سفارش تبلیغ
صبا ویژن

100 هزار تومان برای موهای فشن

گفت‌وگو با رییس اتحادیه صنف آرایشگران
100 هزار تومان برای موهای فشن
جام جم آنلاین: از زمانی که سلمانی‌های دوره‌گرد کنار خیابان و کوچه بساط سلمانی خود را پهن می‌کردند و سر افراد محل را می‌تراشیدند یا به خانه افراد متمول می‌رفتند و در خانه به اصلاح سر و صورت آنها می‌پرداختند، تا به امروز که این سلمانی‌های دوره‌گرد به آرایشگاه‌های شیک و مجلل تبدیل شده و برای ورود به آن باید از قبل وقت گرفت و در آن انواع خدمات غیرقابل باور انجام می‌شود، مدت زمان زیادی نمی‌گذرد.

 

این تغییرات چیزی نیست جز توسعه فرهنگ شهرنشینی و هجوم فرهنگ غربی که به آرایشگاه‌های مردانه هویتی کاملا متفاوت داده است.

هرچند که از نگاه مصطفی گواهی رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران با یک مدیریت درست می‌توان به این آرایشگاه‌ها سر و سامان بخشید.

آرایشگاه‌های مردانه براساس چه معیاری رده‌بندی می‌شود؟

آرایشگاه‌ها با توجه به مهارت فرد آرایشگر، متراژ و زیر بنای مغازه، امکانات موجود در آرایشگاه و.... درجه‌بندی می‌شود و براساس تعیین درجه یک، دو یا سه، قیمت ارائه خدمات نیز متفاوت است. البته درجه‌بندی انجام شده توسط اتحادیه، کاملا کارشناسی است ولی متاسفانه قیمت تعیین شده توسط کمیسیون نرخ‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت غیرکارشناسی انجام شده است.


یعنی به نظر شما نرخ‌ها منصفانه نیست؟

این نرخ‌ها نه تنها عادلانه و منصفانه نیست، بلکه حتی می‌توان گفت توهین‌آمیز است و باعث بروز مشکلات متعددی نیز می‌شود؛ در پیش گرفتن چنین شیوه‌ای نه تنها تضییع هنر آرایشگران را در پی دارد، حتی می‌تواند عاملی برای ترویج فساد اخلاقی و اجتماعی هم باشد.

اگر اتحادیه مسوول تعیین نرخ‌ خدمات باشد، این مشکلات برطرف خواهد شد؟

به طور حتم اتحادیه بهتر می‌تواند با تشخیص شرایط، نرخ شناوری برای خدمات مختلفی که در آرایشگاه‌ها ارائه می‌شود، تعیین کند. به اعتقاد ما اگر وزارتخانه تعیین نرخ را به اتحادیه بسپارد، حتما بسیاری از مشکلات و معضلات آرایشگران نیز حل می‌شود. ما می‌دانیم در حال حاضر نرخ واقعی در آرایشگاه‌ها وجود ندارد و این مردم هستند که تا حدی شرایط را مدیریت می‌کنند؛ به این معنی که گاه خود افراد از این‌که نرخ مصوب را بپردازند، خجالت می‌کشند و خودشان مبلغی را به آرایشگران می‌دهند که هم مشتری راضی باشد و هم آرایشگر.

حال چرا این نرخ‌ها موجب ترویج فساد اخلاقی و اجتماعی می‌شود؟

متاسفانه نرخ‌هایی که وزارتخانه برای ما تعیین می‌کند و ما هم آنها را در اختیار اعضا می‌گذاریم، بسیاری از آرایشگران را تشویق می‌کند تا فقط روی مواردی که در مصوبه تعیین شده است، کار نکنند؛ در واقع زمانی که مخارج و هزینه‌های آرایشگر با نرخ مصوب هماهنگ نباشد، مشکلات شروع می‌شود. بنابراین آرایشگر ترجیح می‌دهد به جای این‌که برای دریافت مبلغی اندک، زمانی را بابت اصلاح سر، وقت بگذارد، خلاف قانون کار ‌کند؛ در نتیجه کارهایی را برای مشتری انجام می‌دهد که در مصوبه وجود ندارد و بالطبع قیمت بیشتری هم نسبت به اصلاح معمولی دارد. به همین دلیل متاسفانه امروزه میان آرایشگاه‌هایی که اغلب جواز هم ندارند، ارائه خدماتی مانند ابرو برداشتن، رنگ کردن مو و زدن مدل‌های فشن و... رایج شده است.افرادی که امروزه موها را با انواع مدل‌های فشن اصلاح می‌کنند و متاسفانه کارهای خلاف قانون انجام می‌دهند، اغلب کسانی هستند که بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند، در حال حاضر در تهران حدود 2000 واحد کسبی دارای مجوز داریم و حدود 3 تا 4 هزار واحد بدون پروانه کسب. بیشتر این قبیل کارها نیز در آرایشگاه‌های بی‌جواز انجام می‌شود البته متاسفانه برخی از آرایشگاه‌های دارای پروانه هم به این کارها رو آورده‌اند که آنها هیچ بهانه‌ای مبنی بر بی‌اطلاعی ندارند چون ما تمام موارد را به آنها اعلام کرده‌ایم.

