سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رییس‌جمهورمی‌خواهند بخش روانی تورم را تقویت کنند

رییس‌جمهورمی‌خواهند بخش روانی تورم را تقویت کنند
ساختار مدیریتی ما نیازمند کانون اندیشه است

رییس‌جمهورگفت: موقعیت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح ممکن است و ما از لحاظ تاثیرگذاری در رده‌های اول هستیم.

 

به گزارش خبرهفته دکتر محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: برخی نمی‌خواهند که ما پیشرفت کنیم ولی ما تلاش خود را می‌کنیم و شما نتایج آن را می‌بینید. ما با کمک مردم مسیر پیشرفت خود را ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی تهدید برخی نیروهای القاعده علیه ایران گفت: این‌ها حرف جدیدی نیست. آن‌ها اگر می‌توانستند ضربه‌ای بزنند تاکنون زده بودند. ملت ایران ملتی قوی و مستحکم است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ورود بازرسان سازمان انرژی هسته‌یی به ایران و همچنین گزارش اخیر البرادعی مبنی بر این‌که فعالیت‌های ایران در زمینه انرژی هسته‌یی به صورت محسوس کاهش پیدا کرده است، گفت: موضوع هسته‌یی ما یک مساله‌ کاملا مشخص و معلومی است. نصب سانتریفیوژها نیز یک کار اجرایی است که ممکن است در یک هفته تند صورت بگیرد و در یک هفته کند. ما از همان اول تمام کارهای‌مان را تحت مقررات آژانس انجام داده‌ایم. ما به دنبال حق ملت ایران هستیم و سر سوزنی از این حق عقب‌نشینی نمی‌کنیم. مسیر حرکت ما روشن است و ما زیر نظر آژانس حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما اهل گفت‌وگو هستیم و هرکس ابهامی دارد می‌تواند، بپرسد که رفع شود. کسی نباید توقع داشته باشد که ما از حق ملت ایران بگذریم و روند کار را متوقف کنیم. ما مسیر حرکت‌مان بر اساس قانون است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت برخی لبنیات اظهارکرد: نایاب شدن کره به خاطر مشکل فنی بوده که این مشکل در حال برطرف شدن است. به تازگی مسوولیتی بر عهده‌ وزارت رفاه و بازرگانی گذاشته شده تا در مورد کارخانجات لبنیاتی تحقیقات لازم را انجام دهند به نحوی که قیمت لبنیات به قبل برگردد و ما در این ارتباط نیز تاکیدات لازم را انجام داده‌ایم.

رییس‌جمهور همچنین در مورد گرانی خودرو نیز گفت: بعد از این‌که اعلام شد بنزین سهمیه‌بندی می‌شود برخی از افراد که درآمدهای بالایی داشتند برای این‌که کارت سوخت دومی داشته باشند اقدام به خرید ماشین کردند و این خود تبعاتی را به همراه داشت، ولی قیمت ماشین با توجه به سیاست‌هایی که ما اتخاذ کرده‌ایم، به قیمت قبلش باز خواهد گشت.

به گزارش خبرهفته، وی همچنین در مورد حل مشکلات جانبازان گفت: در درجه جانبازی ‌٢٧٠ تن از جانبازان تغییراتی ایجاد و بعضا کاهش داده شده بود که دستور دادیم وضعیت آن‌ها در کمیسیون پزشکی بار دیگر بررسی شود. تلاش می‌کنیم وضعیت کیفی زندگی را ارتقاء دهیم، ولی نمی‌توان یک‌باره مشکلات آن‌ها را حل کرد و گام‌هایی برای حل مشکلات آن‌ها برداشته و برخواهیم داشت.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی از ما و وزراء در ارتباط با گرانی گله دارند. باید یک نکته‌ای عرض کنم؛ در حال حاضر نرخ تورم ‌٦/١٣ درصد است که ما می‌خواستیم آن را تک رقمی کنیم و در این راستا تلاش کردیم ولی محقق نشد. بخشی از گرانی مربوط به ساختار اقتصادی کشور ماست. برخی از آن نیز در قانون مشخص شده است؛ مانند گرانی ‌١٥ اقلام کالا که یک قلم آن کم شد و ‌١٤ قلم شد. البته تلاش داریم تبعات این گرانی را کنترل کنیم و کاهش دهیم و امیدوارم این اتفاق بیافتد.

