سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسیبها در عرصه فرهنگی ناشی از نبود نگاه مشترک بین قوای سهگانه اس

 

آسیب‌ها در عرصه فرهنگی ناشی از نبود نگاه مشترک بین قوای سه‌گانه است
کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آسیب‌ها در عرصه فرهنگی ناشی از نبود نگاه مشترک بین قوای سه‌گانه است، تاکید کرد: گفتمان دستگاه‌های اجرایی در تمامی حوزه‌ها باید گفتمان نظام باشد.

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز درجمع دانشجویان دانشکده صدا و سیمای مرکز قم با تأکید بر لزوم همسان‌سازی گفتمان دستگاه‌های اجرایی گفت: گفتمان دستگاه‌های اجرایی در تمامی حوزه‌ها باید گفتمان نظام باشد و اگر این گفتمان یکی بود، مشکلات اقتصادی، چالش‌های فرهنگی، تحریم‌ها و تهدیدها به شکل کنونی نبود.

 

به گزارش تسنیم، وی افزایش سطح رضایتمندی مردم ، وحدت ملی ، انسجام اسلامی و افزایش قدرت در دفاع از منافع ملی را پیامدهای نگاه بازدارندگی در سیاست خارجی دانست و افزود: حکمت ، عزت و مصلحت در کنار استفاده از چهره‌های کارآزموده ، با تجربه و مورد اعتماد باید برنامه دولت آینده در عرصه سیاست خارجی باشد.

 

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خلق حماسه اقتصادی را کاری زمان بر دانست و پرداخت  سهم سی‌درصدی تولید از منابع هدفمندی یارانه‌ها را ضروری دانست و گفت: انضباط مالی، کاهش هزینه‌ها، اقتصاد بدون نفت و بودجه عملکردی و قطع رابطه هزینه مالی دولت به بانک مرکزی از راهکارهای پرش اقتصادی است که انقلاب اسلامی ایران را در دهه چهارم به اولین قدرت اقتصادی آسیا تبدیل می کند.

 

ابوترابی‌فرد آسیب‌ها و کمبودها در عرصه فرهنگی را ناشی از نبود نگاه مشترک بین قوای سه‌گانه دانست و گفت: یک حکومت دینی در زیر چتر ولایت فقیه ، اسلام ، قرآن و مرجعیت اگر در عرصه فرهنگی به نگاه مشترکی نرسد، نشانه نبود راهبرد مشترک است که باید بررسی شود.

 

یکی از حاضران با انتقاد از نظارت نداشتن مستمر مجلس بر عملکرد رئیس جمهوری به خصوص درمورد هدفمندی یارانه‌ها، از ابوترابی‌فرد پرسید آیا خود را لایق منصب ریاست جمهوری می داند که ابوترابی در پاسخ گفت: در حوزه علمیه قم بسیاری به مجلس نقد می‌کنند که با سؤال و استیضاح مانع از رسیدن دولت به اهداف خود بوده است و این در حالیست که نگاه مجلس معطوف به این بود که بدون چالش و با تلاش برای ارتقای هماهنگی بین قوا از ابزارهای نظارتی استفاده کند.

 

ابوترابی‌فرد "پاک باش و خدمتگذار" را شعار کلیدی خود دانست و تقوا، ارتقای سطح دین باوری ، طهارت اخلاقی ، پاکیزگی رفتار و انگیزه بالا مبتنی بر مبانی علمی را از شاخصه‌های رئیس‌جمهوری آینده دانست و گفت: وحدت ملی و انسجام اسلامی به عنوان دو راهبرد مورد تأکید مقام معظم رهبری و همچنین سبک مدیریت مبتنی بر علم ، تقوای سیاسی و جریان ارزش‌ها در روح مدیریتی برای رسیدن به اهداف خرد و کلان کشور ضروری است.

 

وی با انتقاد از نگاه پروژه‌ای به مسائل گفت: 40 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای حوزه مسکن مهر اختصاص یافت که سبب آسیب رسیدن به حوزه‌های دیگر تولید شد.

نایب رییس مجلس تئاتر و سینما را یکی از ابزارهای مهم درعرصه‌های مختلف دانست و با اشاره به سینمای متحول بعد از انقلاب گفت: نیروی انسانی عالم است که هنر را خلق می‌کند. باید به تربیت نیروی انسانی عالم و متعهد همت گماشت و هنرمند متعهد نیز باید در خدمت ارزش‌های اخلاقی ، انقلابی و اقتدار نظام و ملت قرار گیرد.

 

ابوترابی‌فرد اشراف بر مسائل کشور را از مهمترین نیازهای مدیریتی کشور دانست و گفت: جایگاه سه دوره نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی ، نایب رئیسی کمیسیون تلفیق بودجه، چهار دوره نماینده مجلس بودن و اشراف به مسائل مختلف مدیریتی کشور ، انگیزه‌های من  برای حضور در عرصه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری است.

 

101

http://jamnews.ir/detail/News/182372



کلمات کلیدی : آسیب‌ها در عرصه فرهنگی ناشی از نبود نگاه مشترک بین قوای سه‌گانه است

ثبتنام همزمان گزینههای فتنه و انحراف چه معنایی دارد

ثبت‌نام همزمان گزینه‌های فتنه و انحراف چه معنایی دارد
قائم مقام جمعیت رهپویان گفت: ثبت‌نام مشترک گزینه‌های فتنه و انحراف امری برنامه‌ریزی شده محسوب می‌شد و نشان‌دهنده همگرایی و همراهی آنها بود.

پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان با اشاره به آرایش سیاسی جریان‌های حاضر در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، اظهار داشت: شاید از حدود 2 سال پیش این پیش‌بینی وجود داشت که جریان فتنه، انحراف و اطلاح‌طلبان به یک همپوشانی در انتخابات 92 برسند.

 

وی افزود: البته این مسئله پیشگویی نبود زیرا آثاری از رفتار این 3 طیف دیده می‌شد که نشان‌دهنده نزدیک‌تر شدن مواضع آنها در بعضی از موضوعات بود.

 

به گزارش تسنیم؛ سروری موضوعاتی مانند مذاکره با آمریکا، سازش مقابل نظام سلطه و ولایت‌گریزی و ولایت‌ستیزی را از جمله این موضوعات دانست و تصریح کرد: این جریان‌ها در موضوعاتی مانند نفی ظرفیت‌های انقلاب اسلامی مانند بیداری اسلامی، مسئله فلسطین و نزدیک‌ شدن به مواضع غربی و موضوعاتی از این دست روز به روز به یکدیگر نزدیک می‌شدند و این نشان دهنده نزدیک شدن  دیدگاه‌های آنها به همدیگر بود.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:  فصل مشترک بین این دو طیف هجمه به اردوگاه اصولگرایان بود، یعنی دشمن مشترک خود را اصولگرایان می‌دانستند و طبیعی بود که در انتخابات 92 رقیب مشترک و دشمن مشترک خود را اصولگرایان فرض می‌کنند.

 

سروری خاطرنشان کرد: آنها برای مقابله با دشمن مشترک نیازمند همپوشانی بودند و به همین دلیل دیده می‌شود جریان انحرافی رفته رفته از نقد اصلاح‌طلبان فاصله می‌گرفت و تمرکز خود را بر نقد اصولگرایان قرار می‌داد.

 

وی تاکید کرد: البته آنها در ظاهر علیه همدیگر شعار می‌دادند، اما نزدیکی و همگرایی آنها در مواضع به خوبی دیده می‌شد.

 

قائم مقام جمعیت رهپویان با بیان اینکه در حال حاضر نیز یک‌سو بودن مواضع این طیف‌ها به خوبی دیده می‌شود، یادآور شد: در کنار این مسئله ثبت‌نام مشترک گزینه‌های این جریان‌ها که امری برنامه‌ریزی شده محسوب می‌شد نشان‌دهنده القاء نوعی پیام به جامعه هدف‌شان مبنی بر همگرایی و همراهی آنها بود.

 

سروری در پایان با تاکید بر اینکه فصل مشترک و جریان مقابل این طیف‌ها، اصولگرایان هستند، تاکید کرد: با وجود این مسائل می‌توان نتیجه گرفت در انتخابات 92، جریان انحرافی، اصلاح‌طلبان و فتنه به همگرایی و همپوشانی و وحدت در مقابل اصولگرایان دست زدند تا به گزینه‌ای مشترک در این انتخابات برسند.

 

115

http://jamnews.ir/detail/News/182368



کلمات کلیدی : ثبت‌نام همزمان گزینه‌های فتنه و انحراف چه معنایی دارد

نه ولایتی به هاشمی

نه ولایتی به هاشمی
رئیس ستاد‌ انتخاباتی ولایتی با بیان اینکه ولایتی به نفع هاشمی کنار نمی‌رود،‌ گفت: علی‌اکبر ولایتی از ابتدای فعالیت انتخاباتی اعلام کرده که به نفع هیچ کس کنار نخواهد رفت و در چارچوب ائتلاف پیشرفت راه خود را با قدرت ادامه می‌دهد.
شاهین محمدصادقی رئیس ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی با اشاره به ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی و امکان کنار کشیدن ولایتی به نفع وی، اظهار داشت: علی‌اکبر ولایتی از ابتدای فعالیت انتخاباتی اعلام کرده که به نفع هیچ کس کنار نخواهد رفت و در چارچوب ائتلاف پیشرفت راه خود را با قدرت ادامه خواهد داد. لذا به هیچ وجه ولایتی به نفع هاشمی رفسنجانی کنار نخواهد رفت.

 

به گزارش فارس؛ وی افزود: هر زمان که اعضای ائتلاف پیشرفت به نتیجه برسند و تصمیم نهایی را اتخاذ کنند، ما نیز از آن تبعیت می‌کنیم.

 

رئیس ستاد‌ انتخاباتی ولایتی درخصوص تاثیر جامعتین در ‌انتخاب گزینه نهایی ائتلاف پیشرفت گفت: از ابتدا 3 موضوع مقبولیت، مشروعیت و کارآمدی برای انتخاب گزینه نهایی ائتلاف مطرح شد‌ که مقبولیت به نظرسنجی‌ها برمی‌گردد و مشروعیت به اعتبار دینی بالاتر که د‌رجامعه ما جامعتین به عنوان مراکز مشروعیت به شمار می‌روند و در خصوص کارآمدی نیز هر 3 نفر دارای این اصل مهم هستند.

 

محمدصادقی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتخاب سعید جلیلی به عنوان گزینه نهایی ائتلاف پیشرفت وجود دارد، گفت: اگر 3 عامل مقبولیت، مشروعیت و کارآمدی در خارج از چارچوب این ائتلاف وجود داشته باشد، امکان انتخاب وجود دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا از قول علی‌اکبر ولایتی مطرح شد که احتمال‌کنار‌کشیدن به نفع سعید جلیلی وجود دارد،‌ گفت: ولایتی نگفت‌ که به نفع جلیلی کنار می‌روم، بلکه تاکید کرد هماهنگ با تصمیم جامعتین عمل خواهیم کرد.

