سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رئیس دانشگاه تهران: 161 بار تحریم اقتصاد ایران را واکسینه کرده ا

رئیس دانشگاه تهران: 161 بار تحریم اقتصاد ایران را واکسینه کرده است

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران با گذشت 30 سال از تحریم های آمریکا مقاوم و واکسینه شده است گفت: اقتصاد ایران به یک اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
دکتر فرهاد رهبر اقتصاددان و رئیس دانشگاه تهران در گفتگو با فارس با اشاره به تاریخچه تحریم های آمریکا علیه ایران از کارتر تا اوباما گفت: در حالی که قبل از انقلاب 16 تا 17 درصد حجم تجارت ایران با آمریکا بود.اما با اعمال این تحریم ها علیه ایران و تغییر روابط تجاری این حجم تجارت به صفر رسید.
این اقتصاددان تصریح کرد: گرچه تحریم های اقتصادی هزینه معاملات و تجارت خارجی را افزایش می دهد، اما هرگز مانع جدی برای حرکت های اقتصادی نبوده است و یک اثر جدی که این تحریم ها داشت، ایران در مقابل چنین حرکت های تحریمی اقتصاد خود را واکسینه کرد.
رهبر یادآور شد: ایران به تدریج در مقابل حرکت های ایذایی شبیه تحریم مقاوم تر شد و امروز شاهد تحریم های گسترده از سوی کشورهای هم پیمان آمریکا علیه ایران هستیم، اما نتیجه سه دهه تحریم علیه جمهوری اسلامی این است که اقتصاد ایران راه مقابله با تحریم را تجربه کرده است و همه این راه ها را آموخته و هم به خوبی خودش را در مقابل شرایط تحریمی مقاوم کرده است.
وی افزود: امروز شاهد بی اثری تحریم های گسترده علیه ایران هستیم، و دلیل آن رفتارهای ناشایسته آمریکاست که پس از پیروزی انقلاب علیه ایران اعمال شده است.
این استاد اقتصاد افزود: خود سیاستمداران و استراتژیست های آمریکا و هم پیمانان آنها در بسیاری از موارد اعتراف کرده اند که تحریم ها علیه ایران اثر نداشته و باید درصدد اتخاذ سیاست های جدیدی باشند، تا بتوانند خواسته های خود را به ایران تحمیل کنند.
وی یادآور شد: اقتصاد ایران به یک اقتصاد مقاومتی تبدیل شده که در مقابل ویروس تحریم ها مقاوم شده و امروز تحریم های بزرگ نیز اثر ندارد.
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال تحریم از سوی کشوری که خود را ابرقدرت بلامنازع می داند، نشان از ضعف نیست و آیا با ادعای اقتصاد لیبرال و تجارت آزاد سازگاری دارد، گفت: امروز آنچه در اقتصاد سرمایه داری مشاهده می شود، نشان از شکست آن است و آنچه در عمل در دنیای اقتصادی اتفاق می افتد، با آنچه در تئوری بیان می شود، بسیار فاصله دارد.
دنیای تجارت مرز نمی شناسد
وی گفت: یکی از نقاط ضعف اجرای تحریم ها علیه ایران این است که دنیای تجارت واقعا مرز نمی شناسد و در این تئوری تحریم نمی تواند اثر بزرگی بر جا بگذارد. هر کالایی از هر مرز دنیا به مرز دیگر منتقل می شود و خود آنها به خوبی دریافته اند، در عرصه تجارت کالا نمی توان ایران را محدود کرد چون خودشان مرزها را برداشته اند و وارد عرصه دیگری شده اند.
رئیس دانشگاه تهران افزود: در حالی که فعالیت های تجاری جمهوری اسلامی ایران کاملا قانونی و روشن است، اما وقتی آنها نتوانستند با همه ابزارهای پیشرفته جلوی تجارت قاچاق را بگیرند، چگونه می خواهند با ابزار ضعیف تحریم تجارت قانونی یک کشور بزرگ را محدود کنند.
وی گفت: آنها قوانین سخت پولشویی وضع کرده اند و برای قاچاقچیان نیز قوانین سخت نوشته اند، ولی میزان موفقیت آنها چقدر بوده؛ آیا توانسته اند با باندهای بین المللی قاچاق کالا مقابله کنند، یا اینکه روز به روز بر حجم قاچاق در دنیا اضافه شده است و حجم پولشویی نیز روز به روز بیشتر می شود.
رهبر یادآور شد: فعالیت های تجاری ایران قانونی بوده و اگر آنها همه ابزارهای تحریم را به کار گیرند، باز ما می توانیم با وجود کانالهای مختلف به جابجایی پول و کالا اقدام کنیم و آنها به خوبی می دانند تحریم ها نمی تواند در مقابل تجارت موثر واقع شود.
این اقتصاددان یادآور شد: مسیرهای جابجایی پول و کالا در دنیا آنقدر متنوع است و روش های جدیدی به وجود می آید که آنها قادر نیستند سیاست تحریم را به صورت موثر اجرا کنند، به جز اینکه خود را در مقابل یک کشور قرار می دهند که آن کشور نیز اقتصاد رسمی و قابل توجهی دارد و آنها خود را ضایع می کنند.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: تیغ کند سیاست ها از جمله تحریم علیه ایران دیگر اثر ندارد و دست آنها در ناتوانی اجرای سیاست های تحریم روزبروز بیشتر رو خواهد شد.
رهبر افزود: اتفاقا اعمال سیاست های تحریم باعث شده مردم دنیا نسبت به زورمداری آمریکا آگاه تر شده و به ناتوانی اعمال زور آنها پی ببرند و این منجر به حرکتی در دنیا شده که قادر به جلوگیری از سیل خروشان مردم کشورها نیستند.
متضرر واقعی شکست مذاکرات بغداد
الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه ای دیگر در پاسخ به سوالی در زمینه تاثیرگذاری مذاکرات هسته ای بر اقتصاد ایران گفت: شکست احتمالی مذاکرات دامان کل اتحادیه اروپا و غرب را خواهد گرفت. نادران با بیان اینکه پدیده های اجتماعی تک عاملی نیستند و نمی شود آن ها را منحصر به یک عامل مشخص دانست گفت: شکست احتمالی مذاکرات نه تنها اعضای 1+5 بلکه دامان کل اتحادیه اروپا و غرب را خواهد گرفت از این رو اصرار غیرمنطقی بر مطالبات زیاده خواهانه هزینه های گزافی را به اقتصاد رنجور این کشورها تحمیل خواهد کرد.

پ.ن: کیهان



کلمات کلیدی : 161 بار تحریم اقتصاد ایران را واکسینه کرده است