وی گفت: امروز موج تبلیغات سنگینی را مشاهده می‌کنیم که می‌خواهند بخش روانی تورم را تقویت کنند. می‌خواهند فشاور بیاورند ولی من از مردم می‌خواهم تحمل کنند و این دولت با کمک مردم بر مشکلات پیروز خواهد شد. عده‌ای می‌خواهند از فضا سوءاستفاده کنند و بر مردم فشار بیاورند. نباید چنین اجازه‌ای بدهیم. دولت می‌تواند با همراهی مردم این‌ها را شکست دهد. دولت باید اطلاع‌رسانی انجام دهد و مردم نیز همراه دولت باشند. در برخی از کالاها نیز شیب مصرف را می‌توان کنترل کرد.

رییس‌جمهور گفت: همانطور که گفتم عده‌ای می‌خواهند فضای روانی در این ارتباط ایجاد کنند و به خاطر اهدافی که دارند کمتر به بطن مردم توجه می‌کنند. ان‌شاءالله ما با همراهی مردم و تلاش وزراء این مشکلات را حل می‌کنیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا دولت نظارت کرده که به چه میزان بانک‌ها بر اساس نرخ سود بانکی که مشخص شده عمل می‌کنند؟ گفت: بانک مرکزی وظیفه‌ این نظارت را برعهده دارد و این مساله را دنبال می‌کند.

وی همچنین در مورد این‌که با توجه به تغییرات ایجاد شده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زمان اجرای این تغییرات کی خواهد بود؟ گفت: نحوه‌ اجرایی شدن آن‌ها و مسائل مربوط به آن را ابلاغ می‌کنم.

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره چند شغله بودن الهام و سمت اخیرش مبنی بر رییس سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سوالات مطرح شده در این زمینه گفت: من خود مطالب اینچنینی را شنیدم ولی آن‌ها را روا نمی‌دانم. کار مبارزه با قاچاق کالا یکی از مسوولیت‌های مهم وزارت دادگستری است و به نظر من این واگذاری در راستای شفاف‌سازی است و می‌تواند بازدهی کار را بالاتر ببرد. به نظر من این‌که مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از مسوولیت‌های وزارت دادگستری بخواهیم جدا کنیم و آن را برعهده‌ سازمان دیگری بگذاریم، اشتباه است. قبلا در این زمینه جدایی رخ داده بود که ما سعی کردیم این جدایی جبران شود. با توجه به جدایی که پیش آمده بود کار به نحو احسن به جلو پیش نمی‌رفت و ما امیدواریم با این تصمیم جدید کار جلوتر رود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، به تشریح مصوبه دوم شورای عالی اداری در روز دوشنبه در مورد کمیسیون‌ها پرداخت و گفت: برخی از کمیسیون‌هایی که هستند باعث می‌شوند که امور کار طولانی‌تر شود و ما معتقدیم که باید در این کمیسیون‌ها ادغاماتی ایجاد شود. این کمیسیون‌ها بعضا وقت وزراء را زیاد می‌گیرند. به علاوه این‌که وزراء موظف هستند در کمیسیون‌های مجلس نیز حضور پیدا کنند و قسمتی از وقت آن‌ها نیز در این راستا صرف می‌شود.فقط هیات دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای انقلاب فرهنگی در برابر تصمیماتی که می‌گیرند طبق قانون موظف به پاسخگویی هستند و وقتی مثلا ما از وزیر رفاه می‌پرسیم چرا فلان چیز انجام نشد؟ می‌گوید نظر فلان شورا این بوده که این کار این‌گونه صورت بگیرد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: می‌خواهیم دولت را جمع و مسوولیت‌ها را شفاف‌تر کنیم تا کار به نحو احسن‌تری پیش رود.

احمدی‌نژاد هم‌چنین درباره علت ادغام سازمان مدیریت برنامه ریزی در نهاد ریاست جمهوری و استفاده از نام جدید برای این سازمان گفت: ملت عزیز ما همواره در نظام اجرایی و اداری دارای مشکلات اساسی بوده است،و در نگاهی به ساختار مدیریت کشور متوجه این اشکالات خواهید شد.

