سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*پرونده ایران پس از گزارش البرادعی*‌

*پرونده ایران پس از گزارش البرادعی*‌

اروپاییان حیثیت خود را ملعبه سیاست‌های آمریکا قرار ندهند
گفت‌وگوی ایسنا با حاجی‌بابایی، رودکی، جهانگیرزاده و جلالی‌جعفری

هفته گذشته محمد البرادعی ـ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ گزارش خود را درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران ارائه کرد و گفت که توافقنامه بین ایران و آژانس آخرین فرصت برای خاتمه دادن کشمکش درباره غنی‌سازی ایران است.

 


سرویس پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران در این‌باره نظر چند تن از نمایندگان مجلس را جویا شده است که در ادامه می‌آید:

حاجی‌بابایی:

*بازگشت پرونده هسته‌یی ایران به آژانس اجتناب‌ناپذیر است

*اروپاییان حیثیت خود را ملعبه سیاست‌های آمریکا قرارندهند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازگشت پرونده هسته‌یی ایران به آژانس را اجتناب‌ناپذیر خواند و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تعامل بین‌المللی موفق عمل کرد؛ بنابراین اگر آمریکا و دیگر کشورها بخواهند مانعی بر سر این همکاری ایجاد کنند، به حیثیت خود لطمه وارد کرده‌اند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی ـ عضو هیات رییسه مجلس ـ گزارش البرادعی و تحولات اخیر در مسائل هسته‌یی را تحولی اساسی در روند بررسی پرونده هسته‌یی ایران دانست و گفت: با وجود برخی نکات تأمل‌برانگیز در گزارش البرادعی، این گزارش بیانگر تعامل همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی است.

وی با تأکید بر این‌که طبق گزارش دبیرکل آژانس، انتظار می‌رود کلیه ابهاماتی که آمریکا و دیگر کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران شکل داده بودند و با فشارهای سیاسی به دنبال القای شبهه در بحث فن‌آوری هسته‌یی بودند، باطل شود، افزود: انتظار می‌رود که به‌زودی پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس بازگردد و کشورهای مختلف دنیا نیز ضمن همکاری‌های لازم با ایران به دنبال اصلاح سیاست‌های گذشته باشند.

نماینده‌ی مردم همدان در مجلس با اشاره به دو قطبی شدن گروه 1+5، این اختلافات را به دنبال فشارهای به وجود آمده از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه دانست.

او با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح‌های اتمی غیرصلح‌آمیز نیست، یادآور شد که این شفافیت هر روز بیش‌تر خواهد شد. زیرا با وجود فشارهای بسیار بر البرادعی ـ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ بر شفافیت فعالیت‌های ایران صحه گذاشت.

حاجی‌بابایی موضع‌گیری سیاسی آمریکا را پس از گزارش البرادعی بر علیه خود آمریکا دانست و گفت: از کشورهای اروپایی انتظار می‌رود که بیش از این حیثیت کشور خود را ملعبه سیاسی‌کاری‌های آمریکا قرار ندهند.

این عضو هیأت رییسه مجلس با اشاره به ادعاهای اخیر آمریکا، اظهار کرد: آمریکا همیشه ادعای خود را تکرار می‌کند، اما چه بخواهد و چه نخواهد پرونده ایران از شورای امنیت بازخواهد گشت.

رودکی:

*پرونده هسته‌یی ما باید به آژانس بازگردد

*پس از گزارش البرادعی هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی فعالیت‌های هسته‌یی ایران را بگیرد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که ایران همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد، گفت: با توجه به شفاف بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران، گزارش مثبت البرادعی و بازرسان سازمان، هیچ قدرتی نمی‌تواند با ادعاهای واهی جلوی فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران را بگیرد.

محمدنبی رودکی ـ نماینده مردم شیراز در مجلس ـ با اشاره به گزارش محمد البرادعی ـ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ـ که در مورد فرآوری غنی‌سازی در درجات بالاتر صنعتی تنظیم شده است اظهار کرد: خوشبختانه پس از مذاکرات صورت گرفته میان ایران و آژانس، گزارش البرادعی به نحوی تنظیم شد که به صراحت بیان می‌کند هیچ‌گونه انحرافی در غنی‌سازی صنعتی ایران صورت نگرفته و برای مصارف غیرصلح‌آمیز نیز به کار نمی‌رود.

