سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ‌اندازی نژادپرستان

سنگ‌اندازی نژادپرستان مقابل ساخت یک  مسجد در اروپا


ساخت یکی از بزرگ‌ترین مساجد اروپا در نزدیکی یکی از مناطق معروف مسیحی، باعث جوسازی‌های بسیاری در آلمان شده است.
به گزارش «واشنگتن‌تایمز»، مهاجرت و ادغام، دو مقوله بسیار حساس در آلمان هستند که خانه چند میلیون ترک است، اما تقریبا در سایه کلیسای «کلن»، مسلمانان شروع به ساخت مسجدی با ظرفیت دو هزار نفر کرده‌اند که ارتفاع مناره‌های آن تا 170 متر هم می‌رسد.
«سیدا کن»، یک روحانی اسلامی در اتحادیه اسلامی ترک‌ها در شهر «کلن» می‌گوید: «مسلمانان چهل سال است در اینجا هستند، ولی هنوز هم باید در اتاق‌های پشتی نماز بخوانند. این در حالی است که حدود 120 هزار مسلمان در این شهر زندگی می‌کنند که 12 درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهد؛ پس ما نباید پنهان شویم».
کار ساخت مسجد سی میلیون دلاری که شامل گنبدهای بزرگ شیشه‌ای و سنگی و دو مناره شش طبقه است، از پاییز امسال آغاز خواهد شد.
خانم کن که به روانی آلمانی صحبت می‌کند، از طرفداران سرسخت این مسجد بوده و بر این باور است که پس از تکمیل آن در سال 2009، کمک زیادی به ادغام قشری خواهد کرد که سال‌ها به عنوان بیگانه به آنان نگاه می‌شد.

او می‌گوید: «با ساخت این مسجد، مسلمانان مقیم آلمان، دیگر کشورهای سابقشان را تنها وطنشان نمی‌دانند و این احساس را به آلمان هم پیدا می‌کنند. دویست سال پیش هم نخستین کلیسای پروتستان در «کلن» ساخته شد. پروتستان‌ها روندی بسیار سخت را برای پذیرفته شدن پشت سر گذاشتند، اما امروزه وجود دارند؛ چرا ما مثل آنان نباشیم؟».
عده‌ای نیز بر این باورند که این مسجد در منطقه Ehrenfeld و تنها در فاصله 2 مایلی کلیسای جامع این شهر، باعث تشدید اختلافات خواهد شد تا تسکین آن.
«یورگ اوکرمان»، معاون شهردار می‌گوید: «این طرح چندان مطلوب و مورد علاقه نیست». وی با اشاره به لفظ «لندنستان» گفت: «ما نمی‌خواهیم یک محله ترک‌ها را در Ehrenfeld درست کنیم که به مانند لندنستان شود که نشانی از افزایش تمایلات اسلامی رادیکال در انگلیس است».
اوکرمان نیز عضوی از یک اتحادیه از معترضان است که روشنفکران یهودی را با نژادپرستان سرسخت متحد کرده‌اند. رهبر این جنبش، «رالف جیوردانو»، نویسنده مشهور یهودی است که به تازگی نوشته بود آلمان شاهد برخورد دو فرهنگ کاملا متفاوت است و احتمال هم‌زیستی آنان را بررسی کرده بود.
وی پس از گفتن این‌که چندین بار به خاطر عقایدش تهدید به مرگ شده، گفت: «این چه کشوری است که می‌توانند در آن، علیه من فتوا صادر کنند؟».
اوکرمان که از اعضای حزب محافظه‌کار آنجلا مرکل (CPU) است، اظهارنظرهای جیوردانو را شکستن تابویی طولانی‌مدت در آلمان دانست.
او گفت: «جیوردانو دیدار را شکست. پیش از این، اگر از ساختن این مسجد بزرگ انتقاد می‌کردیم، یک نازی بودیم، اما ما با مسلمانان دچار ناهمگونی هستیم؛ بحث زبان و فرهنگ است».
در اتحادیه اسلامی، همه تلاش‌ها در مورد این نگرانی‌هاست. «اقبال کیلیک»، سخنگوی اتحادیه، می‌گوید: «ما کلاس‌های زبان آلمانی برگزار می‌کنیم و طراحی مسجد نیز بخش عظیمی از آن با شیشه است تا مردم آن را ببینند. ما می‌خواهیم شفاف باشیم».


 



کلمات کلیدی :