به گزارش ایسنا وی با بیان این‌که " کسانی که در نظام اجرایی کشور ما حضور دارند افراد دلسوز هستند و جزو پرکارترین نیروها محسوب می‌شوند" افزود: مثلا این‌که گفته می‌شود کارمندان ما کم کار هستند را من قبول ندارم، ولی باید دانست که یک سری اشکالات در سیستم اجرایی وجود دارد.

وی ادامه داد: نظام اجرایی کشور ما بسیار بزرگ است و هزینه‌های آن بالاست و دائم نیز بزرگ‌تر می‌شود و در برابر این بزرگ‌تر شدن بازدهی آن پایین و سرعت تصمیم‌گیری و اجرا و نیز کیفیت تصمیم‌گیری‌ها پایین است، تصمیماتی که در ساختار مدیریتی کشور گرفته می‌شود با آن‌چه خواست عمومی ملت است، دارای زاویه و تفاوت است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بعدا مشاهده می‌کنید که اولویت‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در مورد ساختار اجرایی کشور با آن‌چه که در متن مردم جاری است، متفاوت بود. همواره وقتی این اشکالات دیده می‌شد، همه تاکید می‌کردند که باید ساختار اجرایی کشور کوچک و چابک شود و بازدهی آن بالا رود. هزینه‌ها پایین بیاید و کارها به مردم واگذار شود و ما این حرف‌ها را سالیان سال می‌شنیدیم ولی چندان عملیاتی نمی‌شد و تحقق آن نیازمند ایجاد تحولات بنیادین است.

وی ادامه داد: در چند مقطع برای رفع این مشکل آمدند و اقداماتی را انجام دادند؛ مثلا وزارت‌خانه جهاد سازندگی را با وزارت‌خانه کشاورزی ادغام کردند و وزارت‌خانه جهاد سازندگی را به وجود آوردند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا با این ادغام که انجام شد، کارکرد بیشتر ‌شد. در برخی جاها تاثیرات مثبت داشت ولی در برخی جاها این تاثیرات مثبت نبود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " ما باید زمینه‌ای فراهم کنیم که تصمیمات بدون پیچ و خم اداری اتخاذ شود" گفت: آیا در این ادغام به روستاها که پایگاه رشد تولید کشور است توجه بیشتری شد. اکنون به روستاها از طریق دفتر مناطق محروم و این‌که ‌٤٠ درصد از بودجه باید به روستاها اتخاذ داده شود رسیدگی می‌شود ولی از طریق وزارت‌خانه جهاد کشاورزی آن‌چنان که باید رسیدگی‌ها صورت نمی‌گیرد و این رسیدگی‌ها ارتباطی با ساختار جدید این وزارت‌خانه ندارد.

رییس‌جمهور ادامه داد: این ساختارهای پیچ در پیچ اجازه نمی‌دهد که تمام توان کشور به نتیجه برسد ما در موقعی شاهد ادغام سازمان امور اداری و استخدامی در سازمان برنامه و بودجه بودیم و سازمان جدیدی به نام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایجاد شد. آیا این باعث تحول بنیادین شد. این تغییر به نظر ما نه بازدهی را بالا برد و نه خرج دولت را کم کرد و حتی براساس بررسی‌های انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده خرج دولت بعضا دو برابر شد. مثلا تصمیمی که در مورد نیروی کار گرفته شد و عده‌ای از نیروها به صورت خدماتی شدند و عده‌ای از نیروها به صورت استخدامی؛ با بررسی متوجه شدیم که این تصمیم باعث شده که خرج دولت دوبرابر شود و کیفیت نیروی انسانی پایین بیاید. باید این اشکالات را رفع کنیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: کل ساختار مدیریتی ما نیازمند یک کانون اندیشه است، نمی‌شود همه کار کنند، مقررات تودرتو وجود داشته باشد و معاونین و وزرا ‌٢٤ ساعته کار کنند. پس چه موقع فکر صورت بگیرد؟ باید فکر کنیم که مثلا تصمیماتی که اتخاذ کرده‌ایم چه اثرات مثبت و منفی داشته اثرات منفی را شناسایی کرده و اشکالات را رفع کنیم.

