سفارش تبلیغ
صبا ویژن

>>رییس پژوهشکده رویان

*رییس پژوهشکده رویان*

غرب باعدم فروش مواد وتجهیزات آزمایشگاهی درپی خشکاندن ریشه‌های تولید علم در ایران است
خلل دراجرای هرطرح پژوهشی به زیان جامعه علمی جهان است

 

رییس پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی با بیان این که غرب پس از شکست در وادار کردن مجلات علمی بین‌المللی در عدم پذیرش مقالات محققان ایرانی در تلاش است با جلوگیری از فروش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به مراکز علمی ایران ریشه‌های تولید آنها را در ایران بخشکاند از تمامی دانشمندان آزاده جهان خواست برای جلوگیری از این امر تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمید گورابی این مطلب را شب گذشته در جمع دانشگران و پژوهشگران 48 کشور جهان که در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی «رویان» گرد هم آمده بودند، عنوان کرد که به گفته وی با استقبال گسترده از این جشنواره علمی، خود، این نکته را به اثبات رسانده‌اند که دانش و دانشمند به کل جهان تعلق دارد و در انحصار صاحبان ثروت و سیاستمداران کج اندیش نیست.

رییس هشتمین جشنواره تحقیقاتی رویان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امشب برای من و همکارانم در پژوهشکده «رویان» یادآور نام و خاطره یک دانشمند، یک مدیر توانا، یک دوست خوب و یک عاشق خدمت به بشریت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی است.

او در 17 سال پیش با دستانی تهی از سرمایه ولیکن با قلبی مالامال از عشق و ایمان پایه‌گذار این حرکت علمی بزرگ در کشور شد. حرکتی که هر روز پربارتر از گذشته ادامه می‌یابد و خوشبختانه در سایر مراکز علمی کشور نیز رسوخ کرده است.

گورابی اضافه کرد: از رهگذر تلاش‌های این دانشمند و مدیر برجسته، امروزه در کشور نغمه خوش آهنگ صدها کودک نورسته در خانه زوجین نابارور طنین انداز شده و چشم اندازی که او برای عرصه تحقیق و پژوهش در زمینه سلول‌های بنیادی تبیین کرده است، ما را به درمان بیماران صعب العلاج در آینده‌ای نه چندان دور نوید می‌دهد.

وی با بیان این که جامعه بشری امروزه دستخوش تحولات سریع و باور نکردنی است، اظهار داشت: این تحولات در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی افق‌های جدیدی را پیش روی همگان می‌گشاید، مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد و جهانی سازی را مطرح می‌کند.

شعار جهانی سازی از سویی، ایجاد شرایط اقتصادی عادلانه و رفع تبعیض را در سطح همه جوامع انسانی نوید می‌دهد، همانگونه که هدف ادیان الهی بوده است و از سوی دیگر استیلای نظام‌های سلطه و گروه‌های خاص را به شکل نگران کننده‌ای مطرح می‌کند.

گورابی خاطرنشان کرد: آنچه که امروزه به عنوان جهانی کردن مطرح شده و مرزهای جغرافیایی را کمرنگ می‌کند ‌در زمینه علوم به واسطه روحیه زلال دانشمندان و فراهم آمدن امکانات ارتباطی سریع و ارزان از همه نمایان‌تر است.

دنیای امروز از نوآوری «بسته» که در آن دانشی اندک و محدود، به سازمانی خاص اختصاص دارد، به سوی مدل «باز» که اطلاعات به سرعت در اختیار همگان قرار می‌گیرد حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: امروزه در زمینه علوم جدید، شاهد روند تشکیل جوامع علمی جهانی، قبل از جوامع علمی ملی هستیم و دانشمندان بیش از آن که خود را متعلق به مرزهای جغرافیایی خاصی بدانند، عرصه فعالیت خود را گسترده‌تر از پیش می‌بینند؛ در چنین فضایی است که بخشنامه‌هایی سیاستمداران غربی در خصوص عدم پذیرش مقالات دانشمندان ایرانی برای چاپ درمجلات علمی بین‌المللی به یک‌باره با انتقاد جهانی روبرو می‌شود و عملا در بایگانی تاریخ جای می‌گیرد و این گونه است که 100 برنده جایزه نوبل هم صدا «صلح جهانی را نه در خطر ناشی از اعمال نامعقول کشورها و یا افراد خاص، بلکه در خطر درخواست‌های به ظاهر قانونی برای محروم سازی جهانیان از حقوق حقه خود می‌دانند».

رییس پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که اعتقاد به یکپارچگی و جهانی شدن علوم به مفهوم اثربخشی نتیجه یک پژوهش علمی در هر نقطه از جهان بر کل جامعه علمی بین‌الملل بوده و اگر خللی در این تحقیق علمی به وجود آید، تمام جامعه علمی جهان متضرر خواهد شد، اظهار داشت: اکنون که به بهانه‌های گوناگون عدم فروش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، پژوهشکده رویان و سایر مراکز تحقیقاتی کشور ایران را در مضیقه قرار داده است، می بایست برای برون رفت از آن، همه دانشمندان ازاده جهان تلاش نمایند، چرا که آنان که در توقف انتشار نتایج تحقیقات دانشمندان ایران ناکام ماندند، اکنون قصد خشکانیدن ریشه‌های تولید کننده آن را دارند.

دکتر گورابی تصریح کرد: کنگره‌ها و جشنواره‌های علمی همچون کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان که با هدف گسترش روابط علمی بین محققین، دانشمندان در سطح بین‌المل، توسعه تحقیقات و شناسایی پژوهشهای برتر طراحی و به اجرا در می‌آیند، می‌توانند جهانی سازی علم را استحکام بخشند.

وی خاطرنشان کرد: استقبال جامعه علمی بین‌الملل از 48 کشور جهان با ارسال 248 طرح به این جشنواره و شرکت فعال در آن یکبار دیگر این نکته را به اثبات رسانید که دانش و دانشمند به کل جهان تعلق دارد و در انحصار صاحبان ثروت و سیاستمداران کج اندیش نیست و احترام و اعتماد به جشنواره بین‌المللی رویان ناشی از همین نگرش است.

انتهای پیام

منبع ایسنا

 



کلمات کلیدی :