سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش سن ازدواج

هشدار به خانواده‏ها

سن ازدواج در حال افزایش است


دفتر مطالعات فرهنگی  مرکز  پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی "نقش حکومت در حل مشکل افزایش سن ازدواج" تصریح کرده است  که در حال حاضر متوسط سن ازدواج برای دختران به ‪۲۷/۹‬ سال و برای پسران به ‪ ۲۹/۷‬سال افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش،این در حالی است که میانگین سن ازدواج در سال ‪۱۳۷۵‬ برای پسران تقریبا ‪ ۲۶‬سال و برای دختران حدود ‪ ۲۳‬سال بوده است.
مرکز پژوهشها با اشاره به تاکیدات شریعت و همچنین پیامبراسلام (ص) بر ضرورت تعجیل و تسریع در ازدواج پس از فرا رسیدن مرحله بلوغ تاکید کرد: اکنون حتی در میان روستاییان نیز شاهد افزایش سن ازدواج، بخصوص در بین دختران روستایی هستیم و در مجموع سن ازدواج در میان دختران بیش از پسران بالاتر رفته است.

 

در این گزارش با اشاره به علل و عوامل موثر و متعدد در بروز تاخیر در ازدواج تصریح شده است :تاثیر برخی از عوامل مانند عامل اقتصادی، از قبیل اشتغال و مسکن در این زمینه آشکارتر و تاثیر برخی عوامل دیگر همچون ایجاد تحول در دیدگاهها نسبت به مفهوم ازدواج و مفاسد اخلاقی کمتر مشهود است.
دربخش دیگری‌از این گزارش، تاخیر در ازدواج و نیز عدم ازدواج از خصایص بارز جامعه کنونی ایران برشمرده شده و آمده است: این وضعیت دارای آثار و تبعات جسمی و روحی - روانی و فردی و اجتماعی متعدد و گسترده‌ای است که در صورت تداوم می‌تواند جامعه را به سوی بیماری، عدم تعادل و انحراف سوق دهد.

این گزارش می‌افزاید: دولت و نهادهای اجتماعی موظف هستند که در چارچوب سیاستهای کلی برنامه چهارم در بخش امور اجتماعی، سیاسی ، رفاهی و امنیتی، علاوه بر تقویت نهاد خانواده، در خصوص تامین شرایط و امکانات اساسی برای جوانان اقدامات موثری به عمل آورند.
مرکز پژوهشها از دولت و نهادهای اجتماعی خواست تا به مقابله با این معضل بپردازند و از گسترش و شیوع هر چه بیشتر آثار و تبعات آن در جامعه پیشگیری کنند.
مرکز پژوهشها در ادامه،پیشنهادها و راهکارهای خود برای حل معضل تاخیر در ازدواج را در قالب راهکارهای اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی تبیین کرده و می افزاید : دولت مکلف است موانع اقتصادی ازدواج را از سر راه جوانان برداشته و جاده ازدواج را برای آنان هموار و مسطح نماید.
"افزایش منابع اقتصادی و فراهم‌کردن زمینه‌های تولید ثروت برای جوانان و کاهش هزینه‌ها و مخارج زندگی "، از جمله راهکارهایی است که مرکز پژوهشها برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.



کلمات کلیدی :