سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معاون مدیرکل آژانس در پاسخ به ایسنا:

معاون مدیرکل آژانس در پاسخ به ایسنا:‌
در مذاکرات پیشرفت خوبی داشتیم

 

معاون البرادعی در امور پادمان‌ها گفت: بازگشت پرونده‌ی هسته‌یی ایران به آژانس با توجه به فعالیت‌های هسته‌یی جاری ایران به شورای امنیت مربوط است و این نهاد در این باره تصمیم می‌گیرد. به گزارش خبرنگار انرژی . . .

معاون البرادعی در امور پادمان‌ها گفت: بازگشت پرونده‌ی هسته‌یی ایران به آژانس با توجه به فعالیت‌های هسته‌یی جاری ایران به شورای امنیت مربوط است و این نهاد در این باره تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اولی هاینونن معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه اگر بررسی چارچوب چگونگی پاسخ به سوالات و مسایل باقیمانده‌ی ایران در آژانس بیش از 60 روز زمان بخواهد آژانس حاضر به ادامه‌ی این مذاکرات در زمان تمدید شده می‌باشد، گفت: ما عملا این 60 روز را آغاز کرده‌ایم. اجازه دهید به کارمان ادامه دهیم.

وی با اشاره به مذاکرات دیروز و امروز (پنجشنبه)‌ با مقامات ایرانی، گفت: پیشرفت خوبی داشتیم. در صورتی که بررسی مسایل به بیش از 60 روز نیاز داشته باشد آن را بررسی می‌کنیم؛ اما اجازه دهید در این باره هم در زمان خودش صحبت کنیم که آیا این مذاکرات نیاز به تمدید دارد یا خیر.

معاون البرادعی در امور پادمان‌ها، در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات مقدمه‌ی تعیین چارچوب مدنظرتان بوده است و آیا این مذاکرات منجر به بازگشت پرونده‌ی ایران به آژانس خواهد شد؟ گفت: بازگشت پرونده‌ی هسته‌یی ایران به آژانس با توجه به فعالیت‌های هسته‌یی جاری ایران به شورای امنیت مربوط است و این نهاد در این باره تصمیم می‌گیرد. شورای امنیت دارای مقررات خاص خود است و این مساله بستگی به آنها دارد که پرونده را به شورای حکام آژانس بازگردانند یاخیر؟

هاینونن در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ابهاماتی که از طریق فضاسازی‌های سیاسی در فعالیت‌های هسته‌یی ایران ایجاد می‌شود، تاثیری در تصمیم‌گیری‌های شما در مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت: ابهامات ربطی به آژانس ندارد. ما یک ارگان فنی هستیم و ارزیابی فنی خود را بر اساس اظهاراتی که دولت‌ها ارایه می‌دهند انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در این رابطه اطلاعات دولت‌ها را با یافته‌های خودمان مقایسه می‌کنیم.

معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها، گفت: ابهاماتی که امروز در مساله‌ی هسته‌یی ایران مطرح است ریشه در تاریخ فعالیت‌های هسته‌یی ایران دارد؛ مربوط به زمانی که ما در اینجا حضور نداشته‌ایم. بنابراین باید بخشی از تاریخ را بازسازی کنیم. به طریقی که بتوانیم برخی از مسایل مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی ایران را به نتیجه برسانیم.

هاینونن تاکید کرد: ایران همکاری خوبی در این امر با آژانس داشته است. امیدواریم بتوانیم یک یک مسائل باقیمانده را بررسی و درباره‌ی آنها به نتیجه برسیم.



کلمات کلیدی :