وی افزود: یک کانون مرکزی که بنشیند تصمیمات راهبردی اتخاذ و مسائل را نظارت کند در کشور وجود ندارد. باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی این کار را می کرد ولی این سازمان این‌قدر دچار کارهای اجرایی و اداری و ریز شده بود که وقت نمی‌کرد این کارها را انجام دهد. در این سازمان کارشناسان بسیار متبحری داریم که همه آن‌ها به علت مشغله کاری، اداری نمی‌توانستند آن وظیفه اصلی‌شان را انجام دهند؛ چراکه فرصت کافی نداشتند. ما نیازمند کانونی هستیم که اقدامات را هماهنگ کند، به نحوی که اقدامات در جهت هم باشد. کانونی که فکر کند.

رییس‌جمهور با اشاره به قانون برنامه توسعه چهارم گفت: بر روی این قانون زحمات زیادی کشیده شده است، ولی اگر بخواهیم شکل آن را روی کاغذ بکشیم یک دست آن به سمت آبعلی می‌رود و یک دست به سمت جای دیگر. مثلا یک انگشتش دو کیلومتر وسعت دارد یک انگشتش چند میلی‌متر؛ به طور کلی ناهماهنگ است. از یک طرف در این برنامه دولت حق ندارد که صادرات و واردات را محدود کند، فقط با عوارض می‌تواند آن را کنترل کند و همه چیز آزاد است. از طرف دیگر دولت باید تورم را در یک سطح مشخص نگه دارد و این به نحوی ناهماهنگ است.

وی با بیان این‌که " آن‌قدر زنگوله به پای سازمان مدیریت برنامه‌ریزی که مغز متفکر کشور است آویزان شده که نمی‌تواند به وظیفه اصلی‌اش برسد" ادامه داد: این سازمان باید کارها را هماهنگ و هم‌جهت کند ولی به علت مشغله کاری نمی توانست وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که " آیا سازمانی که در عرض چند ماه دو برابر شده می تواند دستگاه‌های دولتی را کوچک کند؟" ادامه داد: ما باید در این ارتباط چاره می‌کردیم. سه نقطه کلیدی داریم که باید اصلاح شود؛ مثلا ما باید در سیستم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تغییراتی ایجاد می‌کردیم نه در آدم‌هایش. در این سازمان حوزه اختیارات و مسوولیت‌ها مخدوش شده بود و سر این سازمان به شدت شلوغ بود. دستگاه‌های دیگر پول بگیر شده بودند و جواب نده، ولی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رییس‌جمهور باید جواب می‌دادند این تبدیل به یک سازمانی شده بود که همه دستگاه‌ها از آن پول می‌خواستند، دستگاه‌های دیگر جوابگو نبودند و این سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رییس جمهور بود که طبق قانون باید پاسخگوی همه می‌بودند. وضعیت به نحوی شده بود که سازمان‌ها و دستگاه‌ها اگر کاری را انجام نمی‌دادند آن را گردن این سازمان می‌انداختند و مثلا می‌گفتند؛ این سازمان پول نداده، اعتبار نداده.

وی یادآور شد: قبلا در راستای ایجاد اصلاح، شاخه‌ها را اصلاح کرده بودند، در صورتی که ما باید یک انقلاب در این راستا ایجاد می‌کردیم به نحوی که پول ملت حفظ و در جهت خواسته‌های آن‌ها هزینه شود.

وی گفت: نیروهایی که در این سازمان هستند، تلاش می‌کنند ولی کارهایی که بر عهده این سازمان گذاشته شده بود، انتظاراتی که از آن می‌رفت بسیار زیاد بود، ما باید این را اصلاح می‌کردیم، باید ریل، لوکوموتیو و این سیستم فرمان را عوض می‌کردیم.

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که " ما نیازمند یک اتاق فکر بالا و نهاد برنامه ریزی و نظارت راهبردی هستیم" گفت: در کشور نظارت‌های پراکنده وغیرهدفمند صورت می‌گیرد.

احمدی‌نژاد با بیان این که " امسال نزدیک به ‌٨ میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش شده است." خاطرنشان کرد: سیستم مدیریتی به این‌گونه است که تنها آموزش به ما می‌گوید پول بدهید ولی هیچ کس نمی‌گوید خروجی آموزش و پرورش چیست؟ باید خروجی آموزش‌وپرورش از نظر علمی، فرهنگی منطبق با منافع ملی بالا برود ولی ما شاهد این مساله نیستیم.