او با بیان این‌که گزارش البرادعی ادعای آمریکا مبنی بر فعالیت‌های جداسازی و بازفرآوری پلوتونیوم در ایران را ابطال کرده، افزود: همکاری ایران با آژانس از نکات برجسته‌ای است که در گزارش آمده و نشان می‌دهد که ادعاهای آمریکا به قطعیت منتفی است.

نماینده‌ی مردم شیراز در خانه‌ی ملت با اشاره به صدور قطعنامه‌های گذشته و تأکید دبیرکل آژانس برای صادر نشدن قطعنامه‌های بعدی، خاطرنشان کرد: این گزارش به متوقف نشدن فعالیت‌های غنی‌سازی اشاره کرد است، اما بر صادر نشدن قطعنامه‌های دیگر نیز تأکید می‌کند.

وی گزارش 25 ماده‌یی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای جمهوری اسلامی ایران مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر مقررات آژانس حرکت می‌کند و معتقد است که با توجه به گزارشات مثبت البرادعی و بازرسان از فعالیت‌های هسته‌یی ایران، تعلیق هیچ معنایی نخواهد داشت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر بازگشت پرونده هسته‌یی ایران به آژانس تأکید کرد و یادآور شد: به دلیل گزارش مثبت البرادعی و همکاری‌های همه‌جانبه ایران با آژانس، پرونده باید هرچه سریع‌تر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد.

به گفته‌ی او، البرادعی در گزارش خود خواستار تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران نیز شده است اما این پروتکل، با وجود همکاری‌های فعلی ایران با بازرسان، زمانی به تصویب خواهد رسید که پرونده به آژانس بازگردد.

رودکی با اشاره به کارشکنی‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا، در موضوع پرونده هسته‌یی ایران، دلیل این کارشکنی‌ها را نوعی سرپوش گذاشتن بر شکست‌های رخ داده در افغانستان و عراق دانست و گفت: بوش هر از چند گاهی ایران را به تروریست بودن،‌ حمایت از طالبان، دخالت در عراق و فروش سلاح‌های هسته‌یی متهم می‌کند اما قطعا هیچ مدرکی از این‌گونه ادعاهای خود در دست نخواهد داشت.

وی افزود: البته اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی و یا غربی‌ها هم بخواهند نقشی بر علیه ایران ایفا کنند، جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های خود تجدیدنظر خواهد کرد.

جهانگیرزاده:

*گزارش البرادعی، ظرفیت مذاکره ما با اروپا را افزایش داد

*آمریکا تلاش می‌کند تا پرونده هسته‌یی ایران را در شورای امنیت نگه دارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش البرادعی در مورد پرونده هسته‌یی ایران را گزارش واقع‌بینانه و براساس واقعیت‌های موجود دانست.

جواد جهانگیرزاده با تاکید بر این که شورای امنیت و دنیا باید بپذیرند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به لحاظ فنی ذی‌نفع‌ترین و کارشناس‌ترین جایگاه برای شناسایی انحرافات کشورهای دارای فن‌آوری هسته‌یی است، به خبرنگار پارلمانی ایسنا گفت: اگر کشورها این واقعیت را بپذیرند نه تنها تحرک آژانس را افزایش می‌دهند، بلکه به لحاظ منطقی، حقوقی، فنی و سیاسی بحث ارجاع پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت را محل تردید قرار داده و تلاش آمریکا را نیز بی‌اثر خواهند کرد.

وی با بیان این که آمریکا در چنین شرایطی نمی‌تواند با وجود تلاش فراوان به نتیجه مطلوب برسد، تصریح کرد: البته آمریکا با طرح ادعاهای واهی جدید تلاش خواهد کرد تا شرایط را مجددا در دستان خود بگیرد و بتواند از شرایط پرونده هسته‌یی ایران استفاده مناسب را داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به راهکارهای خنثی‌سازی کارشکنی‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس برای بر هم زدن توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: یکسری ظرفیت‌های نهفته در دنیا وجود دارد که برخی کشورها نیز به دنبال آن هستند؛ زیرا بسیاری از کشورها در حال حاضر از سیاست یک جانبه گرایانه آمریکا خسته شده‌اند و مایل به پذیرش سیاست‌های آن نیستند.

