مانده است من هستم به جهت اینکه ائتلاف دو محور اساسی داشت که به انها پایبند نماندند.

 

103

http://jamnews.ir/detail/News/181287



کلمات کلیدی : ناگفته های ائتلاف از زبان منوچهر متکی

اطلاعیه انتخاباتی علیاکبر جوانفکر و کناره گیری به نفع مشایی

اطلاعیه انتخاباتی علی‌اکبر جوانفکر و کناره گیری به نفع مشایی
علی اکبر جوانفکر کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف خود را از کاندیداتوری در این انتخابات اعلام کرد.

علی اکبر جوانفکر مشاور رئیس‌جمهور ومدیر عامل پیشین ایرنا،  انصراف خود را از کاندیداتوری در این انتخابات اعلام کرد.

 

جوانفکر پیش از این با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده بود.

 

متن کامل اطلاعیه جوانفکر به این شرح است:

حضور معنادار اینجانب در عرصه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اثبات این حقیقت بود که نسبت ها و اتهامات بی‌اساس جماعتی زیاده خواه و رنج و مرارت های ناشی از بی‌عدالتی و به حبس افتادنی ناصواب، نه تنها انگیزه‌های خدمت و تلاش صادقانه برای پیشرفت و اعتلای کشور و عزت و سربلندی ملت رشید ایران را در اینجانب کاهش نداده، بلکه باور و اراده ام را به ادامه این راه روشن استحکام بخشیده است.

 

ارزش ذاتی انتخابات ریاست جمهوری بالاتر از انتخاب یک نفر برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری است، زیرا ملت ایران از رهگذر این انتخاب، یک بار دیگر بر دوام و پایداری نظام سیاسی برآمده از خون پاک صدها هزارتن از بهترین جوانان این سرزمین ، مهر تایید می زند و به دنیا اعلام می‌کند که برای پشبرد اهداف و آرمانهای والای انقلاب اسلامی ، همه سختی‌ها را به جان خریده است. از این رو به سهم خویش، عموم ملت ایران را به مشارکتی گسترده و مقتدرانه در پای صندوقهای رای و حضوری موثر و تعیین کننده در انتخاب و گزینش رئیس جمهور آینده فرا می‌خوانم.

 

در هشت سالی که گذشت، به رغم همه بداخلاقی‌ها ، کارشکنی‌ها و اخلال‌گری های جماعت زیاده خواه، با همت انقلابی و اراده استوار دکتر محمود احمدی نژاد، گام‌های بلند و ماندگاری در مسیر پیشرفت همه جانبه کشور و تعالی مادی و معنوی ملت ایران به پیش برداشته شد، ارتباط نزدیک و صمیمانه میان دولت و ملت برقرار گردید و دولتمردان در مقام تصمیم گیری، خواسته‌ها و نیازهای مردم را مبنای کار خویش قرار دادند و اگر عناصر نفوذی، خیانتکار، مزاحم و قدرت طلب، آثار تخریبی خود را در اقتصاد کشور بر جای نمی گذاشتند، طی یک سال اخیر نیز مانند هفت سال پیش از آن شاهد اقتصادی باثبات و شکوفا بودیم و ملت ایران امروز در موقعیتی بالاتر و برخوردار از شور و نشاطی افزونتر در صحنه انتخابات حضور می‌یافت.

 

اینجانب به عنوان یک عضو بسیار کوچک از پیکره عظیم ملت نستوه ایران، راه نجات را در ادامه دولت مردمی ، انقلابی و ارزشی دکتر احمدی نژاد می دانم و از همین رو در احترام به نظر و تشخیص ایشان ، ضمن استعفا از نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، از عموم مردم ، علاقمندان و هواداران عزیز دعوت می کنم تا در 24 خردادماه با انتخاب مهندس اسفندیار رحیم مشایی ، فرصت لازم را برای برداشتن گام‌هایی بلندتر در مسیر عزت، پیشرفت، سرافرازی، شکوفایی و آبادانی کشور فراهم آورند و با انتخاب صحیح و هوشمندانه خود ، مانع از حاکم شدن اراده عناصر فسیل شده و از رده خارج ، بر سرنوشت ملت ایران و فرصت سوزی های غیرقابل جبران شوند.

 

101

http://jamnews.ir/detail/News/181281



کلمات کلیدی : اطلاعیه انتخاباتی علی‌اکبر جوانفکر و کناره گیری به نفع مشایی

ستاد انتخاباتی متخصصین و نخبگان \هاشمی\ تشکیل شد

ستاد انتخاباتی متخصصین و نخبگان "هاشمی" تشکیل شد
ستاد انتخاباتی متخصصین و نخبگان "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" به ریاست "خسرو نصیری‌زاده" تشکیل شد.