وی افزود: آن‌قدر سر سازمان مدیریت را شلوغ شده که به این مسائل نمی‌رسد و مجبور است کارهای جزیی را انجام دهد. ما گفتیم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و اتاق فکری برای کشور بسازیم تا به صورت کلان فکر کند و کارهایی جزیی اجرایی به وزارت‌خانه‌ها برود؛ چون می‌توان با یک معاونت نیروی انسانی و مدیریت در وزارتخانه‌ها در جهت ارتقای کیفیت و آسان کردن سازو کارها تلاش کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین پرسید: چرا مرکز آمار کشوری ما نمی‌تواند یک بانک آماری مناسب داشته باشد و چرا باید مردم برای یک کار بانکی مجبور شوند به ده‌ها شعبه بانک‌ها مراجعه کنند؟

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که " کار ما تنها نظارت است و رییس‌جمهور نظارت می‌کند" خاطرنشان کرد: با این اهداف خواسته‌ایم تا سازمان مدیریت تغییرکند و به دردهای اساسی ملت بیاندیشد؛ چرا باید ملتی که نفت صادر می‌کند دارای فقر باشد؟ چرا باید در کشور عدم تعادل وجود داشته باشد؟

وی با اشاره به این‌که " ما اتاق فکری می‌خواهیم تا از تمام اندیشه‌های کشور استفاده شود" خاطرنشان کرد: البته در دو جای دیگر نیز باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد که یکی از آن‌ها نظام بانکی کشور و دیگری سیستم بیمه‌ای کشور است. این مساله به این معنا نیست که کسانی که در بانک‌ها فعالیت می‌کنند و کارکنان بانک، آدم‌های بدی هستند، بلکه باید ببینیم نگاه بانکی چیست؟ جایگاه بانک کجاست؟ پول بانک باید در کجا استفاده شود؟ آیا بانک‌ها رقیب مردم هستند؟ باید این مساله اصلاح شود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: کارهای فراوانی صورت گرفته و تا به رسیدن به ایده‌آل بسیار راه داریم. در بسیاری از کشورها امروز با سه درصد سود بانکی کار مردم راه می‌افتد و ما امروز می‌خواهیم این سود را از ‌١٤ درصد به ‌١٢ درصد برسانیم که عده‌ای می‌گویند؛ نمی‌شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که " باید به سمت الکترونیکی شدن بانک‌ها برویم تا کارها ساده شود" خاطرنشان کرد: سوالات اساسی این‌جاست؛ آیا نظام بانکی در خدمت خود است یا در خدمت کشور؟ مقرراتی که برای نظام بانکی چیده شده است مانند ریل قطاری می‌ماند که هر چقدر این قطار را به جلو هل می‌دهیم به بیابان می رود.

رییس‌جمهور درباره اصلاح نظام بانکی خاطرنشان کرد: امروز در نظام تامین اجتماعی ‌١٦ نوع بیمه درمان و بازنشستگی داریم، ما باید یک بیمه پایه برای تمام ملت داشته باشیم. مردم بدانند امروز پول فراوانی برای درمان پرداخته می‌شود، چون ما هم نسبت به این پول کنترل نداریم.

وی ادامه داد: سرانه‌ای که برای بهداشت و درمان مصرف می‌شود، بسیار بالاست، ولی دریافت مردم کم است. در بازنشستگی و کارگران هم به همین صورت است.