او با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را در کشورهای مختلف ایجاد کند، خاطرنشان کرد: گزارش البرادعی ظرفیت مذاکره ما را با کشورهای مختلف اروپایی به شدت افزایش خواهد داد؛ بنابراین می‌توان از این فرصت به دست آمده برای تنویر افکار این کشورها استفاده مناسب را کرد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این که پشیمان کردن فرانسوی‌ها از مقاومت در برابر ایران با توجه به پیشینه رفتار سارکوزی و وزیر خارجه‌اش کار سختی نخواهد بود، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کند.

وی اظهار نظر در این مورد که آیا گزارش البرادعی می‌تواند در بازگشت پرونده هسته‌یی ایران به آژانس و صدور قطعنامه سوم تاثیرگذار باشد را نیز زودهنگام دانست و اظهار کرد: قطعا آمریکا در روزهای آینده تمام تلاش خود را به کار خواهند برد تا هم پرونده را در شورای امنیت نگه دارد و هم شورای امنیت قطعنامه سومی داشته باشد؛ اما در عین حال می‌توان با توجه به تغییر ایجاد شده در روند افکار عمومی جهان و غربی‌ها استفاده مطلوب را داشت تا از صدور قطعنامه جدید جلوگیری کرد.

جلالی‌جعفری:

*همکاری ایران و آژانس درصدور قطعنامه سوم تاثیرگذار است

*صدور قطعنامه درباره پرونده هسته‌یی ایران خلاف موازین بین‌المللی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همکاری آژانس و ایران را در صدور قطعنامه سوم تاثیرگذار دانست و گفت: آمریکا نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد، زیرا نیازمند همکاری به دیگر کشورها در صدور قطعنامه‌ای تند علیه ایران است.

رشید جلالی جعفری ـ نماینده مردم کرج در مجلس ـ با تاکید بر این که پرونده هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در آژانس بین المللی ندارد و اگر مشکلی هم باشد، مشکل سیاسی و با رویکرد مغایر معاهده است افزود: بر اساس معاهدات NPT، آژانس باید کمک کند تا جمهوری اسلامی ایران در تکمیل چرخه هسته‌یی، امکانات و تجهیزات فنی و کارشناسی را در اختیار ما قرار دهد.اما متاسفانه این کمک‌ها به ما صورت نگرفت و کشور ما حدود یک سال و نیم در تعلیق کامل به سر برد.

او با اشاره به گزارش اخیر البرادعی و شفاف اعلام شدن پرونده ایران در آژانس، طرح پرونده هسته‌یی کشورمان در شورای امنیت را بدون موضوعیت دانست.

نماینده مردم کرج در مجلس در عین حال صدور هر گونه قطعنامه در مورد پرونده هسته‌یی ایران را خلاف موازین بین‌المللی دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها هیچ گونه قطعنامه‌ای را نمی‌پذیرد، بلکه همانند گذشته بر سر حقوق خود خواهد ایستاد.

به گفته وی، این امید هم نمی‌رود که آمریکا نخواهد اوضاع را به سمتی ببرد که قانونی و در چارچوب معاهده باشد. زیرا آن‌ها اهدافی دارند و این اهداف سیاسی را در حد امکان دنبال خواهند کرد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: متاسفانه موضوع آمریکا از زمانی که شیوه دیپلماسی ایران برای شفاف کردن موضوع هسته‌یی شکل جدی گرفت و آژانس نیز آمادگی‌های لازم را برای بازرسی‌های بیش‌تر و رفع شبهات آغاز کرد در ایجادحواشی دیگری غیر از هسته‌یی قوت یافت.

وی افزود: به عنوان مثال آمریکا سعی کرد تا سپاه انقلاب اسلامی و یا حتی برخی شخصیت‌ها و موضوع عراق را به میان بکشد تا دیپلماسی هسته‌یی جمهوری اسلامی نتواند به سمتی برود که شبهات را برطرف کند.

جلالی جعفری اقدامات و مواضع اخیر آمریکا را برای یک اجماع بین‌المللی و قانع کردن افکار عمومی علیه ایران برای پیشبرد اهداف خود دانست زیرا هیچ چاره‌ای ندارند جز این که مسائل دیگری غیر از مسائل هسته‌یی را پیش بکشند.

او اضافه کرد: البته مهم‌ترین موضوع بحث هسته‌یی است و موضوعات دیگر را می‌توان نوعی تبلیغات روانی ارزیابی کرد که البته نتایج خاصی از این اقدامات حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع ایسنا



کلمات کلیدی :