سفارش تبلیغ
صبا ویژن

>>انجمن بیوتکنولوژی‌درنامه‌ای به رییس‌جمهور‌

>>انجمن بیوتکنولوژی‌درنامه‌ای به رییس‌جمهور‌‌<<

انجمن بیوتکنولوژی‌درنامه‌ای به رییس‌جمهور‌:‌
شورای‌عالی زیست فناوری‌ازدستورادغام خارج شود
زیست‌فناوری کشوربا وضعیت فعلی،یک دهه دیگرنمی‌تواند قدم‌ازقدم بردارد!

 

انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رییس‌جمهور و رییس شورای عالی زیست‌فن‌آوری درخواست کرد که شورای عالی زیست‌فن‌آوری از دستور کار ادغام خارج شده یا با توجه به وظایف ملی این شورا، با عنوان «ستاد ویژه زیست فن‌آوری» و یا «شورای ملی زیست فن‌آوری» در سطحی پایین‌تر از رییس جمهور به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش سرویس فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این نامه با اشاره به اعلام ادغام شورای عالی زیست فن‌آوری همچون شوراهای عالی دیگر در یکی از چهار شورای عالی پیشنهادی جدید، آمده است: «تردیدی نیست که مسوولان محترم دولت دلسوزی لازم را به خرج داده‌اند و احتمالا با اتکای به کلان‌نگری و مجموعه اطلاعات کارشناسی شده تصمیم به چنین اقدامی گرفته‌اند.

انتظار می‌رفت ساختارهای تخصصی دولتی (نظیر دبیرخانه و کارگروه‌های تخصصی شورای عالی زیست فن‌آوری) و همچنین تشکل‌های تخصصی غیردولتی (نظیر انجمن بیوتکنولوژی) در این گونه تصمیمات موثر در آینده کشور در این حوزه مهم تخصصی مشارکت داده شوند. استفاده از چنین روش‌هایی اگرچه سرعت تصمیم‌گیری را بالا می‌برد، لکن به طور قطع از عمق آن می‌کاهد. این موضوع به ویژه در موارد تخصصی همچون زیست‌فن‌آوری مصداق بیشتری دارد.»

در ادامه این نامه آمده است: «به نظر می‌رسد با تصور این که زیست فن‌آوری شاخه‌ای از علوم است و یا به دلیل تشابه اسمی با شورای آموزش، پژوهش و فن‌آوری ادغام شده است و حال آنکه فن‌آوری‌های زیستی در زمان کنونی در تمامی شئون جوامع اعم از کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، انرژی، معادن و بسیاری عرصه‌های دیگر گسترش یافته و نشان داده است می‌تواند به عنوان کلید ترقی کشورهای توسعه یافته ایفای نقش کند؛ بنابراین تشکیل این شوراهای عالی تصمیم‌ساز فرادستگاهی برای برنامه‌ریزی راهبردی در جهت تسریع در بهره‌گیری از فن‌آوری‌های زیستی در راستای تحقق اهداف عالی چشم انداز توسعه بیست ساله نظام می‌توانست باشد، به طوری که مقام معظم رهبری درباره آن فرموده‌اند: «به بیوتکنولوژی توجه ویژه‌ای کنید چون رشته مهمی است.»

ما همچنان تکلیف خود می‌دانیم و به استحضار شما و سایر تصمیم سازان کشور برسانیم امروز غفلت از پیشرفت‌های زیست فن‌آوری به مانند غفلتی بود که در بعد انرژی هسته‌یی در پنجاه سال پیش کردیم.

اگرچه امروز جوانان دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی در مراکز پژوهشی مرتبط با زیست فن‌آوری با مشقات فراوان و حتی با بی‌مهری‌ها ولی برخوردار از انگیزه‌های قوی انقلابی سعی در توانمندسازی کشور و خلق و به کارگیری فن‌آوری‌های زیستی داشته و دارند وگرچه تاکنون پنج داروی نوترکیب به بازار عرضه شده و سلول‌های بنیادی در ابعاد مختلف درمانی به کار گرفته شده‌اند و روش‌های تشخیصی مولکولی اکثر قریب به اتفاق بیماری‌های ژنتیکی در داخل راه‌اندازی شده و در حال استفاده بالینی است، نهال‌های درختی و بوته‌های حاصل از کشت بافت به خدمت کشاورزی و احیای جنگل‌ها درآمده‌اند، چندین گیاه تراریخت در مراحل مختلف گلخانه‌یی یا مزرعه‌یی بوده و یا منتظر مجوز هستند و ده‌ها نوع کود زیستی و عامل مبارزه زیستی، تجاری شده‌اند، اما همه آنها بدون حمایت واقعی و خارج از برنامه‌های هدفمند از سوی دولت بوده‌اند.»

به گزارش ایسنا، انجمن بیوتکنولوژی ایران در ادامه نامه به رییس‌جمهور با اشاره به این که مسوولان تراز اول کشور همگی به ضرورت بهره‌مندی کشور از فن‌آوری‌های نوین و به صورت خاص زیست فن‌آوری تاکید کرده‌ و در اسناد بالادستی نظام، سند چشم‌انداز، برنامه‌ چهارم توسعه فرهنگی،‌ اقتصادی کشور و سند زیست فن‌آوری کشور به اشکال مختلف به تبیین این مهم پرداخته‌اند، ابراز عقیده شده که در عمل کمتر حمایت سازمان یافته‌ای برای برخورداری کشور از فن‌آوری‌های زیستی به منحصه اجرا درآمده است و در عوض، قوانین و یا مواد قانونی‌ای تدوین شده است که تصویب آنها به مثابه سدی انحرافی در مسیر رشد و به کارگیری فن‌آوری‌های زیستی خواهد بود.

