سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنجال برای سانسور فیلم برتر جشنواره کن

در فرانسه

سانسور فیلم برتر جشنواره کن، جنجال آفرید

خبرگزاری فارس: سانسور فیلم «4 ماه، 3 هفته، 2 روز»، برنده نخل طلای جشنواره کن 2007، توسط وزارت آموزش و پرورش فرانسه، در این کشور جنجال آفرید.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه حقوق بشر(LDH) از اگزویه دارکو، وزیر آموزش و پرورش فرانسه خواسته است که دستور خود را مبنی بر سانسور فیلم رومانیایی «4 ماه، 3 هفته، 2 روز» در نسخه دی‌وی‌دی این فیلم برای دانش‌آموزان، پس بگیرد.
این فیلم که به کارگردانی کریستیان مونگیو است، جایزه نخل طلا جشنواره بین‌المللی کن 2007 و همچنین جایزه ملی آموزش و پرورش فرانسه را دریافت کرده است.
در نامه‌ سرگشاده اتحادیه حقوق بشر که به تاریخ دوشنبه 9 ژوئیه نوشته شده و در روز سه‌شنبه منتشر شده است، اگنس تریکوار، نماینده ناظر آزادی بیان در این اتحادیه، تصمیم وزارت آموزش و پرورش را بی‌معنی خوانده است.

تصمیم وزارت آموزش و پرورش فرانسه بر اساس اعتراض یک مؤسسه مخالف سقط جنین با نام «انتخاب زندگی» علیه فیلم «4 ماه، 3 هفته، 2 روز» صورت گرفته است. زیرا این فیلم درباره سقط جنین غیرقانونی در رومانی زمان«چائوشسکو» است.
روز شنبه وزیر آموزش و پرورش فرانسه تصمیمی را که یک هفته پیش گرفته بود به حالت تعلیق درآورد و قرار شد این فیلم در نسخه دی‌وی‌دی آموزشی آن سانسور نشود. این تصمیم در فردای روزی گرفته شد که انجمن کارگردانان سینمای فرانسه علیه این تصمیم اعتراض کردند. انجمن کارگردانان فشارهای مؤسسه «انتخاب زندگی» را برای پخش نشدن فیلم «4 ماه، 3 هفته، 2 روز» محکوم کرده بود.
از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش فرانسه نیز که این فیلم را برای مخاطبان نوجوان نامناسب دانسته و خواستار در نظر گرفتن اصل احتیاط شده بود، تصمیم گرفت که روز شنبه با جامعه کارگردانان سینمای فرانسه، اعضای هیأت داوران جایزه ملی آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون ملی درجه‌بندی فیلم‌ها، دیدار و مشورت کند.
اتحادیه حقوق بشر در نامه سرگشاده خود اعلام کرده است که با این تعلیق قانع نشده و از وزارت آموزش و پرورش فرانسه خواسته است که تصمیم خود را کاملا لغو کند.
اتحادیه حقوق بشر اعلام کرده است این فیلم که به مسایل مهمی مثل دیکتاتوری و سقط جنین می‌پردازد، شایسته آن است که برای آموزش دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد. این اتحادیه همچنین اعلام کرد که این فیلم از هیأت داوران جشنواره کن و بازرسی کل آموزش و پرورش هم حمایت شده است.
در روز 27 ماه مه، هیأت داورانی متشکل از معلمان و دانش‌آموزان، جایزه ملی آموزش و پرورش فرانسه را به فیلم «4 ماه، 3 هفته، 2 روز» که در شصتمین جشنواره بین‌المللی کن هم به عنوان فیلم برتر منتخب شده است، به خاطر جنبه‌های هنری و فواید آموزشی آن اهداء کرد.
این فیلم هم‌اکنون به صورت دی‌وی‌دی آموزشی در آموزش و پرورش فرانسه ساخته شده و به زودی پخش می‌شود.



کلمات کلیدی :