"رضاشیخ بیگی" قائم مقام دبیرکل  مجمع متخصصین ایران اظهار داشت: ستادهای انتخاباتی "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" از صبح امروز به ریاست  "خسرو نصیری‌زاده" دبیرکل مجمع متخصصین ایران در راستای حمایت و سازماندهی نیروهای متخصص سراسر کشور فعالیت رسمی خود را شروع کرد.

 

قائم مقام دبیر کل مجمع متخصصین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، ادامه داد: ستادهای متخصصین و نخبگان در31 استان کشور و 1225 شهر در جهت حمایت از آیت‌الله هاشمی در حال تشکیل شدن است و در جلسه شب گذشته نیز تصمیم گرفتیم تا برنامه‌ها، راهبردها و  استراتژی‌های آیت‌الله هاشمی را پس از انتشار در ستاد‌هایمان توزیع و در اختیار مردم قرار دهیم.

 

شایان ذکر است که  پیش‌تر دبیرکل مجمع متخصصین ایران به نفع آیت الله هاشمی از صحنه رقابت‌های انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری کناره گیری کرده بود و کلیه برنامه‌ها واستراتژی‌های تدوین شده درحوزه‌های مختلف برای اداره کشور را که  توسط مشاورین مجمع متخصصین تدوین شده است را دراختیار آیت الله هاشمی قرارخواهند داد.

 

101

http://jamnews.ir/detail/News/181268



کلمات کلیدی : ستاد انتخاباتی متخصصین و نخبگان "هاشمی" تشکیل شد

از انتصابم بعنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی هاشمی بیاطلاعم

 

از انتصابم بعنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی هاشمی بی‌اطلاعم
علی مطهری از انتصابش به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی اظهار بی‌اطلاعی کرد.


علی مطهری نماینده ری،‌ تهران، شمیرانات و اسلامشهر از انتصاب خودش به عنوان سخنگوی ستاد انتخابات اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار بی‌اطلاعی کرد.



به نوشته باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که یکی از خبرگزاری‌های داخلی مدعی شد؛ اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس، محمدعلی نجفی به عنوان قائم‌مقام و علی مطهری به عنوان سخنگوی ستاد انتخابات هاشمی معرفی‌ شده‌اند. 



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایق پایانی آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی یازدهمین دور ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرد.

 

101

http://jamnews.ir/detail/News/181267



کلمات کلیدی : از انتصابم بعنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی هاشمی بی‌اطلاعم

دفتر رئیسجمهور: اقدام احمدینژاد غیرقانونی نیست

 

دفتر رئیس‌جمهور: اقدام احمدی‌نژاد غیرقانونی نیست
مرکز روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار اطلاعیه‌ای به برخی شائبه‌ها و اظهارات رسانه‌ای در خصوص حضور احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات کشور پاسخ داد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مرکز روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار اطلاعیه‌ای به برخی شائبه‌ها و اظهارات رسانه‌ای در خصوص حضور احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات پاسخ داد.

 

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

در پی برخی شائبه‌ها و اظهارات رسانه‌ای مبنی بر مجرم شناختن ریاست جمهوری که نه تنها برخلاف قواعد حقوقی و اخلاق اسلامی است بلکه حاوی اتهام و اهانت به ریاست محترم جمهوری نیز می‌گردد، توضیحات زیر را به اطلاع عموم ملت عظیم‌الشأن و تصمیم‌ساز ایران عزیز می‌رساند:

 

1. ملت ایران از رشد و آگاهی و قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری برخوردار بوده و هیچ‌کس در هیچ شرایطی نمی‌تواند اراده خود را بر ملت بزرگ، مصمم و فرهنگ‌ساز ایران تحمیل نماید.

2. ارتباط و اتحاد متقابل ملت و دولت، ارتباطی قلبی و در عمق باور آنها جای دارد و دولت امانت‌دار صادق ملت تا آخر خواهد ماند و هیچ‌گاه رابطه حاکم و محکوم و سلطنت و سلطه یکسویه نبوده و نخواهد شد.

 

3. حضور و همراهی دکتر احمدی‌نژاد با جناب آقای مشایی در هنگام ثبت‌نام رفتاری غیرقانونی نیست و در چارچوب آزادی عقیده و رفتار سیاسی و شخصی است.