به عقیده انجمن بیوتکنولوژی ایران، برخی مواد طرح قانون مالکیت فکری و طرح قانون منع مداخلات کارکنان دولت مطروحه در مجلس شورای اسلامی بدون توجه به ملاحظات ویژه در حوزه‌های دانش‌های نو که تعامل موثر دانشمندان در تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی آن را می‌طلبد و همچنین لایحه قانون ملی ایمنی زیستی (که فراتر از قوانین موجود بین‌المللی نظیر کارتاهنا که محدودیت‌هایی بسیار در حوزه پژوهش و فناوری را کشور تحمیل می‌کند) مثال‌های روشنی از این موارد هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه موجب کندی و حتی انحراف در نهضت علمی کشور می‌شود و نیازمند وجود مراکز تصمیم ساز تخصصی و هوشیاری و حمایت و همکاری موثر متخصصان دلسوز و توانا در کشور است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «اکنون حدود پنج سال است که از حرکتی جمعی برای تدوین سند ملی زیست فن‌آوری می‌گذرد. این سند با وجود برخی اشکالات می‌توانست مبنای انسجام و هماهنگی فعالیت‌های در حال اجرا و برنامه‌های آینده در شش وزارتخانه عضو شورای عالی و حتی در بخش غیردولتی شود.

تاخیر در تصویب این سند و اجرای آن تضعیف تشکیلات مربوط به شیوه‌های مختلف و عدم تخصیص بودجه‌های پیش‌بینی شده و تاخیر در جلسات شورای عالی همگی باعث غیرموثر بودن این حرکت شده‌اند. به طور خاص،‌ عدم حضور حضرت عالی در این جلسات گلایه‌ای از حمایت معنوی شورای عالی مربوطه بوده است، گرچه جناب آقای دکتر داودی با درایت تمام جلسات اخیر را هدایت کردند و موارد بسیار مهم متعددی نیز به تصویب رسید.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در کمتر از 10 سال، زیست‌فن‌آوری با بهره‌مندی از نتایج پروژه‌های فن‌آوری اطلاعات و نانوفن‌آوری، قدرت واقعی خود را با معرفی روش‌های مدل سازی زیستی و به تبع آن ساخت داروهای نوظهور، ایجاد سریعتر گیاهان تغییر ژنتیک یافته و معرفی روش‌های تشخیص دقیق‌تر و سریعتر با هزینه‌کرد بودجه‌ و زمانی بسیار کمتر نشان دهد.

با وضعیت فعلی زیست فن‌آوری در داخل یک دهه دیگر (نه پنجاه سال همچون انرژی اتمی) قدم از قدم نمی‌توانیم برداریم. در عرض یک دهه تنها مصرف‌کننده محصولات ارزانتر و با کیفیت‌تر خواهیم بود که تهدیدکننده تولیدات کشاورزی و صنعتی ما و حتی روش‌های درمانی و تشخیص ما خواهد بود و ما همچنان از تاثیر بعد زمان در پیشرفت فن‌آوری زیستی غافل هستیم!»

به گزارش ایسنا، انجمن بیوتکنولوژی ایران در پایان نامه خود آورده است: « این مختصر نشانه‌هایی از خون دل‌های فرزندان انقلاب در جبهه علم و فن‌آوری را در خود دارد که اگر صلاح بدانید مشروح آن را به طور حضوری تقدیم خواهد شد. اما با توجه به تصمیمات اخیر، موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

1- شورای عالی زیست‌فن‌آوری به عنوان تشکیلاتی برای هدایت، نظارت و هماهنگی جهت تسریع و تسهیل در به کارگیری و تجاری سازی در فن‌آوری‌های زیستی از دستور کار ادغام خارج شود.

در صورت اصرار بر ادغام با توجه به وظایف ملی این شورا مبنی بر تولید، به کارگیری و تجاری سازی فن‌آوری‌های زیستی به «ستاد ویژه زیست فن‌آوری» (همانند ستاد ویژه نانوفن‌آوری) و یا «شورای ملی زیست فن‌آوری» تغییر نام یابد. چنین تشکیلاتی در سطحی پایین‌تر از رییس جمهور تشکیل شده و چابکی لازم برای تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات خواهد داشت. لازم به ذکر است بسیاری از کشورها (کشورهای توسعه یافته همچون کانادا، آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای در حال توسعه مانند هند، پاکستان، ترکیه و حتی امارات و سریلانکا) سال‌ها پیش اقدام به تشکیل شورای ملی زیست فن‌آوری یا اجرای برنامه ملی زیست‌فن‌آوری خود کرده‌اند و به تبع آن محصولات زیستی متعددی را به مرحله تولید انبوه رسیده‌اند.

2- مصوبات اخیر شورای عالی زیست فن‌آوری مورد توشیح حضرت عالی و ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوط واقع شود.

3- از آنجا که قانون ملی ایمنی زیستی و تشکیلات مجری آن تاثیر مستقیمی در پیشرفت یا توقف بهره‌مندی کشور از فن‌آوری‌های زیستی دارد، شورای ملی ایمنی زیستی به صورت یکی از واحدهای زیرمجموعه ستاد ویژه یا شورای ملی زیست فن‌آوری ایفای نقش کند.»

انتهای پیام

منبع ایسنا



کلمات کلیدی :