 

رئیس ستاد انتخابات ولایتی در خصوص حضور هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: باید مقداری صبر کنیم تا نظر نهایی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت‌ها مشخص شود و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان می‌توان درباره آرایش انتخاباتی کشور صحبت کرد.

 

115

http://jamnews.ir/detail/News/182364



کلمات کلیدی : نه ولایتی به هاشمی

سخنان عجیب کواکبیان در مورد آرا خود

سخنان عجیب کواکبیان در مورد آرا خود
‌کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: طبق نظر‌سنجی‌های انجام شده ‌بیشترین رای را ‌بعد از خاتمی دارا هستم، ولی با این وجود ادعایی ندارم.

مصطفی کواکبیان عصر امروز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه زنجان در پاسخ به سئوالاتی که پرسش کننده پس از طرح کردن آن می‌خواست از سالن خارج شود و با تذکر کواکبیان به صندلی خود بازگشت، گفت: هیچکس در کشور موافق اقدامات انجام شده در مورد سفارت انگلیس نبود.

 

*در مقطعی انتقاد از احمد‌نژاد غیر‌ممکن بود

وی به حمایت‌های بی‌چون چرای اصولگرایان از احمدی‌نژاد در مقطع خاصی اشاره ‌کرد و افزود: در مقطع خاصی کوچک‌ترین انتقاد از احمد‌نژاد منجر به برخورد فیزیکی حامیان اصولگرای وی می‌شد.

 

به گزارش فارس؛ دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه تدریس زبان آذری در مدارس منع قانونی ندارد، اضافه کرد: آذربایجان قطعه جدا‌ناپذیر ایران است و همتای آن طرفی آن باید به وطن اصلی بازگردد.

 

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اصل عدم اسطوره‌سازی شخصیت‌ها در بین اصلاح‌طلبان و منجی معرفی شدن هاشمی گفت: هاشمی از یاران صمیمی امام راحل و مقام معظم رهبری محسوب می‌شود که خدمات فراوانی‌ را به انقلاب کرده است.

 

کواکبیان حضور هاشمی را در انتخابات یک فرصت مغتنم دانست و اضافه کرد: معرفی کردن وی به عنوان ناجی توهین به دیگران از جمله خود من محسوب می‌شود.

 

وی کم کردن فاصله طبقاتی را از برنامه‌های همه دولت‌ها دانست و افزود: شیوه‌های انجام این کار با هم متفاوت است.

 

*امر به معروف و نهی از منکر نباید در حوزه حجاب و عفاف محدود شود

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سئوالی در مورد اخلاق در جامعه و دانشگاه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر نباید فقط به حوزه حجاب و عفاف معطوف شود بلکه باید همه حوزه‌ها را در بر بگیرد.

 

وی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه زمانی محقق می‌شود که همه بتوانند حرف‌ها و تذکرات خود را در مورد مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ابراز کنند بدون اینکه ترسی از رد صلاحیت شدنشان داشته باشند.

 

کواکبیان با بیان اینکه اکثر جوانان دلبسته همین جامعه ایران هستند، افزود: باید با کسانی که هنجارهای جامعه را می‌شکنند، برخورد شود.

 

*مذاکرات فعلی بین ایران و 1+5 مذاکره برای مذاکره است

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه چطور می‌توان با آمریکایی که 34 سال است حقوق ما را به رسمیت نمی‌شناسد ظرف شش ماه به توافق برای برقراری رابطه رسید، گفت: باید متوجه بود که تعارض بین انقلاب و استکبار از جمله آمریکا ابدی است ولی نحوه برخورد با این تعارض فرق می‌کند.

 

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تقابل تا آخر را یکی از راه‌حل‌های تعارض موجود بین دولت آمریکا با انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: حل مشکلات موجود در کشور از جمله تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای در گرو برقراری رابطه با آمریکا است.

 

وی با بیان اینکه برخی علاقمند به برقراری رابطه با واسطه‌های دست چندم هستند، اضافه کرد: در حال حاضر مذاکرات موجود بین ایران و پنج کشور مذاکره برای مذاکره محسوب می‌شود که هیچ عایدی ندارد.

 

کواکبیان بهترین شیوه مذاکره برای مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 را مذاکرات برد، برد دانست و گفت: باید متوجه بود که در مذاکرات تسلیمی در کار نیست و از طرفی آنها هم کوتاه نمی‌آیند پس باید به دنبال راه حلی در این بین بود.

 

وی با یادآوری وجود تعارض بین ایران و آمریکا تصریح کرد: این تعارض به معنی عدم برقراری رابطه نیست و باید این تابو شکسته شود.

 

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: رئیس جمهور در کشور توان اجرایی دارد کما اینکه احمدی نژاد فراتر از اختیارات قانونی خود عمل می‌کند.

 

*حزب مردم‌سالاری تنها حزب فعال در سراسر کشور است

وی حزب مردم‌سالاری را تنها حزب فعال اعلام کرد که در همه استان‌های نماینده فعال دارد.

 

کواکبیان به تهمت‌های زده شده از طرف برخی اصلاح‌طلبان به وی و حزب مردم‌سالاری اشاره کرد و افزود: یک اصلاح‌طلبی هستم که خواهان تعیین تکلیف از طریق صندوق رای است.

 

وی با بیان اینکه ورود هاشمی معادلات را بر هم زده است، اضافه کرد: نظر‌سنجی‌های انجام شده بیانگر بیشترین رای بعد از خاتمی هستم، ولی با این وجود ادعایی ندارد.

