سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در پی شدت یافتن مخالفت ها

سیاست امریکا در عراق تغییر می یابد
در شرایطی که نارضایتی های جمهوریخواهان درخصوص سیاست دولت بوش درباره عراق به اوج خود رسیده است، مقامات رسمی کاخ سفید از تصمیم بوش برای تجدید نظر در سیاست های دولت ایالات متحده در خصوص عراق خبر دادند. البته مقامات کاخ سفید اعلام کردند بوش قصد اعمال تغییرات اساسی در سیاست های خود در خصوص عراق را ندارد اما گروهی را تشکیل خواهد داد تا بر روی موضوع کاهش نیروهای امریکایی در عراق و محدود کردن وظایف عملیاتی آنها در صورت بهبود اوضاع امنیتی عراق، بررسی بیشتری انجام دهد.

روزنامه واشنگتن پست از آغاز رایزنی های مقامات دولت بوش با برخی سناتورهای جمهوریخواه برای همراه کردن آنها با بوش خبر داد.

مقامات کاخ سفید اعلام کردند بوش در نظر دارد با اجرای این طرح جدید به مردم امریکا اطمینان دهد که وی نیز حقیقتاً خواستار بازگشت تفنگداران امریکایی مستقر در عراق به خانه های شان است.بدین ترتیب، پس از گذشت چند روز از تنش ها و مجادلات داخلی، کاخ سفید مجبور شد در استراتژی سیاسی خود تجدیدنظر کند تا شاید بتواند نظر مساعد برخی از سناتورهای جمهوریخواه را که در مقابل سیاست های جنگ طلبانه بوش ایستادند را به دست آورد.

روزنامه واشنگتن پست درباره سیاست جدید کاخ سفید می نویسد؛«بوش تصمیم داشت به رغم نظرات مخالف، تفنگداران بیشتری را در تابستان امسال به عراق بفرستد، اما او و مشاورانش به این نتیجه رسیدند که با توجه به مخالفت های اخیر نیاز است تا بوش در لحن و گفتمان سیاسی خود تغییراتی ایجاد کند تا نشان دهد اهدافش با آنچه که جمهوریخواهان مخالف در ذهن دارند و آنچه که توسط عموم مردم مطرح می شود، نقاط اشتراک بسیاری دارد.» یکی از مقامات کاخ سفید که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفت؛«رئیس جمهور درک می کند که امریکایی ها خسته شده اند. ما مدت ها است که به این نتیجه رسیده ایم.»

با تمام این تفاصیل دولت بوش اعلام کرده است که کاهش دخالت امریکا در عراق باید نتیجه افزایش نیرو باشد، نه اینکه جای آن را بگیرد، مقامات کاخ سفید اعلام کرده اند کاهش دخالت نظامی امریکا باید نتیجه و اثر باشد نه دلیل و سبب.»

اما سناتورهای جمهوریخواه اعلام کرده اند رویکرد کاخ سفید درخصوص اعمال تغییرات جدی در استراتژی سیاسی اش، آنها را قانع نکرده است. سناتور ایالت ویرجینیا، جان وارنر، در سخنرانی خود در مجلس سنا سیاست بوش را مورد انتقاد قرار داده و گفت؛«امروز، در زمانی به سر می بریم که پیش از این هرگز مشابه آن را ندیده ام.»

چالش های سیاسی اخیر در امریکا زمانی به اوج خود رسید که موضوع میراثی که بوش در خصوص عراق برای جانشینش باقی خواهد گذاشت، به میان آمد. اگرچه وی در سال 2005 اعلام کرده بود تا رسیدن به پیروزی کامل از پا نخواهد نشست، اما امروز که تنها 18 ماه از ریاست جمهوری وی باقی مانده، به خوبی دریافته است که باید به کمتر از پیروزی هم قانع شود. بنابراین طرح جدیدی برای عراق ارائه کرده که در سال 2009 به اجرا در خواهد آمد که در این طرح امریکا نیروهای خود را در عراق حفظ خواهد کرد اما از نقش آنها در تحولات عراق کاسته خواهد شد. مشاوران بوش می گویند اگر همه کارها به خوبی پیش رود تا آن زمان گستره عملیاتی نظامیان امریکایی بسیار کاهش می یابد. تا آن زمان، آنها جنگ های فرقه یی را کنار گذاشته و فعالیت خود را در حوزه مبارزه با القاعده متمرکز خواهند کرد. به دیگر سخن طرح امریکا برای آینده عراق این است که به جای فعالیت تحت نظر سازمان ملل متحد، با انجام مذاکراتی با مقامات عراقی موجبات حضور محدود اما بلندمدت نیروهای امریکایی در عراق فراهم شود.

البته تحقیقاتی که پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، انجام داده نشان می دهدکه حتی در صورت محدود کردن عملیات های نظامی تفنگداران امریکایی در عراق، باز هم به وجود 120 هزار نیروی نظامی در عراق نیاز است. این در حالی است که در حال حاضر تعداد نیروهای نظامی امریکا در عراق 160 هزار نفر است.

ساکنان کاخ سفید به خوبی می دانند که گزینه های آنها تا زمانی که نتوانند از پس مخالفت های داخلی برآیند، بسیار محدود خواهد بود. اعتراضات چند تن از چهره های برجسته جمهوریخواهان نظیر ریچاردلوگار، جرج ووینوویچ و پیت ردومینیسی کاخ سفید را آنچنان تحت فشار قرار داد که استفان هادلی، مشاور امنیت ملی بوش سفر خود را برای دید و بازدید خانوادگی ناتمام گذاشته و به کاخ سفید بازگشت. همچنین رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا نیز سفر خود به امریکای لاتین را لغو کرد.

هادلی پس از بازگشت به کاخ سفید ملاقاتی با جان وارنر، رهبر جمهور یخواهان مخالف با طرح های بوش در خصوص عراق، ملاقات کرد. البته این ملاقات تا حدودی برای بوش نتیجه بخش بود و وارنر پذیرفت تا طرح خود را پیش از گزارش هفتگی بوش اعلام نکند.

زمانی که بوش استراتژی جدید خود درباره عراق را در تاریخ 10 ژانویه اعلام کرد، بسیاری از مقامات ارشد دولتی و افسران نظامی ایالات متحده امریکا بر این عقیده بودند که عراقی ها به اهداف امنیتی و سیاسی یی که بوش اعلام کرده بود، اعتقاد چندانی ندارند. آن اهداف ، شامل مواردی نظیر انتخابات ایالتی، تقسیم قدرت میان شیعیان، سنی ها و کردها و افزایش مسوولیت پذیری نیروهای امنیتی عراق در لایحه درخواست بودجه جنگ عراق به عنوان اهداف الزامی درج شده بود. یکی از نویسندگان و مورخان تاریخ جنگ به نام «فردریک کیگان» معتقد است اهداف مذکور از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. او می گوید؛«همیشه بر این اعتقاد بودم که قرار گرفتن دولت در چنین مسیری کاملاً اشتباه است.» کیگان معتقد است که اعزام نیروهای بیشتر به عراق بر اوضاع امنیتی عراق تاثیر مثبت می گذارد. او معتقد است اوضاع امنیتی در عراق رو به ثبات است و دولت باید همین سیاست را تا پایان سال 2008 ادامه دهد. با تمام این احوالات تونی اسنو معاون مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد؛«آنچه که رئیس جمهور اعلام کرد این است که از عراق خارج می شویم اما زمانی این کار را می کنیم که احساس کنیم نتیجه بخش است. همه باید در گام نخست به شرایطی که در جریان است نگاه

منبع اعتماد



کلمات کلیدی :