ما با خدماتی که آرایشگران غیرمجاز ارائه می‌دهند، مخالفیم و با آنها جدی برخورد می‌کنیم. نیروهای بازرسی اتحادیه نیز بسیج می‌شوند تا واحدهای متخلف و بدون مجوز را شناسایی کرده و مانع ادامه فعالیت این مراکز شوند. اما متاسفانه ممکن است مدتی پس از شناسایی، این افراد دوباره در مکانی دیگر مشغول به کار می‌شوند.

اغلب کدام گروه سنی درخواست خدمات غیرمعمول آرایشگاهی دارند؟

بیشتر جوان‌هایی که در سنین میان 14 تا حدود 22 سال هستند، البته حتی کسانی که در سنین پایین‌تر هستند نیز تمایل دارند موهایشان را به شیوه‌های غیرمعمول اصلاح کنند؛ به‌عنوان مثال بچه‌های کوچک هم امروزه دوست دارند موهایشان را با مدل‌های فشن پیرایش کنند.

هزینه خدماتی مانند اصلاح فشن موها چگونه است؟

هزینه این خدمات متفاوت است و با توجه به منطقه و همچنین کاری که انجام می‌شود، تغییر می‌کند؛ در و بعضی مناطقی از ده هزار تومان شروع می‌شود و تا صد هزار تومان و بیشتر هم پیش می‌رود. در واقع هزینه این خدمات به مشتری و منطقه بستگی دارد.

آیا فقط اهالی تهران خواستار چنین خدماتی هستند یا این‌که در سایر شهرها هم شاهد این موارد هستیم؟

30 درصد از جوانان چنین نگاهی دارند و متاسفانه هم در تهران و هم در شهرستان‌ها این موارد وجود دارد و تعداد این نوع درخواست‌ها در تهران با توجه به جمعیت آن، کمی بیشتر است.

چگونه می‌توان ارائه این خدمات را در آرایشگاه‌ها به حداقل رساند؟

با توجه به این‌که آرایشگران معمولاً برای کسب درآمد بیشتر مجبورند خواسته‌های نامعقول جوانان را بپذیرند، می‌توان گفت اگر نرخ خدمات براساس مالیات، عوارض مشاغل، سرقفلی مغازه، اجاره‌بهای آرایشگاه، موقعیت مکانی و همچنین قدرت پرداخت مشتری‌های هر منطقه تعیین شود، قدم موثری در این زمینه برداشته خواهد شد؛ ما این موارد را محاسبه کرده و قیمت استانداردی هم پیشنهاد کرده‌ایم، ولی کارشناسان وزارتخانه اعتقاد دارند باید یک قیمت برای تمام نقاط ارائه شود. در حالی که اجاره‌بهای مکان آرایشگاه و همچنین قیمت خرید آن در قسمت‌های مختلف شهری مانند تهران بسیار متفاوت است. علاوه بر این، مهارت و تجربه آرایشگر و خدماتی که توسط او به مشتریان ارائه می‌شود نیز بسیار مهم است؛ به عنوان مثال زمانی که آرایشگر از مشتریانش پذیرایی می‌کند یا قبل از انجام کار یک بسته بهداشتی به آنها ارائه می‌دهد، به طور حتم خدماتش نمی‌تواند با مبلغ دریافتی مصوب هماهنگ باشد.

نیلوفر اسعدی بیگی -‌ جام‌جم

( متن خبر ... )



کلمات کلیدی : جام جم، اجتماعی، ویژه نامه، 100 هزار تومان برای موهای فشن