 

115



کلمات کلیدی : سخنان عجیب کواکبیان در مورد آرا خود

بازگشت هاشمی آرزوی دیپلماتیک اروپا و واشنگتن

 

اندیشکده آمریکایی بروکینگز: بازگشت هاشمی آرزوی دیپلماتیک اروپا و واشنگتن
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی به بررسی شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به ویژه کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی پرداخت.


 اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در گزارشی به قلم «سوزان مالونی» می‌نویسد: رقابت برای جایگزینی رئیس‌جمهور کنونی ایران، محمود احمدی‌نژاد، به صورت رسمی با ثبت‌نام نامزدها در هفته گذشته آغاز شد، و از هم اکنون به نظر می‌رسد که این مبارزات یک رقابت جذاب را در میان سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی جمهوری اسلامی به نمایش خواهد گذاشت.

 

رفسنجانی غافلگیری و حیرت زیادی را به دنبال داشت

تصمیم لحظه آخر «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» ، رئیس‌جمهور سابق ایران، برای شرکت در این رقابت، غافلگیری و حیرت زیادی را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد که این تحولات پرشور، حداقل در ابتدا، پیکره در حال ظهور رقابت حقیقی میان مجموعه‌ای از کارگزاران حکومت، خصوصاً «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده هسته‌ای، را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

 

پیش‌بینی این که چه کسی مدعی نهایی خواهد بود، به معنای واقعی کلمه ناممکن است

با وجود 686 نامزد ثبت‌نامی و مجموعه‌ای از مکانیزم‌های حکومت برای نفوذ بر نتایج، پیش‌بینی این که چه کسی مدعی نهایی خواهد بود، به معنای واقعی کلمه ناممکن است، و احتمال پیش‌بینی این که چه کسی در نهایت برنده این رقابت خواهد شد از آن هم کمتر است. با این حال، آن‌چه واضح است این است که انتخابات ریاست جمهوری ایران نمایانگر یک نقطه عطف تاریخی دیگر در تکامل و روند ناپایدار حکومت مذهبی انقلابی است.

 

تلاش برای جلوگیری از بروز ناآرامی

دوره بررسی درخواست که برای توجیه بهانه‌های پشت فرآیند تحلیل و بررسی روحانیون و تقویت اعتبار نامزدهایی که در نهایت توسط شورای نگهبان ایران تأیید می‌شوند، طراحی شده است عمدتاً یک فرآیند پر هرج‌ومرج است. یک نمایش سیاسی نیز در این میان به چشم می‌خورد: همچنان که نامزدهای آتی به دنبال ارزیابی چشم‌اندازهای نسبی خود هستند، رهبر ایران نیز تلاش می‌کند که تعادلی میان برانگیختن توجه و علاقه مردم در مبارزات انتخاباتی و جلوگیری از تحریک نوعی شور و شوق انتخاباتی که منجر به بروز بی‌ثباتی‌هایی در گذشته شده است، ایجاد نماید. در طول دوره 10 روزه آینده، این گروه ثبت‌نامی از چند صد نفر به صرفاً تعداد انگشت‌شماری که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، از استانداردهای ریاست جمهوری برخوردارند، محدود خواهد شد.

 


در طول این زمان، خاطرات گذشته از تحولاتی که در سال 2009 رخ داد و طی آن بزرگ‌ترین تظاهرات را در تاریخ پس از انقلاب ایران رقم زد ، هرج و مرج‌ها را تشدید خواهد کرد. سرکوب متعاقب آن رویدادها، جنبش اصلاحات رو به رشد ایران را از هم گسیخت، زندانی و تبعید کرد. با این حال همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، جناح محافظه‌کار طیف‌های سیاسی ایران نیز به علت شکاف‌های عمیقی که میانشان ایجاد شد، نتوانستند به یک سلطه بلامنازع دست یابند. در دو سال گذشته، اختلافات میان تندروهای ایران، به سمت خود احمدی‌نژاد، که اهمیت رقابت کنونی را بسیار پررنگ می‌کند، هدایت شده است.

 


بازگشت رفسنجانی، آرزوهای دیپلماتیک اروپا و واشنگتن را احیا خواهد کرد

نخستین رقیب انتخاباتی احمدی‌نژاد، رفسنجانی است، که ورود او به عرصه رقابت بحث‌های شدیدی را پیرامون انگیزه‌های وی و رقابت پیش‌رو به دنبال داشته است. او در میان طیفی از چهره‌های سیاسی درجه دوم ایران، که اکثراً از وزرا و نمایندگان مجلس سابق هستند، بسیار شناخته شده است. این رئیس جمهور سابق، برای بسیاری از اصلاح‌طلبان افسرده و دلسرد و صفوف مخالفین، بهترین امید برای رستگاری سیاسی و نجات ملی است. اعتبار و شهرت رفسنجانی برای عمل‌گرایی به درستی به دست آمده است؛ وظیفه پایان بخشیدن به جنگ با عراق توسط آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب، به او محول شد و پس از آن نیز علیه مخالفت‌های سرسختانه نسبت به بازسازی کشور و اصلاح اقتصاد تلاش کرد. او در حین انتقاد از احمدی‌نژاد و انتخابات 2009، با دقت مراقب وفاداری و همراهی با نظام بوده است، و بازگشت وی به ریاست جمهوری احتمالاً تصورات و آرزوهای دیپلماتیک را که اکنون در اروپا و شاید حتی در واشنگتن خاموش و نهفته‌اند را احیا خواهد کرد.

