سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رکورد جدید مایکل مور

رکوردشکنی فیلم تازه مایکل مور

فروش کم نظیر فیلم «سیکو»، در آخر هفته گذشته در سراسر آمریکا، توجه دست اندرکاران صنعت سینمای هالیوود را به ارزش گیشه فیلم های «مستند» از نوع صادقانه جلب کرد.
فروش کم نظیر فیلم جسور«سیکو» ساخته مایکل مور، در آخر هفته گذشته در سراسر آمریکا از جمله در لس آنجلس باعث شد که برای نخستین بارتهیه کنندگان و دست اندرکاران صنعت سینما در هالیوود به ارزش گیشه فیلم های «مستند» و نمایشگری از نوع واقعی و صادقانه آن پی ببرند.

در تاریخ فیلم سازی آمریکا هنوز سابقه نداشته است که یک فیلم طنزآلود مستند درباره سیستم بهداشت آمریکا بتواند ازلحاظ موفقیت گیشه از فیلم های ماجراجویانه، سبک و خنده دار تابستانی هالیوود جلو بیفتد.
فیلم «سیکو» ساخته فیلمساز و ژورنالیست سابق مایکل مور و حضور او در روزهای پیش از آغاز نمایش فیلم در برنامه های تلویزیونی مختلف و بالاخره گشایش فیلم در محله بی خانمان های داون تاون لس آنجلس، همه و همه باعث شد تا این فیلم با استقبال کم نظیر تماشاگران روبرو شود.
فیلم سیکو که روایت مستندی است از رویارویی مردم معمولی با مسئولان «بی رحم» بیمه های بهداشتی در آمریکا، در یک مقایسه ساده ثابت میکند که سیستم بهداشت عمومی در یازده کشور دیگر جهان از جمله کوبا بر سیستم بهداشتی موجود در ایالات متحده آمریکا برتری دارد.

نقطه عطف فیلم سیکو، حضور خود کارگردان و فیلمساز مایکل مور است که مانند بونو از گروه «یوتو»، اسپایک لی کارگردان آفریقایی تبار و جورج کلونی سوپر استار سیاست پیشه هالیوود توانسته است برای خود شخصیتی دوست داشتنی، پر جاذبه و در عین حال غیرقابل توصیف» ایجاد کند.
مایکل مور در صحنه فیلمسازی امروز آمریکا، شباهت ویژه ای به اورسن ولز زمان قدیم هالیوود وسازنده جسور فیلم همشهری کین دارد که او هم در زمان خود معروف به آمریکایی با صفت های عجیب وغریب شده بود.
اما دلیل جاذبه و محبوبیت بیش از حد مایکل مور با وجود این ویژه گی ها این است که او ضمن اغوای تماشاگر خود ، او را بدبین، کنجکاو و وادار به اندیشیدن می کند .
مایکل مور با فیلم های خود ابتدا مخاطب خود را خشمگین می سازد، سپس الهام دهنده می شود و سرانجام توجه کامل او را جلب می کند و به او می گوید: «نمی بینید چه وقایعی در دنیای امروز ما رخ می دهد؟»
با موفقیت فیلم سیکو و فیلم های دیگر مایکل مور در چند سال اخیر، امروز هالیوود هم چشم خود را بر روی اهمیت مستند سازی باز کرده است.
مستندسازانی که پیش از این برای دستیابی به یک بودجه ۳۰۰ هزار دلاری، سال ها پشت درهای بسته استودیوهای فیلمسازی انتظار می کشیدند، امروز برای مطرح کردن مسایل اجتماعی روز می توانند به آسانی به بودجه های ۱۰ میلیون دلاری دستیابی پیدا کنند.
هرچند به نظر می رسد که مایکل موراز طریق فیلم سیکو تغییرات مهمی درقوانین بهداشت عمومی آمریکا ایجاد کند، اما مهمترین دستاورد او گشودن راه ها برای فیلمسازی مستند ومتعهد در هالیوود است .

منبع نافذ



کلمات کلیدی :