سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروپاشی خانواده در آمریکا

رکورد تازه‌ در فروپاشی نهاد خانواده در آمریکا

بررسی آخرین دستاوردهای جامعه مدرن در بخش اخلاق و خانواده، از پیشرفتی شتابان! در تغییر ماهوی زندگی بشر و تلاش برای کنار زدن نهاد خانواده حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که در ایالات متحده آمریکا بیش از یک سوم کودکان متولد سال ۲۰۰۵ نامشروع بوده و حتی ۴۷ درصد زنان و مردان بین ۳۰ تا ۴۰ سال نیز در چارچوبی غیر از خانواده زندگی مشترک دارند.
به گزارش «یو.اس.ای.تودی»، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جوانان و بزرگسالان آمریکایی، بسیار کمتر از گذشته نگران برچسب ننگینی هستند که به خاطر بچه‌دار شدن در قالب زندگی‌های بدون ازدواج به آنها زده می‌شود که نشان‌دهنده خلأ رفتاری این نسل در ارتباط با ازدواج، طلاق، ایفای نقش والدینی و زندگی طبیعی است.
نظرسنجی مرکز تحقیقات «pew» نشان می‌دهد که این جوانان بیشتر به بچه‌دار شدن خارج از چهارچوب ازدواج و زندگی در کنار یکدیگر، آن هم بدون ازدواج، متمایل شده‌اند.
با استفاده از داده‌های اداره آمار آمریکا و نتایج نظرسنجی از 2020 جوان آمریکایی در بهار گذشته، نتایج تحلیل‌های مؤسسه «pew» نشان می‌دهد که میزان تولد نوزادان خارج از پیوند ازدواج در سال 2005 در آمریکا، به 36 درصد کل تولدها در آمریکا افزایش یافته است؛ آماری که در سال 1960 تنها 5 درصد بوده است.

در اوایل دهه 90 حدود یک‌سوم این نوزادان متولد شده خارج از ازدواج، متعلق به زنانی بودند که با هم زندگی می‌کردند و هم‌اکنون به نصف تولدهای خارج از ازدواج افزایش یافته است؛ این در حالی است که حدود 47 درصد بزرگسالان بین سی تا چهل سال هم در چنین رابطه‌ای زندگی می‌کنند.


 

«پل تیلور»، معاون اجرایی مؤسسه «pew» می‌گوید: مادران غیرمزدوج در گذشته بسیار متفاوت از همتایان امروزشان بودند.
وی ادامه می‌دهد: «در گذشته، در دو سوم تولدهای زنان غیرمزدوج، مادران به طور واقعی مجرد بودند و هیچ مردی در این ماجرا دیده نمی‌شد، اما هم‌اکنون حدود نیمی از زنان دارای چنین فرزندانی هستند، ولی با مردی که بچه از اوست زندگی می‌کنند».


 

در دهه‌های پیش مادران غیرمزدوج نوجوان و جوان، بیشتر از اقلیت‌های نژادی و قومی بودند و بیشتر این‌گونه تولدها متعلق به آنان بود اما امروزه زنان سفیدپوست بیست تا سی ساله هستند که معمولا با پدر فرزندشان زندگی می‌کنند.
بنا بر تحقیقات «pew»، درصد بچه‌دار شدن مادران غیرمزدوج سفید از 3/2 درصد در سال 1960 به 8/35 در سال 2004 رسیده است.
«اندرو شرلین»، جامعه‌شناس دانشگاه «جان هاپکینز» می‌گوید: میزان این‌گونه تولدها که در گذشته متعلق به زنان نوجوان و جوان بود هم‌اکنون در میان سی ساله‌ها و چهل ساله‌ها دیده می‌شود؛ پدیده‌ای که به وجود آمده اما خیلی‌ها متوجه آن نیستند.
مادران مجرد نیز نسبت به گذشته افزایش داشته‌اند ولی تحقیقات «pew» نشان داد که تولد کودکان خارج از ازدواج هنوز هم با دید منفی جامعه روبه‌روست.
71 درصد مردم مورد نظر بر این باورند که افزایش زنان مجرد مشکل بزرگی است، 44 درصد معتقدند بچه‌دار شدن زنان مجرد همیشه یا اغلب اشتباه است، 66 درصد بر این باورند که وجود زنان مجردی که بچه‌دار شوند برای جامعه بد است و 59 درصد هم معتقدند وجود زوج‌های غیرمزدوج دارای بچه برای جامعه بد است. دیگر یافته‌های این تحقیق از قرار زیر است:
ـ طلاق به ماندن در ازدواجی نامطلوب ترجیح داده می‌شود. 61 درصد طلاق گرفته‌ها و 57 درصد کسانی که تاکنون طلاق نگرفته‌اند معتقد به این قضیه بودند.
ـ خوشبختی یک ازدواج کمتر از گذشته مرتبط با داشتن بچه است؛ چنان‌که معتقدین به نقش بچه در موفقیت ازدواج در سال 1990، 65 درصد بوده و هم‌اکنون به 41 درصد رسیده است.



کلمات کلیدی :