 

 

رفسنجانی در رسانه‌های غربی حمایت و طرفداران بیشتری از ایران دارد

با این حال، رئیس جمهور سابق با چنان موانع قدرتمندی روبروست که باعث شده بود بسیاری از ناظران متقاعد شوند که اشارات وی به شرکت در این رقابت جدی نیستند. بیشتر از همه سن او (تقریباً 79 سال) است که پرسش‌هایی را در خصوص توانایی‌ها و ظرفیت وی به همراه دارد و ممکن است درخواست او را در کشوری با یک جمعیت بیش از حد جوان، تضعیف نماید. این واقعیت ناخوشایند، که ظاهراً او در رسانه‌های غربی حمایت و طرفداران بیشتری از ایران دارد نیز یک مانع دردسرساز دیگر است. رفسنجانی در میان عموم دولت و مردم ایران، از لحاظ مالی فاسد و از لحاظ ایدئولوژیک غیرقابل اعتماد تلقی می‌شود، و اکثریت مردم پیشنهاد وی برای یک کرسی مجلس در سال 2000 را رد نموده و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 نیز احمدی‌نژاد را به وی ترجیح دادند. حال، ورود غیرمنتظره او به عرصه رقابت، طوفانی را در میان متعصب‌ترین تندروها برانگیخته است، کسانی که او را متهم می‌کنند که با به چالش کشیدن ناظران در رد صلاحیت وی، در حال توطئه‌چینی برای سلب مشروعیت از نظام است.

 

محاسبات رفسنجانی به انتخابات رنگ و رویی تازه بخشید

به هر حال هر چه که رخ دهد محاسبات این سیاستمدار باعث شده که رقابتی که انتظار می‌رفت صرفاً بر مجموعه‌ای رنگارنگ از چهره‌های سیاسی درجه دوم ایرانی متکی باشد، رنگ و رویی تازه بگیرد. «حسن روحانی» ، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای، که متحد نزدیک رفسنجانی است، قبلاً متعهد شده بود که اگر رفسنجانی شرکت کند، کناره‌گیری خواهد کرد؛ روحانی یک سیاستمدار سرسخت است که یکی از منتقدین اولیه و همیشگی دیپلماسی هسته‌ای و سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد بوده است. تا کنون، علیرغم گمانه‌زنی‌های زیاد در توییتر، این کناره‌گیری صورت نگرفته است، و به نظر می‌رسد که دیگر معاهدات مشابه میان مدعیان محافظه‌کار، زیر سایه یک رقابت که به صورت ناگهانی دگرگون شده است، قرار گرفته است. برگ برنده رفسنجانی، تازگی رقابتی است که آکنده از منافع است.

 

جاه‌طلبی‌های مشایی با تلاش‌های غیرماهرانه احمدی‌نژاد در جانبداری از او، بروز پیدا کرده

داوطلب دیگری که ثبت نام او در روز یکشنبه، ناظران انتخابات در ایران را به هیجان آورده است، «اسفندیار رحیم مشایی» است. مشایی، که مشاور نزدیک احمدی‌نژاد است، مدت‌ها به علت دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی پراکنده و عجیب خود، زیر ذره‌بین قرار گرفته است. او در سال 2009 ناچار شد از سمت معاون ریاست جمهور بیرون رود و به طور مداوم به عنوان مغز متفکر یک «جریان انحرافی» که در تلاش برای تضعیف جمهوری اسلامی، به آن نفوذ کرده، مورد اهانت و تمسخر قرار گرفته است. جاه‌طلبی‌های مشایی با تلاش‌های غیرماهرانه احمدی‌نژاد در جانبداری از او، بروز پیدا کرده و با حمایت و همراهی احمدی‌نژاد در هنگام ثبت‌نام وی به اوج خود رسید. آن حرکت موجب شکایتی قانونی علیه رئیس جمهور شد.

 


محاسبات رفسنجانی، مشایی و احمدی‌نژاد بدون شک بر آینده ایران تأثیر خواهند گذاشت

محاسبات رفسنجانی، مشایی و احمدی‌نژاد با توجه به حقوقشان، قانع‌کننده هستند، و آن‌ها بدون شک بر آینده ایران تأثیر خواهند گذاشت. با این حال، ماجراهای مرتبط با آنان، توجه‌ها را از چشم‌انداز احتمالی انتخابات منحرف ساخته است. چندین ماه است که برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد «علی اکبر ولایتی» ، وزیر سابق امور خارجه، یک پزشک متخصص اطفال که تمامی مشاغل سیاسی او طی 32 سال، محصول حمایت‌های رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای است، متمرکز شده است. عده‌ای دیگر نیز مدتی طولانی بر «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که با پشتکاری قابل ملاحظه خودش را به عنوان یک حلال مشکلات میانه‌رو و مدرن نشان داده است، تمرکز داشتند. گزینه دیگر نیز «غلامعلی حداد عادل» از رؤسای مجلس و استاد ادبیات است که دخترش با پسر قدرتمند آیت‌الله خامنه‌ای، مجتبی خامنه‌ای، ازدواج کرده است.

 

جلیلی؛ مهره اصلی این مجموعه

با این حال، مهره اصلی این مجموعه، «جلیلی» است که تا زمان انتصابش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در سال 2009، عملاً ناشناخته بود. او با رهبری مذاکرات بحث‌برانگیز با جامعه بین‌الملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به آرمان‌گرایی‌های ایران شخصیت بخشیده است. یکی از عرض اندام‌های ابتدایی وی در مذاکرات پرمخاطره، شامل یک سخنرانی گفتمانی در مورد دیپلماسی حضرت محمّد (ص) بود، که موضوع پایان‌نامه دکترای وی بود. اما جلیلی همچنین مسئولیت امضای قراردادی در مورد یک گام اعتمادسازی غربی در سال 2009 را بر عهده داشت، که فوراً توسط تهران انکار شد. او از اعتراض‌های متعاقب این ماجرا در میان محافظه‌کاران، صدمه‌ای ندید، و این قولی بود که آیت الله خامنه‌ای، که جلیلی دفترش را به مدت چهار سال اداره کرده بود، به وی داده بود. به نظر می‌رسد که در میان تمامی گزینه‌های ریاست جمهوری این دوره، یک جوّ انتصابی به نفع جلیلی خواهد بود، و هم‌اکنون نیز صحبت‌هایی در میان دیگر محافظه‌کاران در مورد کناره‌گیری به منظور تقویت رقابت برای او به گوش می‌رسد.