مطابق ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت‌های تبلیغی داوطلبان بعد از اعلام رسمی اسامی آنان از سوی شورای محترم نگهبان آغاز می شود و ثبت نام نامزدهای انتخاباتی عنوان رفتار تبلیغاتی ندارد چنانکه رفتار رسانه‌ای نیز بر این مبنا قابل توجیه است چرا که در غیر این صورت بسیاری از اقدامات رسانه ملی نیز تبلیغ محسوب می شود.

 

آنچه که در قانون انتخابات جرم شناخته شده است حمایت مقامات اجرایی و نظارتی دخیل در امر انتخابات و در زمان رسمی تبلیغات است. ریاست جمهور جزء مقامات اجرایی که مستقیما در انتخابات مداخله دارند محسوب نمی‌شوند مهمترین دلیل آن، این است که در زمانی که رئیس‌جمهور کشور داوطلب انتخابات می شود ضرورت و نیازی به استعفا ندارد و نمی‌تواند هم داوطلب باشد و هم مسئول برگزاری مستقیم انتخابات! بنابراین ماده 73 قانون انتخابات منصرف از رئیس‌جمهور است حتی در زمانی که داوطلبی با اعلام رسمی تحقق یافته باشد، مشمول این حکم قرار نمی‌گیرد.

 

لازم به ذکر نیست که نظر و عقیده شخص رئیس‌جمهور موضوعی متمایز و متفاوت از مبحث استفاده از امکانات دولتی است و خلط این دو مبحث مغالطه حقوقی است. خداوند متعال همگان را در دقت در اعلام نظر و انصاف در داوری توفیق عنایت فرماید.

 

مرکز روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور

 

101

http://jamnews.ir/detail/News/181262



کلمات کلیدی : دفتر رئیس‌جمهور: اقدام احمدی‌نژاد غیرقانونی نیست

شرط برگزاری مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری

 

 

 

شرط برگزاری مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری

ستاد انتخابات صدا و سیما اعلام کرد: در صورتی که تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به پنج نفر برسد، مناظره ها انفرادی خواهد بود و در غیر این صورت، گروهی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیما ، اگر تعداد نامزدهای تائید صلاحیت شده به بیش از 5 نفر برسد این مناظره ها بصورت جمعی و با حضور مجری برگزار خواهد شد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته در ستاد انتخابات رسانه ملی، نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امکان استفاده از شبکه های تلویزیونی و رادیویی را برای ارایه برنامه ها و تبلیغ خود دارند.

بر اساس این تصمیم، هر یک از نامزدها فرصت دارند 420 دقیقه از طریق تلویزیون و 216 دقیقه از طریق رادیو با مردم سخن بگویند و هریک از نامزدها فرصت دارند دو مستند 30 دقیقه ای از شبکه یک برای معرفی خود پخش کنند.

حضور در بخش گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مدت 45 دقیقه و پاسخ به سوالات جوانان به مدت یک ساعت در شبکه سه سیما از دیگر امکانات تبلیغی نامزدها در صدا و سیماست.

نامزدها همچنین در نشستی تخصصی در شبکه چهار سیما با کارشناسان به مدت 45 دقیقه فرصت تبلیغ برنامه ها و دفاع از آن را دارند.

پرسش و پاسخ با مخاطبان شبکه های جام جم به مدت یک ساعت نیز از فرصت هایی است که در اختیار نامزدها قرار داده می شود.

سید عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا وسیما چندی قبل درهمایش افق رسانه اعلام کرد: بیش از دو هزار ساعت برنامه انتخاباتی تا زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پخش خواهیم کرد.

http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1042196734531385825

 



کلمات کلیدی : شرط برگزاری مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری

دولت هیچ گزینهای در انتخابات ندارد

 

فروزنده:

دولت هیچ گزینه‌ای در انتخابات ندارد

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: دولت مجری انتخابات است و باید تمام تلاشش این باشد که بی‌طرفی خود را در انتخابات حفظ کند. دولت هیچ گزینه ای در انتخابات ندارد.این موضوع در دولت نیز مورد بحث قرار گرفت و بر آن تاکید شد.

