سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا هاشمی رفسنجانی از مراجع هزینه میکند؟

 

چرا هاشمی رفسنجانی از مراجع هزینه میکند؟
خرج کردن از مراجع تقلید و پشتوانه‌سازی از آنان ـ آن هم در این سطح از نظام جمهوری اسلامی ـ رفتاری است که چندان با گفتمان انقلاب اسلامی سازگار نیست و جایگاه مرجعیت را متزلزل می‌کند. جریان‌های رسانه‌ای که کوشیدند تا این فضای القایی را ایجاد کنند، عملا ناموفق ماندند و جریان‌سازی خود را نقش بر آب دیدند.
جام گیشه؛

باز هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در ساعات پایانی ثبت نام نامزدها، برخی رسانه‌ها و جریان‌های خبری در تلاش هستند تا سوء استفاده‌های خاصی را در این فضای انتخاباتی انجام دهند. آنها با هیجانی کردن فضا و تهییج احساسات و شور مردم بر محور اعتقادات و ارزش‌های آنان سعی در جذب آرا و جلب نظر مردم دارند. این بار در اقدامی تازه، با سوء استفاده از جایگاه مرجعیت و راه اندازی جریان رسانه‌ای در این مورد، نامزدی فردی خاص در انتخابات پیشِ رو رو با اهمیت و با نفوذ جلوه دهند.

اخیرا برخی منابع خبری مدعی شده بودند که محمد هاشمی، برادر و رییس دفتر هاشمی رفسنجانی که به تازگی برای سفر زیارتی به کشور عراق سفر کرده بود با آیت الله العظمی سیستانی نیز دیدار داشته است. آیت الله سیستانی در این دیدار کوتاه با برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی از او می خواهد تا پیغام ایشان را به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برساند که «حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در راستای رونق امور مسلمین و به نفع شیعیان ایران و جهان است». همچنین نزدیکان هاشمی مدعی شده بودند آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید در قم که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم کمتر به مسایل سیاسی ورود پیدا کرده، دیداری با علی مطهری نماینده مردم تهران داشته است. علی مطهری در این دیدار بر لزوم حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش رو تاکید می کند و آیت الله وحید خراسانی نیز حضور آیت الله هاشمی در انتخابات را اتفاقی مثبت برای کشور ، نظام و مردم می خوانند.

اما صبح امروز دفتر آیت‌الله وحید خراسانی در همین باره تکذیبه‌ای صادر نمود و در آن عنوان کرد: پیرو سؤالات مکرری که از دفتر معظم له در پی انتشار بعضی اخبار مبتنی بر تماس حضرت آیةالله العظمی وحیدخراسانی- مدظله العالی- با بعضی اشخاص جهت کاندیدا شدن گردیده است، به اطلاع می رساند: معظم له هیچ تماس تلفنی و غیره در این خصوص با کسی نداشته و از شخصی درخواستی نکرده اند و در این موضوع نظری نسبت به احدی ندارند.

همچنین محمد هاشمی مسئول دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مطالبی که به‌نقل از وی در برخی رسانه‌ها منتشر شده و در آن از دعوت آیت‌الله وحید خراسانی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری سخن به میان آمده است، تأکید کرد: من با آیت‌الله خراسانی دیدار داشتم، اما دراین‌باره و درباره محتوای آن هیچ گفت‌وگویی با رسانه‌ها نداشته‌ام. برخی رسانه‌ها درباره محتوای این دیدار سخنانی به‌نقل از من منتشر کرده‌اند که من این حرف‌ها را تأیید نمی‌کنم و تأکید می‌کنم که درباره محتوای این دیدار مصاحبه‌ای با رسانه‌ها نداشته‌ام.

در همین رابطه، در پی تماس خبرنگار مهر با دفتر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی ـ نماینده آیت الله سید علی سیستانی در قم ـ خبر منتسب به این مرجع تقلید در خصوص دعوت از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، از سوی این دفتر تکذیب شد.

این جریان سازی رسانه‌ای در شرایطی صورت گرفته است که اصل قضیه تأمل‌برانگیز است و رفتار سوءاستفاده گونه از جایگاه مرجعیت را نشان می‌دهد. رفتاری که حتی بعد از آن موجب واکنش دفاتر و بیوت مراجع نیز می‌شود. خرج کردن از مراجع تقلید و پشتوانه‌سازی از آنان ـ آن هم در این سطح از نظام جمهوری اسلامی ـ رفتاری است که چندان با گفتمان انقلاب اسلامی سازگار نیست و جایگاه  افراد را متزلزل می‌کند. جریان‌های رسانه‌ای که کوشیدند تا این فضای القایی را ایجاد کنند، عملا ناموفق ماندند و جریان‌سازی خود را نقش بر آب دیدند.

در همین باره، جالب است که بخشی از خاطره‌ای از مسیح مهاجری که در کتاب «آیت الله سیستانی و عراق جدید» درباره ملاقات آیت‌الله سیستانی با حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در سال 1387 آمده است را مرور کنیم:

«... در این دیدار آقای هاشمی رفسنجانی به آیت الله سیستانی گفتند: ما اختلاف نداریم. من و رهبری با هم خیلی خوب هستیم و هیچ مشکلی نداریم. البته گاهی اختلاف نظرهائی پیش می آید ولی هر جا نتوانیم حل کنیم من کوتاه می آیم و از ایشان تبعیت می کنم. آیت الله سیستانی گفتند: بله خبر دارم که شما گفته اید نظر ایشان برایتان حجت است و تبعیت می کنید ولی مصاحبه آقای زیباکلام باشما را که خواندم دیدم شما با هم اختلاف زیادی دارید. این کتاب برای من مهم بود و من آنرا دو بار خواندم. آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: اینها مهم نیست چون مباحث فکری است. آنچه مهم است اینست که در عمل ما متحد عمل می کنیم و به نظر رهبری عمل می شود. این بحث هرچه ادامه پیدا کرد آیت الله قانع نشدند و حدود نیمساعت به همین مطالب گذشت تا اینکه آقای افشار مسئول تشریفات از همه حضار خواست دو آیت الله را تنها بگذارند تا صحبت ها را بطور خصوصی ادامه دهند ...»

در این دیدار، آیت الله سیستانی این‌گونه بر عدم اختلاف با رهبری تکیه و تایید می‌کنند . آیا آقای هاشمی هنوز این دیدار را به یاد دارند؟

فردا

http://jamnews.ir/detail/News/180359



کلمات کلیدی : چرا هاشمی رفسنجانی از مراجع هزینه میکند؟