سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا اشتباهات ما را تکرار نمی‌کنید!

در حاشیه نامه 57 منتقد اقتصادی دولت؛

چرا اشتباهات ما را تکرار نمی‌کنید!


روزهای گذشته‌ای نامه‏ای که به امضاء 57 مدرس اقتصاد دانشگاه‌های تهران رسیده بود، خطاب به رئیس‌جمهور و در خصوص بحران‌های اقتصادی پیش‌روی کشور صادر شد.
اگر چه این نوشته حاوی مطالب بسیار زیادی بود، که اتفاقا اکثر آنها قابل پاسخگوئی است ، اما ما در این نوشته قصد نقد آن را نداریم و آن را به فرصتی دیگر و اهل فن واگذار می‌کنیم. اما اشاره به چند نکته می‌تواند مفید باشد.
نخست اینکه بسیاری از این افراد خود سال‌های متمادی عهده‌دار مسئولیت‌های کلان اقتصادی کشور بوده‌اند، برنامه‌های پنج‌ساله اول، دوم، و به ویژه سوم و چهارم طبق دیدگاه و نظر این آقایان تهیه و تنظیم شده است و عمده سیاست‌هایی که طی 16 سال گذشته در عرصه اقتصاد کشور پیاده و اجرا شده از تفکر آنها نشات گرفته است، حتی دو نفر از کسانی که نامه را امضاء کرده‌اند خود برای سال‌ها عهده‌دار مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بوده‌اند.

 

حال کسانی که باید در مقام پاسخگویی باشند و در خصوص معضلات و مشکلات و شرایط نامساعد اقتصادی کشور و نابسامانی‌های موجود محاکمه شوند، تبدیل به پرسشگر شده‌اند، و دولت نهم را متهم به ناکارآمدی می‌کنند.
نکته بعدی اینکه این اساتید در نامه خود دولت را به عدم رعایت قواعد حکمرانی خوب متهم کرده‌اند، این در حالی است که به عقیده اکثر کارشناسان داخلی و خارجی، دولت نهم، از مردمی‌ترین دولت‌های پس از انقلاب است که در آن رابطه بسیار نزدیکی بین مردم و مسئولان وجود دارد. سفرهای استانی مردم و سرکشی به شهرها و شهرستان‌های کوچک از نمونه این اقدامات است. این در حالی است که در دولت‌های گذشته، سفرهای استانی مسئولین دولتی، بیشتر جنبه تشریفاتی داشت.
این آقاین نسبت به عزل و نصب‌های دولت اعتراض کرده‌اند، در حالی که فراموش کرده‌اند در دولت اصلاحات که اتفاقا برخی از آقایان عهده‌دار سازمان مدیریت آن دولت بودند، در برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور حتی به بخشدارها هم رحمت نکردند.
نکته سوم که عدم رعایت دقت در ارائه آمار و ارقام می‌باشد. استناد به آمارهای سال‌های قبل برای محکوم کردن دولت در شان مجامع علمی و دانشگاهی ما نیست. در حالی که برخی از آمارهای ارائه شده اتفاقا در خصوص دورانی است که سیاست‌های این اساتید در کشور پیاده می‌شده است.
کلام آخر اینکه بحرانی نشان دادن شرایط اقتصادی کشور در شرایط فعلی آب به آسیاب دشمن ریختن است. کسی منکر وجود مشکلات اقتصادی از قبیل بیکاری و تورم و ... در کشور نیست، اما آنچه که مهم است، لزوم تلاش‌ و همکاری برای حل مشکلات و حرکت به سمت جامعه نمونه اسلامی می‌باشد.
رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارمسئولان نظام وظایف دولت و مجلس اصولگرا در شرایط فعلی را حل مشکلات و مسائل اقتصادی عنوان کردند.
در خوشبینانه‌ترین دید می‌توان نامه این اساتید را این چنین تعبیر کرد که « اشتباهات ما را تکرار نکنید»


 



کلمات کلیدی :