لطف الله فروزنده معاون رئیس جمهور در امور پارلمانی در پاسخ به سوال تسنیم، که پرسید «با توجه به نامزدی آقایان محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد و صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، رامین میهمانپرست دیپلمات وزارت خارجه در انتخابات ریاست جمهوری، آیا دولت برای ریاست جمهوری یازدهم گزینه ای دارد یا خیر؟ اظهار داشت: دولت برای انتخابات ریاست جمهوری هیچ گزینه ای ندارد و قانوناً هم نمی تواند داشته باشد و همکاران ما که ثبت نام کردند، شخصاً ثبت نام کرده اند و اگرافرادی هم از جمع دولت  ازاین افراد حمایت کرده اند، آن هم نظر شخصی خودشان بوده است. لذا دولت قانوناً  سازوکاری که از این افراد حمایت کند، ندارد.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس تاکید کرد: دولت مجری انتخابات است و باید تمام تلاشش این باشد که بی طرفی خود را در انتخابات حفظ کند.

لطف زاده فروزنده تأکید کرد: دولت هیچ  گزینه ای در انتخابات ریاست جمهوری ندارد و اساساً نمی تواند هیچ گزینه ای داشته باشد چرا که طبق قانون و همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب، حمایت قوای سه گانه از کاندیداها غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا این موضوع در جلسه هیئت دولت مطرح گردیده است یا خیر؟ » یادآور شد: این موضوع در دولت نیز مورد بحث و تاکید قرار گرفت که دولت هیچ گزینه خاصی در انتخابات ندارد.

فروزنده در جواب به این سوال که «نظر جنابعالی درباره توانمندی و کاری بودن نامزد ریاست جمهوری چیست؟» اظهار داشت: رئیس جمهور علاوه بر تدین و سایر شرایط ارزشی و شرایط مندرج در قانون اساسی باید از توانمندی و پرتحرکی و خصوصیت کاری بودن برخوردار باشد که لازمه آن برخورداری از شرایط  جسمی و سنی مناسب می باشد که برخی از نامزدهای فعلی فاقد آن هستند.

http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1042208782678321120



کلمات کلیدی : دولت هیچ گزینه‌ای در انتخابات ندارد

بازی بزرگان در انتخابات

بازی بزرگان در انتخابات

 


تاثیر نامزدی هاشمی بر انتخابات چیست؟ چه کسانی به نفع جلیلی انصراف خواهند داد؟ آیا صلاحیت مشائی احراز خواهد شد؟ واکنش انتخاباتی دولت چیست؟

 

انتخابات

 

شنبه، روز بسیار پرکار و هیجان انگیزی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود. هر چه به ساعتهای پایانی روز نزدیک می شدیم اخبار قابل توجهی از حضور نامزدهای جدید در انتخابات اعلام می شد. تا پیش از ظهر دیروز، ابهامی همه جانبه بر عرصه انتخابات حاکم بود و هنوز معادله انتخابات ،متغیرهای مجهولی زیادی داشت. اما با آمدن آخرین نامزدها، برخی متغیرهای اساسی تعیین تکلیف شد و آرایش انتخاباتی تا حدود زیادی روشن شد. با ثبت نام تمام اعضای ائتلاف پیشرفت و آمدن  دقیقه نود آیت الله هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی و اسفندیار رحیم مشائی،  انتخابات داغتر از پیش پی گیری خواهد شد. 

اکنون که حدودا سی نفر از چهره های شناخته شده سیاسی کشور در سطوح مختلف ثبت نام کرده اند، این سوال در اذهان پدید می آید که آیا واقعا همه این افراد تا پایان عرصه در رقابتها باقی خواهند ماند؟ کدام یک از این نامزدها برای رقابت و ماندن آمده اند و کدامیک برای انصراف؟ کدام یک از نامزدهای فعلی توسط شورای نگهبان به عنوان رجل سیاسی و مذهبی احراز صلاحیت خواهند شد؟ و کدامیک در رقابتهای نهایی شرکت خواهند کرد؟  در این نوشتار به بررسی شرایط هر کدام از جریانهای سیاسی کشور خواهیم پرداخت:

مشایی و احمدی نژاد

 