باید خاطر نشان کنم که برنده این انتخابات بدون شک از کمک‌های نهادهایی نظیر شورای نگهبان، بهره خواهد گرفت. با این حال، آنچه که از مانورهای اولیه رقابت ریاست جمهوری سال 2013 برداشت می‌شود، سیاست‌ها در ایران کماکان رقابتی، غیر قابل پیش‌بینی، و فریبنده باقی خواهند ماند. پس با این اوضاع همراه باشید و این فضا و جوّ را نظاره کنید.

 

105

منبع: مشرق

http://jamnews.ir/detail/News/182182



کلمات کلیدی : بازگشت هاشمی آرزوی دیپلماتیک اروپا و واشنگتن

بی بی سی، تقابل جلیلی و قالیباف را کلید زد

 

بی بی سی، تقابل جلیلی و قالیباف را کلید زد
در راستای تلاش رسانه های غربی در تبلیغ جریان های فتنه و انحراف و نیز ایجاد تشتت میان اصولگرایان، سایت بی بی سی، تلاش کرد با مطرح کردن سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، دو نامزد اصولگرا، به نوعی آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهد.
جام بین الملل: بی بی سی (BBC)، بنگاه خبرپراکنی دولت انگلیس  در خبری پیرامون انتخابات ایران، با اشاره به ثبت نام های روز آخر نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «رقابت میان کاندیداهای انتخابات چارچوب خود را پیدا کرد.»

 

بی بی سی در تحلیل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا سراغ اصولگرایان رفت و در راستای سیاست اختلاف افکنی میان آنها، جلیلی و قالیباف را در مقابل یکدیگر قرار داد. این سایت نوشت: «جریان محافظه کاران که در خط فکری رهبری هستند در عرصه انتخابات با حدود 20 کاندید حضور پیدا کردند که در نهایت معلوم نیست چه کسی گزینه نهایی خواهد بود؛ سعید جلیلی یا قالیباف. جلیلی کاندیدایی است که از نظر فکری بسیار به رهبری نزدیک است و قالیباف نیز خود را یک تکنوکرات و مدیر معرفی می کند.»

 

بی بی سی در ادامه، با اشاره به کاندید دولت و جناح دوم خواندن حامیان وی، نوشت: «رحیم مشایی احتمالا به دلیل تفکرات جنجال برانگیز فلسفی اش از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود.»

 

این سایت با طرح جناح سوم، آنان را اصلاح طلبان مرکزی نامید و نوشت: «هاشمی رفسنجانی به عنوان مهمترین کاندیدای این حزب از سوی اصلاح طلبان و برخی اصولگرایان حمایت می شود و براساس نظریات موجود رفسنجانی، آراء قشر متوسط جامعه، بازاری ها و کسانی که دور قبل به انتخابات اعتراض داشتند را داراست. هاشمی به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار شناخته می شود و از سوی محافظه کاران به دلیل سخنانی مبنی بر اینکه ایران به دنبال جنگ با اسرائیل نیست، بسیار مورد غضب قرار دارد.»

 

در حقیقت بعد از افشای طرح فتنه گران وابسته به غرب مبنی بر دو قطبی کردن انتخابات در ایران با محوریت، هاشمی و مشایی، بی بی سی سراغ سناریوی دیگر غرب برای انتخابات ایران رفته و تلاش می کند با مطرح کردن دو چهره اصولگرا از میان 20 نامزد آنها، زمینه را برای تشتت و به تبع آن شکسته شدن رای اصولگراها مهیا کند.502

vdejhirfzxhbdgd27yun.jpg (658×1040)

http://jamnews.ir/detail/News/182110



کلمات کلیدی : بی بی سی، تقابل جلیلی و قالیباف را کلید زد

با آمدن هاشمی دیگر جایی برای من نیست

با آمدن هاشمی دیگر جایی برای من نیست
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا شما به غیر از آقای هاشمی ممکن است به نفع گزینه‌ای دیگر کنار بکشید، گفت: با آمدن آقای هاشمی خودم هم دیگر نمی‌خواهم ادامه دهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری جمع‌بندی نهایی خود برای تصمیم‌گیری برای حضور در عرصه را منوط به مشورت با افرادی عنوان کرد و گفت که تصمیم نهایی خود را در هفته آینده و بعد از آن جلسه اعلام می‌کنم.


به گزارش فارس، مسعود پزشکیان نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم خود را برای کنار کشیدن به نفع نامزد دیگری گرفته‌اید، گفت: در این زمینه تا حدود زیادی تصمیم خود را گرفتم.

 

وی افزود: البته فعلا صبر کردم، اما قصد ندارم دیگر ادامه دهم و نتیجه تصمیم خود را تا مدتی دیگر اعلام می‌کنم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا شما به غیر از آیت‌الله هاشمی که قبلا درباره آن اظهار نظر کردید، ممکن است به نفع گزینه‌ای دیگر بخصوص چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان کنار بکشید، تصریح کرد: اکنون گزینه‌ دیگری در ذهنم نیست و با آمدن آقای هاشمی خودم هم دیگر نمی‌خواهم ادامه دهم.

