سفارش تبلیغ
صبا ویژن

>>تعرفه‌ی پیام کوتاه تلفن همراه در کشور

>>تعرفه‌ی پیام کوتاه تلفن همراه در کشور<<

تعرفه‌ی پیام کوتاه تلفن همراه در کشور؛
سازمان بازرسی کل کشور: به‌نظر نمی‌رسد عادلانه باشد
مسوولان شرکت مخابرات و ارتباطات سیار: نظر نهایی را اعلام می‌کنیم!

تعرفه‌ی فعلی ارسال پیام کوتاه به وسیله‌ی تلفن همراه غیرعادلانه است و بر اساس بررسی‌های مربوط به مستندات فنی و توجیه اقتصادی، باید کاهش داده شود؛ این درخواست سازمان بازرسی کل کشور است که پس از بررسی‌های

 

تعرفه‌ی فعلی ارسال پیام کوتاه به وسیله‌ی تلفن همراه غیرعادلانه است و بر اساس بررسی‌های مربوط به مستندات فنی و توجیه اقتصادی، باید کاهش داده شود؛ این درخواست سازمان بازرسی کل کشور است که پس از بررسی‌های انجام شده توسط بازرسان این سازمان اعلام شده و این سوال را ایجاد کرده که آیا تعرفه‌ی پیام کوتاه تلفن همراه در کشور از ابتدا غیرعادلانه تعیین شده است؟

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، سیستم سیگنالینگ برای بستر Voice ایجاد شده و ارسال SMS به عنوان خدمات ارزش افزوده از طریق همان سیستم انجام می‌شود، با توجه به آن‌که تعرفه‌ی مکالمه تلفن همراه برای یک دقیقه ‌‌٤٤٧ ریال است و با عنایت به آن‌که زمان دوم اشغال لینک‌های ارتباطی حسب اظهار نظر مسوولان مرکز SMSC شرکت ارتباطات سیار برابر ‌‌٣ تا حداکثر ‌‌٥ ثانیه است؛ چنانچه هزینه اخذ شده از مشترکان بر اساس ثانیه محاسبه شود، مبلغ دریافتی به مراتب کمتر از مبلغ ‌‌١٤٠ ریال فعلی بابت هر پیام ارسالی خواهد بود. درواقع اگر رقم ‌‌٤٤٧ ریال برای ‌‌٦٠ ثانیه منظور شود، به ارقام ‌‌٣٥/٢٢ و ‌‌٢٥/٣٧ ریال برای حداقل و حداکثر زمان‌های سه و پنج ثانیه خواهیم رسید.

در این گزارش همچنین عنوان شده که با عنایت به این‌که حجم قراردادهای خرید تجهیزات مازاد بر Voice برای ارسال SMS از قبیلSTP و SMSC و... به ازای یک میلیون مشترک در حدود یک‌ میلیارد تومان است و با توجه به آن‌که هر دو ماه در حدود یک میلیارد SMS ارسال می‌شود، بنابراین با لحاظ مبلغ ‌‌١٠ ریال در تعرفه SMS سرمایه‌گذاری مزبور ظرف دو ماه مسترد می‌شود و به همین لحاظ تعرفه فعلی SMS (مبلغ ‌‌١٤٠ ریال) به نظر نمی‌رسد عادلانه باشد.

محمود خسروی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات ایسنا درباره‌ی غیرعادلانه بودن تعرفه‌ی فعلی ارسال پیام کوتاه گفت: پیش از این نیز این سازمان گزارشی را به مخابرات ارسال کرد و از آن‌ها خواست که تعرفه‌ی پیام کوتاه خود را ارایه کنند، شرکت مخابرات نیز اعلام کرد که تعرفه فعلی ارسال پیام کوتاه، یعنی همان ‌‌١٤٠ ریال، مناسب است.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ی روز گذشته‌ی کمیسیون تنظیم مقررات هم موضوع تعرفه‌ی ‌پیام کوتاه از طرف اعضای کمیسیون مطرح و سازمان مکلف شد ظرف دو هفته گزارشی را در رابطه با وضعیت تعرفه در دیگر کشورها و نسبت آن به یک دقیقه مکالمه محاسبه و ارایه کند.

او افزود: البته در این زمینه بررسی‌هایی نیز انجام دادیم و بعد از آماده شدن این گزارش و مطرح شدن آن، نتیجه مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این درخواست در حالی از سوی سازمان بازرسی کل کشور مطرح شده که چندی قبل اپراتور دوم تلفن همراه کشور در یک فضای رقابتی اعلام کرد، به زودی سیم‌کارت‌هایی با نام "پیام‌رسان" و با بهای ‌‌١٠ هزار تومان به بازار عرضه خواهد کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی ایرانسل، هزینه‌ی ارسال هر پیام کوتاه SMS به هر یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور از طریق این سیم‌کارت‌ها ‌‌١٠٠ ریال می‌باشد که پایین‌ترین هزینه‌ی پیام کوتاه در بین تمام اپراتورهای تلفن همراه فعال کشور به‌حساب می‌آید.

پس از اعلام این خبر، مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار (اپراتور اول تلفن همراه) نیز اعلام کرد که سیم‌کارت ویژه ارسال پیامک (SMS) این شرکت هم پس از تحویل سیم کارت اعتباری مشترکان، وارد بازار خواهد شد.

به گفته‌ی وحید صدوقی، تعرفه این نوع سیم‌کارت‌ها پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد.

اما پیگیری خبرنگار ایسنا برای دریافت نظر مسوولان شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار درباره غیرعادلانه اعلام شدن تعرفه‌ی ‌‌١٤٠ ریالی پیام کوتاه به این نتیجه رسید که این موضوع در حال حاضر در شرکت ارتباطات سیار تحت بررسی است و نظر نهایی درباره‌ی غیرعادلانه بودن تعرفه‌ی فعلی پیام کوتاه همراه اول پس از اتمام بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

لازم به یادآوری است که به عنوان نمونه ‌‌١٩ میلیون مشترک همراه اول، در شب و روز میلاد امام زمان

(عج) نزدیک به‌‌١١٠ میلیون پیامک (SMS) ارسال کردند که با در نظر گرفتن ‌١٤٠ ریال برای هر پیام کوتاه، شرکت ارتباطات سیار در این روز ‌١٥ میلیارد و ‌٤٠٠ میلیون ریال درآمد کسب کرده است.

انتهای پیام

منبع ایسنا

م

کلمات کلیدی :