1حامیان دولت: حمایت صریح از مشائی، چانه زنی برای رحیمی؟

اگرچه اکثر تحلیلگران حدس می زدند که آقای احمدی نژاد در این انتخابات به دنبال نامزدی دوست و یار قدیمی اش اسفندیار رحیم مشائی است اما با توجه به احتمال عدم احراز صلاحیت او، این سوال طرح می شد که نامزد جایگزین طیف دولتی ها کیست؟ اگرچه برخی از احتمال نامزدی الهام، نیکزاد، صالحی،ثمره هاشمی و یا میرحسن موسوی سخن می گفتند اما این بار ، باز هم رحیمی به عنوان جانشین مشائی مطرح شد. در سال 1388 پس از مخالفت رهبر معظم انقلاب با معاونت اولی مشائی، نهایتا احمدی نژاد آقای رحیمی را بر کرسی معاونت اولی نشاند.  برخی تحلیلگران بر این باورند که اگرچه احمدی نژاد که برای رای آوری مشائی روزه و صلوات نذر کرده است، اما جانب احتیاط را در راهبرد انتخاباتی خود لحاظ کرده است. البته سوال اینجاست که آیا آقای رحیمی که با برخی اتهامات و مسائل در برخی پرونده های قضایی روبرو بوده( که البته حکم  مجرمیت برای وی تا کنون صادر نشده و نمی توان قضاوت نهایی داشت) می تواند گزینه خوبی برای این طیف باشد؟

آمدن هاشمی رفسنجانی شاید مهمترین خبر انتخاباتی دیروز بود. چرا که نه تنها تا حد زیادی تکلیف اصلاح طلبان و  جریانهای حامیش را روشن کرد که احتمال زیاد تاثیر مستقیم بر آرایش انتخاباتی اصولگرایان خواهد داشت

 نکته مهم دیگر حضور جوانفکر مدیرعامل سابق ایرنا که در پرونده قضایی محکوم شده است به عنوان نامزد انتخاباتی بود. اگرچه تحلیلگران شانسی برای وی در زمینه احراز صلاحیت قائل نیستند، اما حضور وی نشان می دهد که شاید طیف دولت تمایل به تقابل و برخی حاشیه سازی ها داشته باشد. به  هر حال آمدن مشائی دست در دست احمدی نژاد و مرخصی رییس جمهور برای ثبت نام نامزد مورد علاقه اش نشانگر عزم انتخاباتی این طیف است.

هاشمی رفسنجانی

 

2-اصلاح طلبان و مردی برای تمام فصول؟

در آخرین لحظات ثبت نام نهایتا آیت الله هاشمی برای چهارمین باربرای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم نهایی خود را گرفت و به وزارت کشور آمد. آمدن هاشمی رفسنجانی شاید مهمترین خبر انتخاباتی دیروز بود. چرا که نه تنها تا حد زیادی تکلیف اصلاح طلبان و  جریانهای حامیش را روشن کرد که احتمال زیاد تاثیر مستقیم بر آرایش انتخاباتی اصولگرایان خواهد داشت. با عدم حضور سید محمد خاتمی در عرصه، احتمالا اصلاح طلبان به شکل کامل پشت سر هاشمی بسیج شوند. پیش از این چهره هایی مانند شریعتمداری،عارف و روحانی از انصراف خود در صورت اعلام نامزدی هاشمی خبر داده بودند. اگرچه روز گذشته چهره های اصلاح طلبی مانند اصغرزاده، پزشکیان و یا اطاعت نیز در انتخابات نامزد شده بودند، اما به نظر می رسد خاتمی و بدنه اصلاح طلبان با فرض تایید صلاحیت آنها ، این افراد را به نفع هاشمی از رقابتها منصرف سازد. لذا احتمالا از الان تا زمان اعلام نتایج احراز صلاحیت و تثبیت شرایط حضور هاشمی برخی انصرافها به نفع هاشمی اعلام خواهد شد.

در مقابل اصولگرایان باید به این سوال پاسخ دهند که با کدام آرایش انتخاباتی روبروی  نامزد مورد حمایت دولت از یک سو و آیت الله هاشمی از سوی دیگر وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد؟

ابوترابی

 

3- اصولگرایان و تغییر آرایش بازی در دقیقه نود؟

تحولات روز گذشته تا حد زیادی اصولگرایان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آنان باید به این سوال پاسخ دهند که آیا هم چنان به شکل متکثر و با تعداد زیاد نامزد در انتخابات حضور خواهند داشت یا این که به سراغ اجماع خواهند رفت و مدل اجماع آنان چه خواهد بود؟

نکته اول درباره اصول گرایان برخی اختلافات در ائتلاف 5 گانه بود. اگرچه حجت الاسلام ابوترابی نهایتا از سوی موسی پور به عنوان نامزد مورد حمایت ائتلاف معرفی شد، اما منوچهر متکی ضمن زیر سوال بردن سازوکار انتخاب نامزدنهایی ائتلاف و تاکید بر نتایج نظر سنجی ها به عنوان معیار از پیش تعیین شده ، برای انتخابات ثبت نام کرد. اما نکته و سوال اصلی اینجاست که آیا با وجود احتمال انصراف برخی از نامزدهای مستقل و یا اصلاح طلب به نفع هاشمی رفسنجانی، تداوم تکثر انتخاباتی اصولگرایان انتخابی صحیح است؟ به نظر می رسد برخی توصیه ها و رایزنی ها برای انصراف و یا ائتلاف در جریان است.