 

پزشکیان جمع‌بندی نهایی خود برای تصمیم‌گیری را منوط به مشورت با افرادی عنوان کرد و گفت: در این تعطیلات در همین زمینه اقداماتی را انجام می‌دهم و بعد از برگزاری جلسات تصمیم‌گیری خواهم کرد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تکلیف شما برای حضور در صحنه و یا کنار کشیدنتان تا شنبه هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: ان‌شاءالله اگر خدا بخواهد؛ البته نظر قطعی خود را بعد از جلسه یاد شده اعلام می‌کنم.

 

103

http://jamnews.ir/detail/News/182152



کلمات کلیدی : با آمدن هاشمی دیگر جایی برای من نیست

بی بی سی: هاشمی از این قاعده مستثنی نیست

 

بی بی سی: هاشمی از این قاعده مستثنی نیست
«هیچ سیاستمداری و هیچ سیاستی ذات و جوهر غیرقابل تغییر ندارد. هاشمی هم از این قاعده مستثنی نیست...»

بی بی سی فارسی در یادداشتی با عنوان "شعارها دست به دست می شوند"  به مرور "بی ثباتی افکار و عملکرد اصلاح طلبان" در سال های گذشته پرداخت.
مواضع متناقض "احزاب اصلاح طلب"، "دفتر تحکیم [طیف علامه]"، "عبدالله نوری" و "مهدی کروبی" از جمله مطالب خواندنی این مقاله است.

 


گزیده ای از این یادداشت که به قلم امین بزرگیان، فعال سیاسی مقیم فرانسه برای بی بی سی تنظیم شده به شرح زیر است:

 

m1qldcf0ujjimj07wgk.jpg (227×222)

 

«یاد دارم خرداد 84 را که با تلاش فراوان، عبدالله مومنی و برخی دیگر از دوستان دفتر تحکیم وحدت را - که منتقد جدی اصلاح طلبان و مشارکتی ها بودند- راضی کردیم تا به ستاد دکتر معین بیایند و با شکوری راد و میردامادی وغیره درباره انتقاداتشان رو در رو حرف بزنند.
آن روزها بچه‌های تحکیم، انتخابات را تحریم کرده بودند. جلسه برگزار شد و محور انتقادها خاتمی و کروبی و اصلاح طلبان بودند. جلسه با داد و بیداد و دلخوری تمام شد.
چهار سال بعد و درخرداد 88 بچه های تحکیم و دانشجو از جمله مهمترین فعالین انتخاباتی بودند که اکثرا حامی مهدی کروبی بودند که در زمان ریاستش بر مجلس حاضر نبودند لحظه ای از انتقادهای تند وتیز از او دست بردارند.
و اکنون مومنی و میردامادی هم بندند و شنیده ایم از رابطه خوب و دوستی عمیق بین فعالین دانشجویی زندانی با امین زاده و رمضانزاده و تاجزاده و بقیه.

 

 

عبدالله نوری در زمان مسئولیت در سپاه در دوران آیت الله خمینى، قصد داشت برای جلوگیری هر چه بیشتر از رابطه مردم با منتظری، یعنی همان کسی که به تعبیر خودش دل امام را خون کرده است، جلوی حسینیه او تیغه دیوار بکشد.
بعدها نوری به سبب دفاعش از آیت الله منتظری در دوره خاتمی، از وزارت استیضاح شد و با پافشاری بر فکرش از وزارت کنار رفت و حتی به زندان افتاد. متن دفاعیه او در دادگاه (شوکران اصلاح) را که بخوانیم بیش از هرچیز اعترافات سنت آگوستین را به یاد می آوریم.

 

okxz3lcw0ez802mycz.jpg (282×179)

 

دانشجویان خط امام یعنی همان چپ های اسلامی که بعدها بدنه اصلى اصلاح طلبان را تشکیل دادند، صراحتا در گفته هایشان در دهه اول انقلاب، مهندس بازرگان و اعضای نهضت آزادی را جاسوس و خائن می نامیدند و برای کنار گذاشتن آنها از قدرت از هیچ تلاشی مضایقه نکردند.
در سال 77 بهزاد نبوی و محسن آرمین وقتی در دانشکده فنی دانشگاه تهران متوجه شدند که به جلسه ای دعوت شده اند که قرار است ابراهیم یزدی و محمد توسلی (از اعضای نهضت آزادی) در آن حضور داشته باشند و سخنرانی کنند، به جلسه نیامدند.
تنها هفت سال بعد، نهضت آزادی یکی از اصلی ترین متحدان احزاب اصلاح طلب در حمایت از مصطفی معین بود و امروز، رجبعلی مزروعی (ازاعضای شاخص جبهه مشارکت) در سمینارهایى شرکت می کند که مارکسیست ها و اطرافیان سابق بنی صدر و جمهوری خواهان در آن سخنرانى می کنند.

 


مهدی کروبی کسی بود که اولین بار به همراه امامی جمارانی، در نامه ای سرگشاده در اواخر دهه 60، منتظری را شیخ ساده لوح نامید. گریه های شیخ بر جنازه منتظری، راوی چیستیِ واقعی سیاست است.»

