سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گندم هایی که نان نمیشود

گندم‌هایی که نان نمی‌شود
جام جم آنلاین: در حالی که قیمت نان طی چند روز گذشته حدود 20 درصد در کشور افزایش یافته است، ولی گندم استان گلستان که یکی از باکیفیت‌ترین گندم‌های کشور است، این روزها خوراک دام کشاورزان می‌شود.

کشاورزان علت این مساله را پایین بودن نرخ خرید تضمینی عنوان می‌کنند؛ امری که باعث شده آنها به جای فروش گندمشان به مراکز خرید، آن را به دام‌های خود بدهند تا کمتر ضرر کنند.

شورای اقتصاد ابتدا قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را 395 تومان اعلام کرده بود که با پیگیری نمایندگان استان‌ها از جمله گلستان، این نرخ به کیلویی 420 تومان افزایش یافت.

در حال حاضر قیمت خرید گندم خوراک دام نیز 415 تومان است که با احتساب هزینه حمل و نقل به بیش از 470 تومان می‌رسد و این وضعیت سبب می‌شود تا برخی افراد از گندم خوراک انسانی، برای خوراک دام استفاده کنند.

از سوی دیگر به دلیل کیفیت مرغوب گندم گلستان بسیاری از استان‌ها خواهان گندم این استان هستند تا با خرید این محصول، آن را با گندم تولیدی خود ترکیب کرده و بر کیفیت محصول‌شان بیفزایند.

در حال حاضر بیش از 390 هزار هکتار از مزارع گلستان تحت کشت بهاره گندم قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در فصل برداشت بیش از یک میلیون تن گندم در استان خریداری شود.

جبران از جیب مردم

در همین حال عیسی جعفری، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: قیمت 420 تومانی خرید تضمینی گندم به هیچ وجه با هزینه کشاورز همخوانی ندارد، چراکه هزینه‌های کشاورزان در بعضی اقلام مانند گازوئیل، برق، کود شیمیایی و کارگر در سال جاری افزایش زیادی یافته است؛ در حالی که آنچه به قیمت تضمینی گندم سال گذشته افزوده شده، کم و غیرقابل توجه است.

به گفته سخنگوی پیشین کمیسیون کشاورزی مجلس، این قیمت خرید از یک طرف کفاف هزینه‌های کشاورز را نمی‌دهد و از طرفی باید خوراک دام خود را نیز با قیمت بالاتری تهیه کند؛ مساله‌ای که او را وادار می‌کند گندم خود را به جای عرضه به مراکز خرید، به دام خود بدهد.

جعفری می‌افزاید: اما دولت که با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از 390 تومان به 420 تومان به نوعی خود را متضرر می‌دید، درصدد برآمد تا این ضرر را از جیب مردم و از طریق گران کردن نان جبران کند.

وی با بیان این که این مساله مقابل هم قرار دادن مردم و کشاورزان است، می‌گوید: به این ترتیب مردم، کشاورز را مسبب این گرانی می‌دانند و کشاورز نیز متقابلا مردم را عامل ضرر و زیان خود می‌داند.

نماینده سابق مجلس درخصوص دخالت مجلس در این زمینه و اتخاذ راهکاری که منافع مردم و کشاورزان را در پی داشته باشد نیز می‌گوید: این اتفاق زمانی افتاد که پایان دوره مجلس هشتم بود و مجلس نهم نیز هنوز شکل نگرفته بود تا بتواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. ضمن این که هنوز ترکیب کمیسیون‌های مختلف نظیر کمیسیون کشاورزی مشخص نشده است.

به گفته جعفری، البته نمایندگانی به صورت انفرادی تذکراتی در این زمینه به دولت داده‌اند که این تذکرات انفرادی دردی را دوا نمی‌کند، اما امیدواریم در آینده نزدیک در این خصوص اقدامات و تعاملاتی بین دولت و مجلس صورت گیرد.

مقرون به صرفه نیست

محمدتقی احسن، فعال حوزه کشاورزی و عضو خانه کشاورز نیز با انتقاد از پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم استان می‌گوید: افزایش حدود 25 تومانی قیمت گندم به‌ازای هر کیلوگرم، کشاورزان و فعالان این حوزه را راضی نکرده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی، کیفی‌ترین گندم تولیدی کشور خوراک دام می‌شود. این در حالی است که قیمت تمام شده گندم خوراک انسانی نسبت به گندم دامی با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و... کمتر در‌می‌آید و به صرفه است تا از آن برای خوراک دام استفاده شود.

احسن یادآور می‌شود: به عنوان نمونه اگر بخواهیم گندم خوراک دامی را از بندرآباد به استان منتقل کنیم با احتساب هزینه‌های حمل و نقل بیش از 470 تومان به ازای هر کیلو تمام می‌شود، از این‌رو به‌صرفه است که از گندم تولیدی استان که کیفیت بالاتری دارد، برای مصرف دامی نیز استفاده شود.

عباس ارشدی، مدیرکل امور مجامع شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این‌که تمام استان‌های کشور خواهان ترکیب گندم گلستان با محصول خود هستند، می‌گوید: در حال حاضر کل گندم تولیدی استان گلستان از نظر کمیت با گندم مناطق چهارده گانه شرکت بازرگانی دولتی ایران برابری می‌کند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز حضور کارخانجات، سیلوهای فلزی و مراکز خرید بخش خصوصی را یکی از ویژگی‌های فصل خرید امسال بیان کرده و می‌گوید: برای تسهیل در خرید گندمکاران گلستانی، دوره‌های آموزشی متعددی برای کارشناسان و مسوولان این مراکز برگزار شده تا خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری با کیفیت و روند بهتری انجام شود.

فصل خرید گندم کشاورزان گلستانی از اواسط خرداد هر سال آغاز می‌شود و با توجه به روند برداشت گندم با به کارگیری مراکز خرید متعدد تا تحویل آخرین محموله گندم از کشاورزان ادامه خواهد داشت.

(جام جم)

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100814363718

 



کلمات کلیدی : جام جم، شهرستانها، گندم‌هایی که نان نمی‌شود