نکته مهم در شرایط انتخاباتی نیروهای اصولگرا، قطعی شدن حضور سعید جلیلی به عنوان نامزد در انتخابات است. با توجه به این حضور سوال اصلی اینجاست که تکلیف جبهه پایداری چه خواهد شد. آیا آنان هم چنان بر کامران باقری لنکرانی، نامزد مورد علاقه شان که او را اصلح اعلام کرده اند  اصرار خواهند کرد یا بنا بر وعده گذشته این انتخابات صحنه رقابت لنکرانی و جلیلی نخواهد بود؟

جلیلی

 

نکته مهم در شرایط انتخاباتی نیروهای اصولگرا، قطعی شدن حضور سعید جلیلی به عنوان نامزد در انتخابات است. با توجه به این حضور سوال اصلی اینجاست که تکلیف جبهه پایداری چه خواهد شد. آیا آنان هم چنان بر کامران باقری لنکرانی، نامزد مورد علاقه شان که او را اصلح اعلام کرده اند  اصرار خواهند کرد؛ یا بنا بر وعده گذشته این انتخابات، صحنه رقابت لنکرانی و جلیلی نخواهد بود؟ از طرف دیگر  سوال اینجاست که آیا واقعا زاکانی خواهان رقابت با جلیلی است یا به نفع وی از عرصه کنار خواهد کشید؟ برخی تحلیلگران از احتمال انصراف زاکانی و لنکرانی به نفع جلیلی  خبر می دهند. احتمالی که باعث خواهد شد یک بال جریان اصولگرا برای انتخابات مشخص تر گردد.

اما سوالی که هم چنان مطرح است ،این نکته می باشد که نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت کیست؟ هر سه نامزد این ائتلاف در ثبت نام انتخابات شرکت کرده اند. اما آن چنان که خود اعلام کرده اند نهایتا یک نفر در عرصه انتخابات باقی خواهد ماند. کدام یک از اعضای این ائتلاف برای رقابت احتمالی با هاشمی در عرصه ظاهر خواهد شد؟ به نظر می رسد فاکتور نامزدهای رقیب در کنار نتایج نظرسنجی،معیارهای کیفی و نظر جامعتین از مهم ترین مولفه هایی که باشد که به پاسخ به این سوال کمک کند. 

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=245640



کلمات کلیدی : بازی بزرگان در انتخابات

اطلاعیه شورای هماهنگی اصلاحات درمورد هاشمی

 

اطلاعیه شورای هماهنگی اصلاحات درمورد هاشمی
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور اطلاعیه‌ای از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات حمایت کرد.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص ثبت‌نام آقای هاشمی رفسنجانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

 

«مدیریت موفق حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شرایط بحرانی همراهی همیشگی انقلاب، امام، رهبری و مردم شریف ایران و اعتماد وثوق علما و صاحب نظران به ایشان عامل اصلی دعوت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همسو با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی برای سکان‌داری کشتی مدیریت نا‌بسامان کنونی جامعه بود.

پذیرش این مسئولیت خطیر در شرایطی که بحران‌های موجود موجبات تهدید منافع ملی و موجودیت کشور را فراهم آورد، فرصتی مغتنم برای جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن تشکر از کاندیداتوری آیت الله هاشمی در یازدهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی ایران این حرکت مبارک را نقطه عطفی در آغاز اصلاحات سازنده در ایران می‌داند که می‌تواند موجب بازیابی اعتماد عمومی، ایجاد همدلی و اتحاد بین همه دلسوزان، صاحب نظران و متخصصان و کاهش فقر و شکاف عمیق اقتصادی موجود بین دهک‌های جامعه گردد.

این شورا ضمن حمایت از کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، از همه اصلاح‌طلبان کشور دعوت می‌نماید در پاسخ به پذیرش مسئولیت ایشان با تلاش و حضور موثر خود در عرصه انتخابات موجبات مشارکت و حضور موثر مردم شریف ایران را فراهم آورند.»

 

111

http://jamnews.ir/detail/News/181121

 



کلمات کلیدی : اطلاعیه شورای هماهنگی اصلاحات درمورد هاشمی
<      1   2   3   4   5   >>   >