 

eqppx4ag0j1l5z3dxt.jpg (273×184)

 

نگارنده که خود، اصلاح طلب دیروز و اپوزیسیون امروز به حساب می آید، در ادامه به کاندیداتوری آقای هاشمی رفسنجانی پرداخته و مدعی می شود که هاشمی هم مانند امثال او تغییر کرده است: «هیچ سیاستمداری و هیچ سیاستی ذات و جوهر غیرقابل تغییر ندارد. هاشمی هم از این قاعده مستثنی نیست. کاری که ما باید بکنیم کمک به نخبگان سیاسی برای همراه کردن هرچه بیشترشان با صدای محرومان و استیفای حقوق ملت است[!] کاری که با خودمان نیز در طول تمام این سال ها کرده ایم. کافی است هریک از ما اعتقادات و باورهاى سال های گذشته خود را به یاد بیاورد».

 

وی در پایان "ایده حمایت اپوزیسیون از هاشمی" را به اصطلاح با دست پس زده و با پا پیش می کشد و می نویسد: «اینجا سخن بر سر تشویق به رأی دادن و حضور در انتخابات نیست. مى دانیم که اینکار پس از رویدادهاى دوره قبل، به سادگى ممکن نیست؛ بلکه پیش از هر تصمیم و تأملى درباره انتخابات پیش رو، توجه به این نکته اساسى است که تلاش عمومی جامعه ایرانی برای به درون جبهه مردم کشیدنِ مهمترین چهره های سیاست، یک دستاورد جمعی است.»

 

wo423lxw8x39lqplilu.jpg (671×701)

 

111

http://jamnews.ir/detail/News/182104



کلمات کلیدی : بی بی سی: هاشمی از این قاعده مستثنی نیست

جزئیاتی از صفحه فیس بوک هاشمی رفسنجانی

جزئیاتی از صفحه فیس بوک هاشمی رفسنجانی
مدیر مسئول سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: درخواست دارم که حتما برای ایجاد وحدت رویه لازم از انتشار اخبار تایید نشده و احیانا گمراه کننده خودداری کنند.

مدیر مسئول سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخبار منتشره و منتسب به صفحه فیس بوک هاشمی رفسنجانی  و یا خارج از سایت شخصی وی را تکذیب و فاقد ارزش خبری خواند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، محسن هاشمی تاکید کرد: هرگونه اقدام جدیدی در زمینه ارتباطات مجازی امور اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی فقط با اعلام رسمی معتبر است و خارج از این مجرا فاقد وجاهت خبری است.


وی همچنین با اشاره به علاقه مندی اشخاص و گروههای متفاوت برای راه اندازی صفحات هواداری از آیت الله هاشمی رفسنجانی در فضای مجازی در ایام انتخابات ریاست جمهوری، افزود: به نوبه خودم ازابراز لطف و اعلام امادگی کم نظیر اقشار مختلف مردم برای این همراهی تشکر می کنم ولی درخواست دارم که حتما برای ایجاد وحدت رویه لازم از انتشار اخبار تایید نشده و احیانا گمراه کننده خودداری کنند.


محسن هاشمی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که کلیه دوستداران آقای هاشمی رفسنجانی در طول روزهای آتی تا انتخابات ریاست جمهوری با اتکاء به رعایت کامل اخلاق اسلامی در حوزه اطلاع رسانی، یکصدا و همدل بر مسیر ایجاد اعتدال علوی تاکید کنند.

 

103

http://jamnews.ir/detail/News/182116



کلمات کلیدی : جزئیاتی از صفحه فیس بوک هاشمی رفسنجانی

واکنش دفتر رئیس جمهور به خبر تماس تلفنی احمدی نژاد با خاتمی و ها

 

واکنش دفتر رئیس جمهور به خبر تماس تلفنی احمدی نژاد با خاتمی و هاشمی
«در پی اظهار نظری غیر واقع و کاملا دروغ مبنی بر "تماس تلفنی دکتر احمدی نژاد با خاتمی و هاشمی" برای تعویق انتخابات، به اطلاع می رساند که این موضوع از اساس دروغ و کذب محض می باشد.»

مرکز روابط عمومی دفتر رییس‌جمهور اظهار نظر غیر واقع مبنی بر «تماس تلفنی احمدی نژاد با خاتمی و هاشمی» برای تعویق انتخابات را قویاً تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن تکذیبیه به شرح زیر است:

 

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

در پی اظهار نظری غیر واقع و کاملا دروغ مبنی بر "تماس تلفنی دکتر احمدی نژاد با خاتمی و هاشمی" برای تعویق انتخابات، به اطلاع می رساند که این موضوع از اساس دروغ و کذب محض می باشد.

مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهور ضمن اظهار تاسف از اینگونه رفتارهای نادرست، توصیه می نماید که توسل به خبرسازی دروغین و اقدامات غیر اخلاقی برای عاملان آن هیچگونه نتیجه ای نخواهد داشت.

 

 

اگر چه انتشار دهندگان چنین مطالبی بدنبال ایجاد نگرانی در مردم برای از بین بردن زمینه های خلق حماسه می باشند، ولی ملت بابصیرت، فهیم و همیشه در صحنه، بدون توجه به فضاسازی های کاذب، به فضل الهی با مشارکت گسترده خود در انتخابات، تمام توطئه ها و طراحی های را خنثی خواهند کرد.

مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهور با تاکید بر بی پایه و اساس بودن اینگونه شایعات، طرح آن در آستانه انتخابات را، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی دانسته و پیگیری قضایی آن را تا رسیدن به نتیجه نهایی برای خود محفوظ می داند. همچنین به مراجع ذی‌صلاح قضایی نیز موکدا توصیه می شود با عوامل انتشار اینگونه شایعات و اخبار دروغین، طبق قانون برخورد کند.

مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهور»

 

111

 



کلمات کلیدی : واکنش دفتر رئیس جمهور به خبر تماس تلفنی احمدی نژاد با خاتمی و ها
<      1   2   3      >