سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آب به آسیاب دشمن ریختن

نتایج اقدام تعجب بر انگیز رادیو جوان و سایت بازتاب

آب به آسیاب دشمن ریختن

نظرسنجی یا نظرسازی - وبلاگ پاکدیده (2/4/86)

در سالگرد حماسه سوم تیرماه و در یک اقدام عجیب روابط عمومی رادیو جوان و سایت بازتاب در عملی مشکوک اقدام به برگزاری نظرسنجی در خصوص میزان محبوبیت دولت نهم کردند.
این اقدام در حالی صورت می‏گرفت که رهبر معظم انقلاب در مناسبت‏های مختلف از اقدامات و عملکرد دولت نهم به شدت حمایت کرده و این دولت را دارای شجاعت در تصمیم‏ و اقدام معرفی کرده بودند.
هر چند رهبر انقلاب از نوع اطلاع رسانی دولت و ضعف آن در حوزه روابط عمومی‏ها نیز به عنوان نقص یاد کرده و خواستار رفع سریع و عاجل آن نیز شده‏اند. 

 

 

 

 

 

 

 به هر حال انتشار نتایج نظرسنجی بازتاب باعث شادی محافل بیگانه و ضد انقلاب شده است. از همین رو سایت ضدانقلاب روز در شماره امروز خود با درج تیتر درشت  « ریزش 62 درصدی رای دهندگان احمدی نژاد» به شادمانی پرداخته است.
جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع از نتایج اقدامات نابخردانه رادیو جوان و سایت بازتاب مت نکامل گزارش روز از سوی نافذ منتشر می‏شود.

ریزش 62 درصدی رای دهندگان احمدی نژاد

در هفته گذشته و به مناسبت گذشت دو سال از حضور محمود احمدی نژاد در جایگاه ریاست جمهوری، دو نظرسنجی عمومی درباره میزان مقبولیت وی انجام شد که نتایج هر دو نشان از ریزش شدید آرای وی دارد.

