سفارش تبلیغ
صبا ویژن

>>یک استاد ارتباطات

>>یک استاد ارتباطات<<

یک استاد ارتباطات:‌
نقد ساختار قدرت و افشای سوءاستفاده‌ها از کارکردهای رسانه‌هاست
فرهنگ نقدپذیری در جامعه‌ به دلیل ملاحظات تاریخی و سیاسی پایین است

فرهنگ نقدپذیری در جامعه‌ی ما به دلیل ملاحظات تاریخی و سیاسی پایین است و به همین خاطر رسانه‌ها در بسیاری از مواقع باید زبان نرم‌تری را برای بیان نقدهایشان انتخاب کرده و استدلال و تجزیه و تحلیل عالمانه را . . .

فرهنگ نقدپذیری در جامعه‌ی ما به دلیل ملاحظات تاریخی و سیاسی پایین است و به همین خاطر رسانه‌ها در بسیاری از مواقع باید زبان نرم‌تری را برای بیان نقدهایشان انتخاب کرده و استدلال و تجزیه و تحلیل عالمانه را مبنای نقد خود قرار دهند.

دکتر محمدمهدی فرقانی - استاد ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، با بیان این مطلب و با تاکید بر این که نقد قدرت و نظارت اجتماعی یکی از کارکردهای تعریف شده و پذیرفته شده‌ی تمامی رسانه‌ها، به ویژه مطبوعات است، اظهار کرد: نقد عملکرد ساختار قدرت و مدیران و همچنین افشای موارد سوء استفاده، ضعف‌ها، خطاها و لغزش‌ها از جمله کارکردهای رسانه‌هاست، به بیان دیگر نقد با رسانه‌ها زاده شده و مهمترین ابزار نقد، رسانه‌ها هستند.

وی افزود: از طریق نقد، جامعه با ایجاد یک نظام خودکنترلی می‌تواند از فساد، اشتباه و بیراهه رفتن که در درازمدت ممکن است هستی و بنیاد آن جامعه را تهدید کند، جلوگیری ‌کند.

او ادامه داد: نقدی که با تحلیل و بررسی کارشناسانه و استدلال و منطق توام است و موارد مثبت و منفی را در کنار هم می‌بیند، همان نقد عالمانه، آگاهانه و منصفانه‌ای است که می‌تواند به رشد جوامع منجر شود، و گرنه نقد مغرضانه و بدون کارشناسی، به دلیل آنکه به فرد اشتباه کننده فرصت دفاع از خود می‌دهد، محکوم است.

فرقانی با اشاره به این که ارائه‌ی دیدگاه‌های نخبگان توسط رسانه‌ها به نقد کارشناسی عملکردها و ارائه‌ی راه‌حل‌ها و پیشنهادات کاربردی کمک فراوانی می‌کند، تصریح کرد: انعکاس صدای اکثریت خاموش جامعه، در کنار انتقال دیدگاه‌های نخبگان از جمله وظایف و کارکردهای رسانه‌هاست، چرا که این بخش از جامعه وسیله‌ای جز رسانه‌ها برای انعکاس خواسته‌ها و اطلاعاتشان به مسوولان در اختیار ندارند.

وی درباره‌ی نقش رسانه‌های مستقل در گسترش فرهنگ نقد در جوامع نیز گفت: نقد واقعی از آن رسانه‌ای است که مستقل از جریان قدرت عمل کرده و هیچ فشاری را از سوی مسوولان و قدرتمندان جامعه تحمل نمی‌کند؛ رسانه‌ای که از لحاظ سیاسی یا اقتصادی به قدرت‌ها وابسته باشد، اساسا از نقد عالمانه و آگاهانه دور بوده و نقدهای او اغلب بسیار سطحی خواهد بود.

او وجود ظرفیت نقدپذیری در میان تمامی افراد جامعه را از عوامل نشان دهنده‌ی توسعه یافتگی یک جامعه دانست و خاطر نشان کرد: نداشتن ظرفیت نقدپذیری، تنها به معنای پاسخگو نبودن افراد نیست؛ بلکه بدین ‌معناست که آن‌ها تحمل نقد را نداشته و از موضع انکار وارد می‌شوند که برای افزایش این ظرفیت نیز، توسعه‌یافتگی فکری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه ضروری است و رسانه‌ها در پیشبرد این امر نیز نقشی اساسی دارند.

این استاد ارتباطات تاکید کرد: در بسیاری مواقع رسانه‌ها به جای نقد یک عملکرد یا اثر، صاحب آن عمل یا اثر را مورد نقد یا حتی توهین و به نوعی هتک حرمت قرار می‌دهند؛ بنابراین باید فرهنگ نقد مستدل و علمی، به معنای عیار یک عملکرد را سنجیدن، همراه با ارائه‌ی راهکار و راه حل را یاد گرفت و به جامعه نیز آموخت تا نقد در جامعه ضعیف نشود.

وی عملکرد رسانه‌ها را در سال‌های اخیر، در خصوص نقد و گسترش آن در جامعه، نسبتا خوب ارزیابی کرد و افزود: به طور کلی فرهنگ نقد در رسانه‌های ما گسترش یافته است، به ویژه در حوزه‌ی مطبوعات که در دهه‌های گذشته، حتی در روزگاری که آزادی مطبوعات به طور نسبی وجود داشته و نقد در بسیاری موارد با هتاکی و بی‌حرمتی همراه بوده است اما در حال حاضر خوشبختانه نقدها به اصول علمی نزدیک‌تر شده‌اند، هر چند تا نقطه‌ی مطلوب همچنان فاصله داریم.

انتهای پیام

برای ورود به منبع خبر بروی واردشوید کلیک کنید.

واردشوید



کلمات کلیدی :