وی با تاکید بر این‌که " بیمه باید در جهت تسهیل کننده روابط باشد" خاطرنشان کرد: امروز شش بیمه دولتی داریم که آن‌ها یک شورا تشکیل می‌دهند و قیمت‌ها را تامین می‌کنند. این در حالی است که ما باید به جای این شش نوع بیمه ‌٥٠٠ عنوان بیمه داشته باشیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که " اگر این زیر ساخت‌ها اصلاح شود، پایه‌ها درست می‌شود" خاطرنشان کرد: امروز بانک‌ها ‌١٤ درصد سود بانکی می‌گیرند و ما می‌خواهیم آن را به ‌١٢ درصد برسانیم. این در حالی است که خرج بانک‌ها تنها ‌٤ درصد است راه‌های گوناگونی وجود دارد که این پولی که از طریق سود بانکی از مردم دریافت می‌شود به بانک‌ها برسد. به طور مثال؛ اگر شخصی بخواهد یک پالایشگاهی بسازد، بانک می‌تواند به عنوان یک واسطه از مردم بخواهد تا برای ساخت این پالایشگاه کمک کنند و درصدی سود از سازنده پالایشگاه و درصدی سود از مردم بگیرد.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که " چرا بانک‌ها باید ‌٨ درصد سود اضافه بگیرند؟" خاطرنشان کرد: بانک‌ها می‌توانند این ‌٤ درصد را از پول خدمات بانکی به دست آورند. بانک یک بنگاه اقتصادی نیست، چون اگر بخواهیم بگوییم بانک یک بنگاه اقتصادی است، دیگر هیچ‌گاه اقتصاد ما مردمی نمی‌شود، چون هیچ نهاد مردمی حتی نمی‌تواند با بانک‌ها رقابت کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " در مورد سازمان مدیریت از سال ‌٧٠ مطالعاتی انجام داده‌ام" خاطرنشان کرد: از سال ‌٧٠ در خصوص ساختار این سازمان مطالعاتی را انجام داده و نظرات کارشناسان را مورد بررسی قرار داده‌ام. در دولت ششم نیز برای تغییر پیشنهاد دادم. امروز نیز در این خصوص ساعت‌ها بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید یک تغییرات بر این سازمان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند؛ چرا خود را در خطر انداخته‌اید؟ این در حالی است که ما آمده‌ایم تا زیرساخت‌ها را بسازیم.

وی تصریح کرد: سال‌هاست که عده‌ای از نوع مصرف سوخت قیمت آن و اتلاف سوخت ناله سر می‌دهند و ما تلاش کردیم تا این مشکل را حل کنیم و معتقدیم تا ده سال دیگر مساله سوخت حل می‌شود.

احمدی نژاد تصریح کرد: از ‌٤٠ سال گذشته من به یاد دارم که مردم نگران مسکن بودند، این وظیفه دولت است که به این مساله رسیدگی کند. بسیاری از مسائل مانند کشاورزی و صنایع این ساختارها نیز باید اصلاح شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که " توجهی به حرف‌هایی که به نوعی کارشناسانه نیست نداریم" اظهار کرد: ما حتی کدهایی داریم که عده‌ای که امروز این حرف‌ها را می‌زنند خودشان سال‌های قبل حرف‌های ما را می‌زدند.

وی خاطرنشان کرد: من در بودجه امسال از بودجه نهاد ریاست جمهوری شروع کردم و بسیاری از خرج‌های غیرلازم نهاد را حذف کردیم. تلاش ما هم این است تا سطح سازمان مدیریت را بالا ببریم. این اقدام کاملا قانونی بود. امور اقتصادی و برنامه‌ریزی در اختیار رییس‌جمهور است و می‌تواند آن را به دیگران تنفیذ کند و ما این مسیر قانونی را ادامه دادیم، چون به دنبال یک تحول در امور اجرایی هستیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " به دنبال شفاف‌سازی هستیم" خاطرنشان کرد: امروز مرزهای نظارت و تصمیم‌گیری مخدوش شده است و تلاش ما برای شفاف‌سازی این مرزهاست. وظیفه خود می‌دانم تا اصلاحات ساختاری واقعی را صورت دهم.

وی تصریح کرد: البته ما مسیر قانونی خود را طی کردیم. در شورای اداری که دو نفر ناظر از مجلس شورای اسلامی و سه کارشناس دانشگاهی حضور داشتند به این تصمیم رسیدیم و آن‌ها نیز با اکثریت آرا به این مساله رای دادند.

وی با اشاره به این که " باید بعضی از مشغله‌های رییس‌جمهور کاسته شود" خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور در ‌٣٣ شورا باید شرکت کند و در هفته نیز دو بار در جلسه هیات دولت شرکت می‌کند و هم‌چنین جلسات و کارهای دیگری نیز وجود دارد و ما برای این‌که بتوانیم برای تصمیم گیری‌ها و نظارت وقت کافی داشته باشیم، باید تلاش کنیم تا مشغله‌های رییس‌جمهور را کاهش دهیم و در جهت این کار نیز فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.

منبع خبر ایسنا



کلمات کلیدی :