سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاتمی هم خواب دید!

مهدی کروبی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال76 برای خاتمی:

استعفای پس از خواب

مهدی کروبی در جریان تبلیغات انتخاباتی برای سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری هفتم، در پاسخ به سؤالی درباره علت استعفای خاتمی از وزارت ارشاد، تأکید کرده بود: به هر جهت ایشان گفت که من مى‌خواهم مدتى بروم. خوابى هم دیده بود و مى‌گفت که مى‌خواهد دنبال کارهاى علمى و حوزوى برود. چه بسا مشکلات دیگرى هم داشتند.

سردبیر روزنامه رسالت در یادداشتی با طرح این سؤال که "چه کسانى مملکت را با خواب اداره مى‌کردند؟!" به مقایسه اظهارات اخیر کروبی در مقابل نقل خاطره ای از آیت الله جنتی، پرداخت.

 

وی با اشاره به جنجال های ایجاد شده به دنبال ذکر خواب مادر یک راننده تاکسى در نماز جمعه تهران توسط آیت‌‌الله جنتى، می نویسد: روزنامه‌هاى دوم خردادى با فرمان حمله‌اى که از سوى آقاى کروبى صادر شد یک دور جدید از حملات علیه آیت‌‌الله جنتى را سامان دهند.

آیت‌‌الله جنتى به مناسبت سوم تیر سالروز اقبال راى مردم به دولت نهم در نماز جمعه هفته گذشته گفت: «یکى از دوستان مى‌گفت در زمان انتخابات در تاکسى از راننده پرسیدم به چه کسى راى مى‌دهی؟ او گفت نمى‌دانم، اما مادرم که چند سال پیش فوت کرده دیشب به خوابم آمد و گفت به احمدى نژاد راى بده.»

همین عبارت بهانه‌اى شد تا آقاى کروبى واکنش نشان دهد. لذا تیتر درشت صفحه‌ اول روزنامه‌هاى دوم خردادى به این عبارات اختصاص یافت:
1 - پاسخ کروبى به جنتی:‌ "حکومت را با خواب و معجزه نمى‌توان اداره کرد؟" (هم‌میهن ) یکشنبه 10/4/86
2 - واکنش کروبى به سخنان آیت‌‌الله جنتی: "مگر مى‌شود باخواب کشور را اداره کرد" (شرق) یکشنبه 10/4/86
3 - اعترا ض گسترده به سخنان جنتی؛ ‌کروبی: "کشور با خواب دیدن و نذر و نیاز اداره نمى‌شود" (اعتماد) یکشنبه 10/4/86
4 - مهدى کروبی: "آقاى جنتى! حکومت را نمى‌توان با خواب اداره کرد" (اعتماد ملی) یکشنبه 10/4/86
5 - جنتى نمازگزاران را آزرده کرد (کارگزاران) دوشنبه 11/4/86
6 - و ...
هر کس تیترهاى یاد شده را از روزنامه‌هاى دوم خردادى ببیند فکر مى‌کند آقاى جنتى گفته است مملکت را باید با خواب اداره کرد، حال آنکه ایشان هرگز به چنین جمله‌اى تفوه نکرده بود.

کاظم انبارلویی در ادامه این یادداشت نوشته است: براى اینکه حساسیت آقاى کروبى نسبت به خواب و نحوه اداره مملکت به وسیله خواب مشخص شود، ذکر یک خاطره از ایشان خالى از لطف نیست.

آقاى کروبى در ایام انتخابات ریاست جمهورى هفتم در 7 اردیبهشت 76 به قم سفر کردند و در نشست با مردم و طلاب در مسجد اعظم ضمن سخنرانى‌ به سوالات مردم پاسخ دادند. یکى از سوالاتى که مردم مطرح کرده بودند علت استعفاى آقاى خاتمى از وزارت ارشاد بود . آقاى کروبى در پاسخ گفت: "آقاى خاتمى همان طور که قبلا عرض کردم،‌ حدود 11 سال وزیر بود. در دوران وزارت هم کارهایى انجام داد که مقبول و محفوظ است. یک سلسله مشکلات و دشوارى‌ها و خستگى‌هایى داشت که با اصرار ‌استعفا کرد. من در جریان بودم که آقاى هاشمى هم نمى‌پذیرفت. من چون آن موقع،‌ خدمتگزار بودم و در بنیاد شهید و مجلس بودم به خوبى مرتبط بودم که ایشان ‌اصرار داشت و آقاى هاشمى هم نمى‌پذیرفت. اما به هر جهت ایشان گفت که من مى‌خواهم مدتى بروم. خوابى هم دیده بود و مى‌گفت که مى‌خواهد دنبال کارهاى علمى و حوزوى برود. چه بسا مشکلات دیگرى هم داشتند. این طبیعى و معمول است."

واکنش متفاوت آقاى کروبى به این دو خواب یکى مربوط به مادر یک راننده تاکسى و دیگرى مربوط به جناب آقاى خاتمى حیرت‌انگیز است. بنده نمى‌خواهم از ذکر این خواب در نماز جمعه تهران و نتیجه‌گیرى آیت‌‌الله جنتى دفاع کنم، اما سوال این است چطور یک شهروند عادى مملکت براى یک تصمیم‌گیرى سیاسى نمى‌تواند به خواب تکیه کند اما جناب آقاى خاتمى در خصوص تصمیم‌گیرى "استعفا" از یک مسند کلیدى نظام که آن هنگام مسئولیت فرماندهى مقابله با تهاجم فرهنگى دشمن را عهده‌دار بودند، مى‌تواند به خواب تکیه کند و به قول آقاى کروبى این طبیعى و معمولى است!
حال باید پرسید چه کسانى مملکت را با خواب اداره مى‌کردند و واکنش کروبى نسبت به این دو خواب چیست ؟
پى‌نوشت:
1 - ویژه‌نامه سلام یکشنبه 7/2/76، سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین کروبى، ‌مسجد اعظم قم



کلمات کلیدی :