سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تب کنگو بالا گرفت

تب کنگو بالا گرفت
جام جم آنلاین: آخرین آمار مبتلایان و قربانیان تب کریمه کنگو به ترتیب 13 و 2 نفر بود که 20 روز پیش اعلام شد، اما خبر جدید رئیس آزمایشگاه انیستیتو پاستور ایران مبنی بر افزایش این موارد به 24مبتلا و شش قربانی، از یک سو نگرانی در مردم را افزایش داد و از سوی دیگر وزرات بهداشت را به پنهان‌کاری متهم کرد.

 

این در حالی است که گفت‌وگوی یکی از رسانه‌های خارجی با دامپزشکی مقیم در تهران و ارائه اطلاعات غلط در خصوص ابتلا به تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت و لبنیات و گسترش این شایعه سبب شد نگرانی مردم و بی‌اعتمادی به اخبار منتشر شده داخلی دوچندان شود.

بر همین اساس پیامک‌ها و ایمیل‌هایی در بین شهروندان دست به دست می‌شد که نسبت به مصرف گوشت و لبنیات و ابتلا شهروندان از این طریق به تب کریمه کنگو هشدار می‌داد.


دکتر محمد مهدی‌گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با تایید ابتلای 30 نفر از هموطنان به تب کریمه کنگو از ابتدای سال و فوت شش نفر از این تعداد به جام‌جم می‌گوید: «به جز چهار نفر از شهروندان مشهدی که در شرایط خاص و حین درمان فرد مبتلا به این بیماری دچار شدند بقیه موارد و خصوصا فوت‌شدگان این بیماری کسانی هستند که در ارتباط مستقیم با دام قرار داشته‌اند.»

وی با تاکید بر این‌که امکان ابتلا به تب کریمه کنگو برای شهروندانی که ارتباطی با دام ندارند به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، ادامه می‌دهد: اطلاع‌رسانی روزانه در خصوص مبتلایان به تب کریمه کنگو برای بیشتر شهروندان غیرضروری است و هر جا که لازم بوده وزرات بهداشت به شهروندان اطلاع‌رسانی کرده است.

گویا با اشاره به این‌که همه‌گیری این بیماری در کشور تایید نمی‌شود، تاکید می‌کند: حتی خوردن گوشت آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باعث ایجاد بیماری در فرد نمی‌شود؛ زیرا گوشت ذبح‌شده در کشتارگاه‌ها 24 ساعت در سرما نگهداری می‌شود و همین امر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر کسی دام زنده را شخصا کشتار کند یا زیر نظر دامپزشک این کار را انجام ندهد ممکن است به این ویروس آلوده شود.

تب کریمه کنگو چیست؟

تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق تماس نزدیک فرد به خصوص دامداران و کارگران کشتارگاه‌ها با خون و ترشحات بدن دام‌ها به خصوص گوسفند و بز (گاو با شدت کمتر) در حین نگهداری یا ذبح منتقل می‌شود و یک بیماری کشنده است که فرد باید بسرعت برای درمان به مراکز درمانی منتقل شود.

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و هنگام ذبح حیوان و تماس با امعا و احشای حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، دیگر افرادی که در حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

احتمال انتقال این بیماری از طریق خوردن گوشت دام به علت این‌که گوشت‌ها قبل از مصرف پخته می‌شوند بسیار کم است.

این بیماری در ابتدا ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود و بیمار خونریزی زیرپوستی پیدا می‌کند که در این موقع، وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، ممکن است جان خود را از دست دهد.

افراد در معرض خطر

مهم‌ترین مساله در مورد این بیماری این است که افراد در معرض خطر این بیماری که بیشتر دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها و قصابان هستند، آگاهی لازم را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به دست آورند.

بنابراین همه قصابان و کارگران کشتارگاه‌ها باید بخصوص هنگام ذبح گاو، گوسفند یا بز از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پزشکان و پرستاران مرتبط با بیماران نیز باید تجهیزات حفاظتی مانند دستکش و ماسک را استفاده کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت مردم باید آگاه باشند که از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها باید جداً پرهیز کنند، زیرا اولا در کشتارگاه‌ها دام‌ها قبل از ذبح توسط دامپزشک معاینه می‌شوند، دوم این‌که کشتار دام به روش بهداشتی انجام می‌شود، ذبح هر گونه دام در خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی غیرقانونی و جرم است و پیگرد قانونی دارد.

گویا با تایید این موارد می‌گوید: تقریبا همه موارد مبتلا شده به تب کریمه کنگو متعلق به کسانی است که در ارتباط مستقیم با دام بودند و از تعداد 30 مبتلای موجود بیش از 20 مورد آن متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمان است.

او با رد هر گونه خبری مبنی بر همه‌گیری تب کریمه کنگو ادامه می‌دهد: شهروندان نباید به شایعاتی نظیر ابتلا به این بیماری از طریق مصرف گوشت و لبنیات توجه کنند و اطلاع‌رسانی در این خصوص باید به گونه‌ای باشد که شهروندان دچار اضطراب کاذب نشوند.

مستوره برادران نصیری -‌ گروه جامعه

(جام جم)

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100814355671



کلمات کلیدی : جام جم، اجتماعی، تب کنگو بالا گرفت