این نظرسنجی ها در شرایطی انجام شده که آیت الله جنتی، امام جمعه تهران در آغاز سومین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، با تقدیر از وی و تاکید بر اینکه "مردم هم قد خود را انتخاب کردند" نتایج آن انتخابات را نشانه‌ای از "خواست خداوند برای نچرخیدن در بر پاشنه غلط" خوانده بود.
اولین نظرسنجی در یکی از برنامه‌های رادیو جوان برگزار شد که نفس برگزاری آن با بازتاب های گسترده ای همراه بود و با واکنش شدید هواداران احمدی نژاد نیز روبرو شد. به طوری که در پی اعلام این نظرسنجی، یک سایت حامی احمدی‌نژاد این اقدام را "زمینه‌سازی برای برکناری رئیس جمهور دانست". سایت رجانیوز که به عناون تریبون غیررسمی دولت شناخته می‌شود، شبکه جوان صدای جمهوری اسلامی را متهم کرد که با این اقدام زمینه‌ای برای کناره‌گیری محمود احمدی‌نژاد فراهم می‌کند. در این نظرسنجی از مخاطبان برنامه رادیویی "ساعت 25" خواسته بود فرض کنند الان روز انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 است و آنها می‌توانند با ارسال پیام کوتاه SMS به شماره 30000825 نامزد انتخاباتی خود را از بین هفت رقیب این انتخابات برگزینند.
البته نتایج این نظرسنجی هیچ گاه از این برنامه صدای جمهوری اسلامی اعلام نشد، اما گزارش خبرنگار روز حاکی است در محافل سیاسی نتایج این نظرسنجی به این شکل نقل می‌شود که آرای احمدی نژاد به کمتر از ده درصد مجموع آرا کاهش یافته و در عوض آرای هاشمی رفسنجانی، مصطفی معین، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی (به همین ترتیب) افزایش داشته است.
در نظرسنجی دیگری نیز که در همین زمان به شکل اینترنتی و توسط سایت بازتاب وابسته به محافظه‌کاران انجام شده، نتایجی مشابه نظرسنجی رادیو جوان بدست آمده است. در این نظرسنجی از بازدیدکنندگان سایت خواسته بود اعلام کنند در انتخابات سوم تیر و در آینده به احمدی‌نژاد رأی داده و می‌دهند، یا نه؟ در این نظرسنجی، از میان بیش از 20 هزار و 177 رأی مستقل و غیرتکراری از میان کاربرانی که اظهار کرده‌اند در انتخابات سوم تیر به محمود احمدی‌نژاد رأی داده‌اند، 5.37 (سی و هفت و نیم) درصد گزینه نخست را برگزیده، اعلام کرده‌اند، بار دیگر نیز به احمدی‌نژاد رأی می‌دهند. همچنین 5.62 (شصت و دو و نیم) درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که گفته‌اند در سوم تیر به احمدی‌نژاد رأی داده‌اند، با انتخاب گزینه سوم اعلام کردند این بار به وی رأی نمی‌دهند.
از سوی دیگر در میان شرکت‌کنندگانی که اظهار کرده‌اند در سوم تیر به احمدی‌نژاد رأی نداده‌اند، 3.5 (پنج و سه دهم) درصد با انتخاب گزینه دوم اظهار کرده‌اند، این بار به او رأی می‌دهند، اما 94.7 (نود و چهار و هفت دهم) درصد کسانی که گفته‌اند در سوم تیر ماه به احمدی‌نژاد رأی نداده‌اند، اعلام کرده‌اند این بار نیز به وی رأی نمی‌دهند.
با این حساب، نتایج نظرسنجی سایت محافظه‌کار بازتاب حاکی از این است که پس از گذشت دو سال، احمدی‌نژاد با 5.62 درصد ریزش آرای کسانی که به وی رأی داده‌اند و 3.5 درصد رویش از میان کسانی که به وی رأی نداده‌اند، روبه‌رو شده و نظر 5.37 درصد از موافقان و 94.7 درصد از مخالفان وی هم تغییری نکرده است.
به عقیده کارشناسان اگرچه نظرسنجی‌های اینترنتی معمولا به دلیل تفاوت جامعه آماری آنها با جامعه واقعی دچار حدی از انحراف معیار از نظرات واقعی افکار عمومی هستند، اما اگر حداقلی از ملزومات فنی و روشی برای جلوگیری از تقلب گسترده مراعات شود، سمت و سوی کلی تحول در نگرش افکار عمومی به طور صحیح به دست می‌آید. سایت بازتاب با تاکید بر اینکه "آمادگی دارد نتایج مشروح نظرسنجی را در اختیار دفتر دکتر احمدی‌نژاد برای بررسی‌های تکمیلی قرار دهد" با اشاره به نتایج نظرسنجی های قبلی خوداعلام کرده که نتایج نظر سنجی های بازتاب با واقعیت نزدیک است.
یادآوری می شود که سال گذشته نیز شنوندگان شبکه رادیویی جوان به کارنامه محمود احمدی نژاد، نمره 11 داده بودند. به گزارش مهر (11 شهریور 85) روابط عمومی این شبکه رادیویی از مردم خواسته بود که به یک سال فعالیت دولت نهم نمره دهند. بنابراین آنچه که روابط عمومی رادیو اعلام کرد، از میان هزار پیام کوتاه رسیده به برنامه "ساعت 25" رادیو جوان نمراتی از صفر تا 20 به آقای احمدی نژاد داده شد و در نهایت معدل اخذ شده از جمیع نمرات ایشان نمره 11 را دریافت کرد.
نتایج این نظر سنجی ها در شرایطی اعلام می شود که مسئولین عالی رتبه جمهوری اسلامی در سخنان اخیر خود به مناسبت سالگرد انتخاب احمدی نژاد وی را با صفات فراوانی تحسین واز او قدردانی کرده اند.

 

 



کلمات کلیدی :